Læsetid: 8 min.

DEBAT

Debat
29. december 2003

I svovlstikkens skær
*Så lod hun sig på ny bedække
for simili glans
og vil ligge efterladt og ene
med de slatne boreplatforme.

Ivan Gullev, Frederiksberg C

Genialt tænkt
*Det er interessant kort før jul at høre Thor Pedersen udtale til tv, hvorledes han ved at sætte indvandrerne i arbejde vil sikre pensioner og efterløn i en årrække fremover. Nu mangler ministeren blot at fortælle, hvilken politik regeringen vil føre for at få indvandrerne i arbejde. Og så kan Thor Pedersen passende fortælle, om denne politik også kan bruges på alle andre arbejdsløse – for hvis det er tilfældet, kan vi måske endda få mere i pension og efterløn i fremtiden.

Niels Peter Flygaard, Rønde

Forbud udsættes
*Det forlyder nu, at en af de store nyheder fra de
parisiske modehuse bliver hovedtørklæder.

Bent Jørgensen, Askeby

Styrket indsats mod kvindehandel
*I et læserbrev den 15. december spørger Nicole Anderson (NA) mig om Danmark har udpeget en national rapporteur til at koordinere bekæmpelsen af kvindehandel.
Jo, Rigspolitiet har siden 2000 foretaget overvågning af kvindehandlen gennem det Nationale Efterforskningsstøttecenter (NEC). Også i 2000 blev der nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe, som skulle se på, hvordan man kunne styrke indsatsen mod vold mod kvinder og handel med mennesker. Den tværministerielle arbejdsgruppe stod i 2002 bag to handlingsplaner mod vold i familien og kvindehandel og er nu ansvarlig for gennemførelsen af initiativerne.
Regeringen har givet handel med mennesker en selvstændig paragraf i straffeloven. Danmark har ratificeret FN-protokollen om handel med mennesker og vi har under handlingsplanen iværksat en række aktiviteter til støtte for ofre for kvindehandel og til forebyggelse. Der er nu et beskyttet værested for de handlede kvinder, hvor de kan få psykologisk, medicinsk og social støtte, mens deres hjemsendelse arrangeres. Der er opsøgende gadeteams, åben rådgivning, hotline og skriftligt informationsmateriale. Vi er i fuld gang med at etablere internationale netværk og planlægger seminarer for fagfolk, så vi kan styrke den tværfaglige indsats mod kvindehandlen. Så i tæt samarbejde med de relevante frivillige organisationer er vi på fornuftig vis i gang med at bruge de 30 mio. kr., det blev afsat ved satspuljeforliget 2002 til en styrket indsats mod kvindehandel.

Henriette Kjær
social- og ligestillingsminister

Ikke læst på lektien
*Jeg er glad for, at Jakob Erle fra Nyt Europa har læst min kronik den 11. december. Kronikken beskrev hvorledes langt størstedelen af den europæiske venstrefløj til venstre for socialdemokratierne allerede havde besluttet sig for et nej eller hældte kraftigt mod et nej i forhold til den nu foreløbigt fallerede EU-forfatning. Jeg beskrev også, hvordan danske EU-positive SF i dette spørgsmål – samt i andre sammenhænge – skiller sig ud som højrefløjen blandt denne del af den europæiske venstrefløj. Jakob Erle anklager mig da heller ikke for, at ovenstående pointer skulle være usande, men brokker sig i stedet over, at jeg ikke har skrevet om noget helt andet – nemlig om Enhedslistens alternativ til EU-forfatningen. Jakob Erle er nemlig af den overbevisning, at et sådant alternativ har Enhedslisten ikke. Men det har Enhedslisten haft i årevis.
Enhedslisten er tilhængere af et traditionelt internationalt samarbejde mellem de eksisterende stater i Europa, frem for at opbygge en ny forbundsstat. Man kan f.eks. på vores hjemmeside også læse om alle de røde og grønne progressive politikker, Enhedslisten ønsker et sådant internationalt samarbejde skal bestå af. Og man kan læse, hvorledes nogle skridt i den rigtige retning er politisk mulige ved at lave en stribe EU-reformer, der alle vil »rulle unionens magt tilbage«.
Jakob Erle burde starte med at læse på lektien i stedet for at fremføre forkerte påstande om, at Enhedslisten ikke har alternativer til EU.

Rune Lund
Folketingskandidat
for Enhedslisten

Hjælp til selvhjælp
*Fredag den 14. maj 2004, når kronprinsen gifter sig med Mary, har finansministeren givet alle statsansatte fri kl. 12, hvad enten de er inviteret med til brylluppet eller ej. Så kan Thor Pedersen selv køre tidligt hjem til gården i Rørvig, og det er ikke så ringe. På den årstid er der meget arbejde for bønderne i marken, og det er ikke nemt at klare det hele i weekenden.

Niels Stubkjær
Kbh. Ø

Om tørklæder
*Mine gode veninder, Jesu Små Søstre og Birgitta Søstrene, går med tørklæder, og det af religiøse årsager. De har valgt en religiøs livsform hvor hovedbeklædningen er en del af. De er katolske nonner, og de bærer tør-klæder i mange lande hvor deres ordner er repræsenteret, herunder Frankrig og Danmark. Men det gør dem ingenlunde til mennesker, som skal forfølges af loger eller af højre populismens antidemokratiske og tragiske stupiditet. Det er ikke tørklædet som skaber mennesket. Men det er derimod den politiske obskurantisme og opportunisme som perverterer dem, eller brugen af dem.
Baseballkasketter kan være enhver undervisers mareridt: et synligt tegn på reel kulturel invasion og kulturel underkastelse, med dens medfølgende afintellektualisering. Men man kunne ikke drømme om at bede disse fremmedgjorde sjæle om at lægge kasketten i rygsækken, mens undervisningen foregår.
Og hvem pusler med tanken om at foreslå majæsteten og hendes kvindelige familiemedlemmer droppe de utidssvarende lampeskærme de bærer på hovedet i fuld offentlighed? Uanset hvor trænede de end er, virker det som undertrykkende, et fortidslevn som intet oplyst menneske burde opleve som en del af virkeligheden, endsige bifalde. Men det er vel deres ret som individer at bære hvad de vil på hovedet. Det er ikke det menneskerne har på hovedet der gør dem problematiske, men det de har inde i hovedet: som f.eks. foragt for (med)mennesket, for livet, for naturen, for samfundet – ikke mindst når disse omsættes til handlinger.

Marina Jakobsen,
ph.d., filosofilærer, RUC

Spild af tid
*Udenrigsministeren lægger ved seneste møde i Folketingets udenrigsudvalg ang. beslutningsgrundlaget vedr. dansk deltagelse i Irak-krigen ikke skjul på, at han opfatter samrådet desang som »spild af tid«! (Inf. 17. december) Så må det måske udfra samme tankegang også opfattes som spild af tid eller udtryk herfor at sende danske soldater – og ikke nødhjælpsarbejdere – til Irak ? Ifl. den af udenrigsministeren anvendte logik må det ses som værende tilfældet, hvad yderligere møder i samme sammenhæng givet vil understrege.

Ole Kløcker
Kbh. V.

Jean Fischer og berufsverbot
*Jean Fischer mener (22. december), at Information har mistet sin ære ved at belyse Henrik Gade Jensens ekstremt højreorienterede synspunkter. Jeg mener til gengæld, at Jean Fischer har mistet sin ære ved at hoppe med på vrøvlet om, at de venstreorienterede dominerer den politiske debat i Danmark. Hvis Jean Fischer en gang imellem læste de store landsdækkende aviser, ville han vide, at 95% af de ledende artikler og af den journalistiske tilgang er domineret af højrefløjen. Det samme gælder i øvrigt tilgangen i de fleste tv-nyheder. Bedre held næste gang, Jean.

Niels I. Meyer
Hørsholm

Lidt bandereklame
*På Ros Torv i Roskilde tror man at have løst problemet med invandrerbanderne gennem at ansætte disse »bag facaden... søde og hjælpsomme unge mennesker« (driftschefen). En sådan fremgangsmåde kunne med fordel også udnyttes af (danske) ældre arbejdsløse som efterhånden må være blevet trætte af deres spildte jobansøgninger: De kunne også danne deres bander og skabe lidt uro og ballade hist og her i indkøbscentrene – for derefter at blive ansat som vagtværn el.lign. (såfremt der naturligvis ikke sker en forskelsbehandling på grund af alder m.m.).

Wilfried Schuhmacher

Thorkil Weis - endelig afsløret
*Det anede mig da Saddam Hussein var til tandlæge for åben skærm, men Informations foto 19. december af Saddam afslørede klart skandalen: Saddam er ikke Saddam, men i virkeligheden Thorkil Weis. Han døde slet ikke på Christiania, men flygtede åbenbart til Irak og fortsatte derfra sit lyssky samfundsundergravende arbejde ved at tage magten i Baath-partiet.
Det beviser igen at de venstreorienterede terrorister ikke skyr nogen midler for at undergrave det bestående liberale samfund.  Det forenede højre bør kræve en øjeblikkerlig henrettelse, så vi kan være sikre på at manden dør ordentligt. Helst for åben skærm og gerningsmanden herefter sat på hjul og stejle. Sådanne offentlige henrettelser bør straks genindføres til skræk og advarsel - og dette brev har jeg da også sendt til Anders Fogh og Lene Espersen til inspiration "

Flemming Gundersen
Viborg

Luvarts løsning
*Ham med de store ører og det tjavsede hår kom hjem og fortalte at de havde fanget den der Satans Hussejn, men nu vidste de ikke, hvad de skulle stille op med ham. For han kulle dømmes. Men nogen ville dømme ham til døden, men nogle andre ville ikke. Blandt andet ville vi i Danmark nødigt se en dødsstraf. Det er klart, gik Han og mumlede, vi er godt nok i krig, men konsekvenserne har vi godt nok forbehold overfor.
Så den anden dag kom Han hjem igen fra bodegaen. Det er sådan et sted, Han går hen for at høre om andre aviser, Han ikke læser (det er noget med pensionen), og om tv-aviser, han ikke har set. Han fortalte, at de havde diskuteret, hvordan ham Hussejn skulle aflives. For de fleste synes, ham den Satans Hussejn skulle dø. Der var ingen grund til at bruge penge på at sætte ham i Ringe Statsfængsel, hvor han efter vores sædvanlige blødsødenhed kom ud efter et par år, og så kunne begynde forfra. I én af de aviser, Han ikke læser, havde de forslået, at Satans Hussejn skulle sættes i bur på en strand, fordi han havde sagt det forkerte under en krig. Og så var det, at jeg fandt på løsningen. Når nu menneskene ikke vil være så umenneskelige.
Menneskene hyler hele tiden op, fordi deres mænd eller sønner er blevet skudt og deres fjernsyn bombet. Man har aldrig hørt et ord om splittede kattefamilier og udbombede madskåle. For der må røget mange katte med i købet, når de bombede hele lande. Og kattene synes bestemt også at den Satans Hussejn skulle dø. Jeg kender ikke meget til deres hellige bog dernede og den Profet, de altid himler op om, men noget har jeg da fået læst op af Ham, der har lånt den på biblioteket. Og der var især en historie om han Profeten der var faldet i søvn i ørkenen, da han vågnede, lå der en kat og sov på hans ærme, og i stedet for at vække den, skar han forsigtigt ærmet af, så den kunne sove videre.
Sådan en historie er rar at tænke på, når man er mistrøstig, går, går og spekulerer på, om Han har råd til kattemaden (pensionen igen). Jeg tænker også på, at denne Satans Hussejn ikke kan have læst meget af den profets ord. I hvert fald ville han så have opført sig bedre over for kattene.
Så hvorfor ikke lade kattene overtage arbejdet? Sæt ham dér Satans Hussejn i et bur og luk nogle sultne mislamiske katte ind til ham. De har nok at hævne. De kunne eventuelt lukkes ind i hold, når de andre er blevet mætte og har mistet gejsten. Processen kunne strække sig over et par dage så menneskene kunne nyde Satans Hussejns død, uden at de mistede deres menneskelighed.

Jannick Storm
digter, her på vegne af katten Luvart

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her