Læsetid: 2 min.

Løgn om folkepension

Debat
3. november 2003

»Ældrebyrden«
’Rige folkepensionister’ og den såkaldte ’ældrebyrde’ hører til blandt dagspressens yndlingsemner. Selv om Information ikke fører an i denne debat og på det punkt slet ikke kan måle sig med f.eks. Politiken, har chefredaktør David Trads i en leder på forsiden dog hævdet, at alle personer over 67 automatisk har ret til stort set alle ydelser i forbindelse med folkepensionen.
Denne påstand er en lodret løgn. Den eneste ting, alle folkepensionister har ret til, er at få indefrosset ejendomsskatter i fast ejendom. Alle andre offentlige ydelser i forbindelse med opnåelsen af folkepensionsalderen forudsætter, at man opfylder en lang række betingelser, selv grundbeløbet på for tiden 54.204 kr. årligt er betinget af, at man ikke har en personlig arbejdsindkomst på over 230.300 kr.

Betingelser
De øvrige tillæg til folkepensionen kræver på tilsvarende måde, at en række betingelser er opfyldt. Det gælder således pensionstillægget på for tiden maksimalt 54.564 kr. årligt. Det samme er tilfældet med de tre slags helbredstillæg, varmetillæg, huslejetilskud, boligsikring samt tilskud og lån til andelshavere.
Det er for galt, at Information, som jeg og mange med mig anser for at være bedre begavet end alle andre aviser her i landet, opvarter sine læsere med sådan en omgang sludder og vrøvl.
Til dokumentation og orientering – gerne i vide kredse – vedlægger jeg kopi af et standardbrev om folkepension og boligydelse. I stedet for at deltage i hylekoret om de rige pensionister og folkepensionens mange velsignelser skulle Information hellere afse tid og kræfter til en korrekt og grundig information om folkepension m.v., så man kunne få udryddet misforståelsen om, at alle over 67 år stort set har ret til alle ydelser i forbindelse med folkepensionen.

Den evige skamridning
Med vidt udbredte pensionsordninger, omfattende bl.a. tvungne arbejdsmarkedspensionsordninger for en stedse stigende del af arbejdstagerne, vil antallet af ’rige pensionister’, defineret som pensionister, der ikke kun har folkepension med tillægsordninger som eksistensgrundlag, blive kraftig forøget, og luften dermed blive lukket ud af ’ældrebyrden’. I stedet for som Bjarke Møller at fortsætte den evige skamridning af ældrebyrdebegrebet, skulle Information hellere anstille økonomiske betragtninger over, hvordan fremtidige pensionisters behov for offentlig forsørgelse formindskes, og hvordan denne kendsgerning vil påvirke hele vores velfærdssituation. En sådan undersøgelse er højst påkrævet, idet det jo er en kedelig kendsgerning, at en løgn kan gentages så mange gange, at den får karakter af en fastslået kendsgerning.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her