Læsetid: 2 min.

Fattige amerikanere

Debat
6. februar 2004

Propaganda
Man læser en ekstra gang, når kulturforsker David Gress (DG) den 28. januar rokker ved ens verdensbil-lede med korrektioner om USA’s fattige.
Man får at vide, at ens opfattelse »har mere at gøre med forældede forestillinger og ideologi end med dagens realiteter«. Men kan DG sige sig selv fri?
Jeg lod det komme an på en prøve, oversatte hans debatindlæg og sendte det til mine amerikanske venner. Han er professor i geologi ved UMass., hun er Ph.D. i sociologi og antropologi.

Fortærsket
De konstaterer, at læserbrevet hører til den slags højreorienteret trosbaseret propaganda, som er så fortærsket, at det sjældent offentliggøres i dag.
»Det meste af nationen ved i hvilken forfærdelig grad de fattige (og gruppen forøges!) lider. Vi har i de sidste tre år mistet tre mill. jobs og det fortsætter«
De fortæller om stigende antal suppekøkkener, der oprettes for at hjælpe de hjemløse. Middelklassen skrumper hurtigt. USA er ved at blive et samfund af to klasser. En meget lille overklasse, som får meget store skattelettelser og en større og større underklasse, der har en stigende skattebyrde.
»I virkelighed forsøger denne regering at eliminere regeringen ved at give alle pengene tilbage til de rige og gøre os andre uafhængige af regeringens støtte under nogen form… det berører offentlige skoler, sundhed, ja, selv beskyttende institutioner som politi og brandvæsen. Lokalsamfundene må påtage sig alle de tidligere områder, som lå under forbundsskatten for at opretholde nødvendig støtte til et samfund. Og skatterne stiger drastisk for alle undtagen de rige.«

Kulturkampens tema
De fortæller, at lige nu er spørgsmålet om ægteskab svaret på alle problemer. Bush forsøger at få et lovforslag igennem kongressen. Det skal fjerne de sidste rester af hjælp til enlige mødre, hvis de ikke gifter sig. Bush vil sikre en masse penge til ægteskabsrådgivning og overtale børnenes fædre og mødre til at blive i ægteskabet. Det er det, der ligger bag DG’s afsluttende tretrinsraket til undgåelse af fattigdom.
Jeg fik også at vide, at det i dag er billigere at eje et hus frem for at leje et. Huslejerne er meget høje. Husrenten meget lav.
Konklusion: DG og jeg står nu med hver sit billede af fattigdommen i USA. Indtil videre er min tillid til mine venner større end til DG’s oplysninger.
Men hvad værre er, billedet af USA er ved at blive projiceret over på vort eget land.
Det er nok det, kulturkampen handler om.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her