Læsetid 6 min.

DEBAT

13. december 2003

Det sørgelige er ikke...
*At statsministeren siger, at kønnene er ligestillet i Danmark.
At Bertel Haarder siger, at folk jo bare kan finde sig et arbejde.
At Thor Pedersen siger, at vi bare skal skabe opsving ved at købe nye
biler.
For den slags har reaktionære mænd uden forbindelse til virkeligheden altid sagt.
Nej, det sørgelige er, at de kan sige det uden at blive uhjælpeligt til grin.

Per Vadmand, Ringsted

KB
*Det Klogelige Bibliotek: B minus 3200
= B (hvor B er den forventede beholdning).

Wilfried Schuhmacher, Gadstrup

Dagens quiz
*Hvem har magten i Danmark – A.P. Møller eller Folketinget?
Danske politikere skulle være gået i lære i Norge. De sender med oliepenge deres unge til udlandet for at studere, og hele befolkningen har gavn af olieindtægterne.

Ulla Jessing, Virum

Uudholdeligt syn
*Jeg holder det ikke ud! Bushs kalkun i Bagdad var falsk – som manden selv. Det må amerikanerne gerne få i den gale hals.
Men nu er Damen med partiet i færd med at ødelægge julen for os: Iført juleforklæde og en bageplade med falske brunkager og smil ønsker hun os en glædelig jul, se fruen i farver på www. danskfolkeparti.dk eller www.ft. dk.
Først var det fædrelandet
og flaget, det var strengt. Men hvordan skal vi kunne holde det ud, når Partiets dårlige klicheer og ånde også okkuperer julehøjtiden?

Erling Salomonsen
Værløse

Frie ord
*I Politiken, som jeg også holder, ser jeg af en notits, at I har taget afsked med Ejvind Larsen og andre, sagtens på grund af tiderne. Må jeg erindre om dengang under ungdomsoprøret, hvor Sartre gik på gaden og demonstrerede sammen med de unge, der arresteredes og tævedes i bundter, men ham skete der intet. Nysgerrige journalister spurgte præsident Charles de Gaulle, hvordan det kunne være? »Man arresterer ikke Voltaire!«, svarede han storladent.
Vel er EL ikke Sartre – og dog: han er eksistentialistisk
garant for, at den avis, som han har præget og fastholdt i den
outzeske seriøsitet "viger ej ud af spor«, som det står i sangen. Det er muligt, at en aldersformalistisk grænse er nået, men i St. Kongensgade bør det være højt nok til loftet til at sige: »Man fyrer ikke et fyrtårn!«

Ole Fischer Thomsen
Hillerød

SVAR: Ejvind Larsen vil som fast kommentator fortsat skrive sine Frie Ord hver uge. Red.

Dobbelt så rige?
*Forhåbentlig er vi materielt fattigere år 2040, fordi vi i mellemtiden har foretaget en global omfordeling og er gået ind i en bæredygtig økonomi. Informa-
tion har både Ejvind Larsen og Jørgen Steen Nielsen som begavede og ivrige fortalere for global omfordeling og bæredygtighed. Og Ejvind Larsen skjuler ikke, at vi må gå ned i materiel levestandard. Han skriver det faktisk klart og uimodsigeligt.
Det er på den baggrund skuffende, at Information aflyser snakken om ældrebyrden. Det gør Pia Fris Laneth ved at lade et par sympatiske økonomer udtale, at vi er dobbelt så rige år 2040, som vi er i dag. Derfor er ældrebyrden et luksusproblem. Det handler blot om at fordele denne fordoblede velstand. Al snak om pensionsbomben er følgeligt noget vås.
Jeg er rædselsslagen. De begavede økonomer synes at have glemt alt om bæredygtighed og global omfordeling. Bent Rold Andersen siger: »Der er ingen grund til at tro, at væksten bliver mindre fremover.« Nej desværre, men det er da et kæmpeproblem, som man ikke kan bygge megen optimisme på. Rold Andersen kunne i det mindste beklage den usvækkede tro på økonomisk vækst og udtrykke sit håb om, at vi bliver klogere. Eller Pia Fris Laneth kunne indføje et lillebitte forbehold.
Forhåbentlig vil økonomernes aflysning af ældrebyrden vise sig helt uholdbar. Vi ældre må selvsagt også gå ned i levestandard. Derfor havde jeg dårlig samvittighed, da jeg som 65-årig gik på efterløn.

Jean Fischer, Sorø.

Meyers misforståelse
*Poul Nielsons kronik den 27. november har endnu engang fået Niels I. Meyer til at fatte pennen og argumentere for, at Danmark er en ubetydelig brik i EU, og at medbestemmelse er en illusion.
Meyer spørger retorisk, om Danmark mon ville have haft indflydelse på beslutningen om ikke at straffe Tyskland og Frankrig for at overtræde Vækst- og Stabilitetspagten, hvis vi havde siddet med ved euro-bordet. Det er sjovt, at Meyer lige skulle nævne denne sag, idet Danmark faktisk ville have været tungen på vægtskål en. Tyskland og Frankrig havde lige akkurat den nødvendige opbakning fra to tredjedele af stemmerne i Ministerrådet (40 af 60 stemmer) til at få vedtaget nogle uforpligtende konklusioner. Havde Danmark været en del af euro-gruppen og havde Danmark stemt nej til disse konklusioner, så var de ikke blevet vedtaget (40 af 63 stemmer). I modsætning til hvad Meyer troede, så var det altså endnu et eksempel på, at vi mister indflydelse ved at stå uden for centrale områder af det europæiske samarbejde.

Erik Boel
fmd. for Europabevægelsen

Dansk Forum
*Informations Rasmus Lindboe (RL) citerer mig 27. november for, at Henrik Gade Jensen (HGJ) har samarbejdet med Dansk Forum (DF). Det afviser formanden, Kasler, og det kan han have ret i. Miséren skyldes, at jeg fortalte RL, at jeg var meget sikker på, at HGJ har været i panel i et DF-møde. Det kan jeg ikke dokumentere, og jeg forventede ikke at blive citeret for noget, jeg ikke var helt sikker på. Men da jeg virkede overbevist, kan jeg ikke klandre RL’s udlægning.
Når jeg overhovedet kan tro på forbindelse mellem HGJ og DF, så skyldes det, at både HGJ og Kasler i 1990’erne var medlem af Den Danske Forening, hvor de begge var på det meget lille hold bag foreningens blad, Danskeren. Dertil er HGJ mig bekendt den eneste, der offentligt har forsvaret DF trods omtale af gruppens nazist-forbindelser. Det skal ses i lyset af, at jeg er frifundet for injurier pga. min omtale af DF som en personkreds, hvor nogle har »samarbejdet med nazister.« Det fandt retten, at jeg havde dokumentation for.

René Karpantschof

EU truer folkestyre og fiskere
*Steen Gade erkendte for nylig ved et møde på Borup Højskole, at han er en løgner. Han forklarede, at han og andre politikere for nogle år siden sagde til en flok vrede fiskere i Thorsminde, at nedskæringerne i fiskekvoter og andre forringelser for fiskerne var EU’s skyld. »Det var jo løgn«, sagde Gade på Borup Højskole.
Hvad er så sandheden? I virkelighedens verden oplever især de danske fiskere, at EU-kommissionen nu for tredje år i træk vil beskære kvoter og stramme reglerne, så erhvervet nu for alvor er truet på livet. Det selvom havbiologiske undersøgelser viser, at fiskebestandene nu er stigende. Samtidig øges de sydlige EU-landes fiskeflåde, og de får lov til at fiske de afrikanske havområder tomme for fisk.
Danske politikere har reelt ingen chance for at stoppe kommissionens tiltag. I den senere tid har vi oplevet, at Danmark mod sin vilje har måttet underordne sig EU’s politik med hensyn til f.eks. genmodificerede afgrøder og alkoholsafgifter.
Vi bestemmer ikke selv politikken på masser af områder. Folkestyret er sat under voldsomt pres. Vi er nødt til at følge beslutningerne fra EU. Et land som Norge, der står udenfor EU, er ikke nødt til det, hvilket Steen Gade ellers påstår i endnu en lemfældig omgang med sandheden. At der er et flertal i deres parlament, som tilpasser norsk lovgivning til EU’s regler handler i højere grad om, at dette flertal vil bane vej for en norsk indmeldelse – i modsætning til det norske folks ønske. Denne afstand mellem
politikerne og store dele af befolkningen på spørgsmålet om hovedløs tilpasning til EU-regler, kender vi også herhjemmefra.
EU truer således både folkestyre og fiskere uanset Steen Gades påstande.

Ditte Staun
EU Parlamentskandidat
Folkebevægelsen mod EU

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Du kan godt slippe for annoncerne på information.dk

Det koster 20 kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer