Læsetid: 4 min.

Bogbranchens hemmelige sandhed

Forlagsverdenens mystiske, ophøjede og komplekse univers har endnu en gang vist sig at være en myte
4. marts 2004

International
I verdens største boghandel, internettjenesten Amazon, er det nu blevet muligt at foretage en usædvanlig investering ved at købe et enkelt, brugt eksemplar af en bog, som de fleste mennesker aldrig har hørt om, og som udkom helt uden om den etablerede forlagsverdens mellemkomst. Prisen andrager små 22.ooo kr.
Samtidig med at fantasi-verdener om ’mugglere’ (figurer i Harry Potter-bøgerne, red.) og Midgård (det opdigtede land i Ringenes Herre, red.) indtjener formuer på bogmarkedet, udleves en helt anden slags fantasi blandt de mange tusinder mennesker, som selv drømmer om at skrive gode historier. Den bog, som har fået bibliofile til agere som hektiske spekulanter på et overophedet finansmarked, bærer titlen The Valley of Secrets – 'Den hemmelighedsfulde dal'. Den blev færdigskrevet i 1987 af en vis Charmian Hussey, en midaldrende gårdmandskone i Cornwall.
Mrs. Hussey var sidst i 40’erne, og hendes bog – en eventyrfantasi for børn – var dengang så hamrende umoderne, at ikke en eneste af de forlæggere, som hun sendte den til, viste skygge af interesse for den. Sidste år indvilgede en idealistisk lokal forlægger så omsider i at udgive den på sit nystartede forlag St. Pirans Press, hvor den udkom i et første oplag på 25o hardbacks og 3.000 paperbacks.
Efter en begejstret anmeldelse i Country Life blev første oplagt udsolgt i en ruf. Uden nogen form for mediehype eller markedsføring begyndte det rygte efterhånden at sprede sig, at The Valley of Secrets var en usædvanlig fremragende historie. Det er på dette tidspunkt, at vor fortælling begynder at afvige fra den sædvanlige ’fra anonymitet og armod til storhed og berømmelse’-historie, som medier og journalister er så glade for at servere. Endnu før mrs. Hussey fik sin en litterær agent, havde spekulanter på det antikvariske bogmarked besluttet sig for, at her var der muligheder for at lave penge. »Jeg gik glip af førsteudgaven af Harry Potter, og har lige siden været fast besluttet på, at noget lignende vil jeg aldrig udsættes for igen,« som en førende antikvarboghandler udtrykte det.
Der er unægtelig noget ejendommeligt på færde, når prisen for et enkelt, brugt eksemplar af bog, som ikke engang er blevet markedsført eller udgivet af noget etableret forlag, løber op i et beløb af omtrent samme størrelsesorden, som den forskudsbetaling, en romanforfatter typisk får for sin første bog. Mrs. Hussey og hendes forlægger er stødt på en stor ny sandhed om bogmarkedet i dag – en sandhed, som også William Goldman indså, da han skrev om Hollywood: Dybest set ved ingen noget som helst.

Gammeldags og umulig
Ifølge konventionel visdom skulle mrs. Hussey og hendes fortælling i den moderne forlagsbranches hårde konkurrencevirkelighed være håbløse at satse på. Forfatteren var midaldrende, savnede helt en litterær baggrund, havde aldrig udgivet noget før, boede blandt bonderøve i et udkantssamfund, og måtte følgelig for de selvoptagede og navlebeskuende London-medier betragtes som kropumulig at promovere. Hendes historie var gammeldags, og blev tilbudt til forlagene på et tidspunkt, da helt andre faktorer var bestemmende for, hvad der kunne udgives – glamour, kontakter, talk-show-udstråling og et produkt, hvis essens kunne opsummeres i en kort, kvikt klingende sætning.
Der er ikke noget nyt i, at bogbranchen igennem de senere år ofte har prioritet stil på bekostning af substans og sat publicity højere end kvalitet. The Valley of Secrets er en påmindelse om denne ubekvemme sandhed. Forlagsbranchens mystiske, ophøjede og lukkede verden, har endnu engang vist sig at være en myte.
Nogle vil måske mene, at det var en forudsigelig udvikling. Efterhånden som branchen i stigende grad domineres af et lille antal supermagtfulde forlag og boghandlerkæder, har dens energi og interesse koncentreret sig omkring et relativt lille antal, men garanteret rentable bestsellere. Med rene bestikkelser til forhandlerledet og pr-arbejde over for medier sikrer de store forlag sig så, at netop disse bøger bliver udstillet og promoveret af landets førende boghandlere og omtalt i medierne.
Forlæggere vil indvende, at det ikke er de ekstravante marketings-investeringer, som koster dem de store penge, men derimod de små, irriterende, ikke-omtalte bøger, som fylder alt for meget på deres repertoire og uundgåeligt bliver presset ud af tidens store blockbuster-thrillere. Beklageligvis er det netop disse uhåndterlige, uklassificerbare bøger, som nu og da – som i tilfældet The Valley of Secrets – appellerer til læserne.
St. Piran Press-eksemplet har afsløret, at internettets rygtetrommer i kombination med de faldende omkostninger ved at producere bøger, nu og da gør det muligt for forfattere og små forlæggere at promovere deres bøger – undertiden endda med større succes, end de store etablerede forlag er i stand til. Hvad læsere og litteraturelskere angår, er de for længst dødtrætte af forlagsmastodonternes forkromede salgskampagner, og mere tilbøjelige til at udsøge sig de grønne skud af litterær kvalitet, der stille vokser i skyggen af de mægtige, knirkende træstammer fra en industri, der har mistet al vovelyst.
At udgive på eget forlag er allerede blevet en ofte profitabel industri i USA. De fleste forfattere, der udgiver deres egne ting, og som håber på, at eksemplarer fra deres små førsteoplag en skønne dag vil kunne sælges for tusindvis af kroner på internettet, vil nu nok blive skuffede. Men efter mrs. Husseys succes er den hemmelighedernes dal, som engang var forlagsbranchens lukkede verden, nu blevet en smule mindre mystisk.

© The Independent og Information

*Oversat af Niels Ivar Larsen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu