Læsetid: 5 min.

LÆSERDEBAT

Debat
15. november 2003

Udansk
*Helt ærligt, Anders Fogh Rasmussen. Jeg er nødt til at sige, at den der slaphed og følgagtighed overfor den førende krigsnation, USA er helt udansk.

Arne Ebsen, V. Skerninge

Kontraindikation
*Apotekernes vejledning: – ... og er der noget andet?
(Kundens tanke: – I hvert tilfælde ikke Aspirin: 20 stk. koster kun kr. 4,– i Tyrkiet!)

Wilfried Schuhmacher, Gadstrup

Niveausænkning
*Dansk Folkeparti (DF) har vist sig ude af stand til at bryde ud af rollen som protestparti. Flere sager har på det sidste givet bekymringerne fornyet kraft:
EU-politik. Dansk Folkeparti anbefaler et nej til EU, men de har gjort sig nogen idé om, hvad der skal ske derefter. Det virker irrationelt at anbefale vælgerne noget uden at forklare hvorfor.
Finanslovsaftalen. Pia Kjærsgaard gik gladeligt ud og tog en stor del af ansvaret for en flot finanslov, indtil den viste sig at være komplet uholdbar. Derefter udtalte Kristian Thulesen-Dahl, at ansvaret alene var regeringens. Var DF da ikke klar over, hvad de indgik aftale om? Alle parterne i en aftale er ansvarlige!
Ældrepolitik. Sidste år brugte DF 0,5 mia.kr. p ekstra service til de ældre – dog gik 300 mio.kr. udelukkende til øget bureaukrati. Uden at skulle kommentere selve initiativets kvalitet og hensigt virker det uprofessionelt ikke at lave om på fordelingsmodellen efter en sådan fadæse.
DF hænger fast i enkeltsagerne, som man trækker vælgere på. Det stammer vel fra partiets unge dage, hvor økonomer grinede ’r...’ i laser over de komplet usammenhængende statsbudgetter fra DF’s side. Men det er kun acceptabelt at være protestparti indtil en vis størrelse. Det er svært at konstruere og meget let at kritisere. Måske burde DF lægge kursen om...

Casper Skøde Damsgaard
Kbh K

Misundelse som drivkraft
*Psykiater Birgit Petersson virker overraskende ensporet i sin nye bog, der lanceres for Informations læsere 27. oktober. Hun påstår, at menneskets basale drivkraft er misundelse. Men misundelse er jo ren og skær smålighed og mindreværdsfølelse. Og som BP beskriver det, giver det anledning til ondskab mod andre. At ville have det, andre har, evt. tage det fra dem, eller skade dem, fordi de har noget, man ikke synes, de fortjener, eller som man selv vil have, er en underskudsreaktion, som hører de moralsk svage til. Hvis vi alle var skruet sammen på denne måde, så det dystert ud for menneskeheden og fællesskabet.
BP overser, at menneskets drivkraft ofte er ønsket om at overgå andre: ville være bedre, eller mere end andre, for eksempel mere synlig, eller at få større belønninger, i form af løn eller bare som beundring eller respekt. I så fald er det slet ikke interessant at berøve, eller fratage nogen noget, eller at prøve at skade eller såre dem, fordi de har noget, man ikke selv har. I stedet er målet at præstere noget selv, og dermed føle, at man er noget.

P. Sørensen
København N

Dirigenter overset
*Tak til Anders Beyer for anmeldelsen af Gads Musikleksikon 7. nov. Jeg havde længe efterlyst en ny udgave, så jeg købte værket så snart det udkom. Jeg er dog, som AB, ikke ubetinget begejstret.
Værket nævner således ikke sangere som Ian Bostridge, Nathalie Dessay, Matthias Goerne, Thomas Hampson og Peter Mattei, og Gérard Souzay er glemt (han er nævnt i bd. 2 under Frankrig med henvisning til bd. 1!). Af dirigenter mangler bl.a. William Christie, Philippe Herreweghe og Michel Plasson, af ensembler Il Giardino Armonico og koret Chanticleer. Hver gang jeg søger, konstaterer jeg nye mangler! Jeg har også undret mig over redaktionens billedvalg. Det er helt o.k. med store billeder af The Beatles og David Bowie, men hvorfor er der ikke billeder af de allerfleste klassiske komponister? Et billede af Beethovens begravelsesfølge og et af Haydn sammen med bl.a. Beethoven og Salieri er ikke meget bevendt.
Jeg er derfor enig med AB i hans slutbemærkning: »... den reviderede udgave bør følge snarest«. 1.300 kr. er rigeligt for en bog med så graverende mangler, selv om der også er meget godt i den.

Ole Kongsdal Jensen
Vanløse

Den militære union er stendød
*Forhenværende formand for SF, Gert Petersen (GP), prøver i et læserbrev i Information den 10. november desperat at få SF’s nye militære ambitioner for EU til at se harmløse ud. Det kan godt være, at SF ved at sende en gammel frontkæmper i marken prøver at berolige en måbende venstreorienteret opinion i forhold til SF’s udskridning på det militære område, men det hjælper ikke en fløjtende fis i forhold til selve indholdet af det, GP skriver.
GP skriver om EU’s ’Petersberg-styrke’, at en »militær formation« på 50.000-60.000 mand aldrig kan være en militær stormagt og udkæmpe en »storkrig«.
Der er dog ikke kun tale om 60.000 soldater, men derimod omkring 150.000-180.000, da EU-hærens mål om at kunne udsende 60.000 soldater i et op til et år kræver en større bagvedliggende styrke.
GP glemmer også i hans rosenrøde beskrivelse af Petersberg-opgaverne helt at nævne ordet ’fredsskabelse’, som jo også er en del af Petersberg-opgaverne. SF har tidligere argumenteret for, at man reelt vil kunne bortforklare en hvilken som helst krig ved at kalde den ’fredsskabende’. Hvad mener SF nu?
Endelig skriver GP, at man ikke skal være bange for ’Petersbergs-styrken’, for den skal jo ifølge EU-forfatningen kun handle »i overensstemmelse med principperne i FN’s pagt«.
Nu mener Anders Fogh som bekendt også, at han var i overensstemmelse med FN, da han erklærede Irak krig, så der er nok grænser for, hvor meget man skal lade sig berolige! Interessant er det i hvert fald, om det er EU’s eller FN’s fortolkning af FN' s principper, der i praksis bliver gældende!
SF er også helt konkret gentagne gange blevet udfrittet om sin holdning til forfatningsudkastets artikel I-40 stk. 3 i hvilken »Medlemsstaterne forpligter sig til gradvis at forbedre deres militære kapacitet«, samt at der blandt andet oprettes et organ til at holde øje med, at denne ’forbedring’ implementeres. Bortset fra, at SF ikke har stillet forslag om, at denne artikel skulle udgå eller ændres og bortset fra, at EU-ordfører Annegrethe Holmsgaard har kaldt den »ikke specielt ildevarslende« – så har vi ikke fået svar fra SF.
Det bliver spændende at se, hvordan en allerede lamslået europæisk venstrefløj vil reagere på SF’s nye militære ambitioner, når der den 5.-7. december er møde på Cypern for den europæiske venstrefløj i det såkaldte NELF-samarbejde, hvor både Enhedslisten og SF er repræsenteret. GP har selv deltaget i mange af disse møder.
Jeg tror, at mange at de andre partier vil være kede af at se GP rykke over til et SF, der allerede tidligere har markeret sig som højrefløjen blandt den europæiske venstrefløj.
Hvis GP havde afsluttet sit læserbrev med sætningen: »den militære union er stendød« – så havde det været en rimelig afslutning på en gang vrøvl fra en, der engang var fredens forkæmper.

Rune Lund
Folketingskandidat
for Enhedslisten

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her