Læsetid: 4 min.

Er kristendom værre end islam?

I vestlig offentlighed forløber næppe en dag, uden at muslimer udsættes for ringeagt og mistænkeliggørelse. Forestil Dem, at kristendommen blev udsat for samme hetz
30. marts 2004

International
Den tidligere ærkebiskop af Canterbury, George Carey, har skrevet en kontroversiel kronik om »det store problem med islam i dag«. Hans pointer er følgende: Den muslimske tro er i dag sammenvævet med vold og despoti. I de seneste århundreder har en åndsformørket tidsalder sænket sig over den muslimske verden, hvilket har dømt den til stagnation og mangel på kreativitet. Eksærkebisp Carey understreger, at han anerkender fortidens store muslimske civilisationer og disses bidrag til den globale civilisation. Men nu er vi muslimer blevet et folk uden retningssans med had i vores hjerter og bomber i vores lommer, hævder han.
Der er ingen tvivl om, at alle oplyste muslimer (jo, dem er der millioner af) er dybt deprimerede og ængstelige over, at autoritetsdyrkelse, snæversyn og barbari er iøjnefaldende kendetegn ved de fleste af verdens muslimske stater og desuden ved alt for mange muslimske indvandrergrupper. Det er en sørgelig krisetilstand, som dræner al håb, dygtighed, ambitioner og i sidste ende gør det af med livsglæden og livet selv.
Men vi er også bevidste om, hvordan Vestens ledere - de fleste af dem produkter af kristen mentalitet – har opmuntret og i flere tilfælde stadig opmuntrer til at fastholde denne tilbagestående tilstand, fordi den forekom dem at tjene deres interesser. Hvordan skal man ellers forklare, at USA’s og Storbri-
tanniens ellers så moraliserende ledere aktivt støtter Usbekistans tyran, Islam Karimov, trods hans utallige horrible menneskerettighedsovergreb?
Der går ikke en uge i vestlig offentlighed uden at islam (i uspecificeret, bred forstand) bliver udsat for nye anklager, den ene mere hård og grov end den anden. Eksærkebisp Carey siger selv, at han kun ønskede at skabe debat. Nuvel, lad så mit genmæle være et forsøg på provokere til eftertanke over kristendommens indflydelse i dag.
Lad mig først sige, at jeg sætter kristendommen i dens originale version særdeles højt og har lært meget af den. Gandhi skrev engang om Jesus: »Selv var han helt uden skyld, da han ofrede sig selv for andres frelse, heriblandt sine egne fjenders frelse. Dermed blev han en hel verdens forløser. Med denne gerning nåede han fuldkommenhed.«
Men en tro er mere end dens helligtekster, idealer, erklærede principper og heroiske pionerer. Kultur og politik invaderer, forandrer og misbruger troen til alskens nedrige formål – undertiden så gennemgribende, at der af troen ikke bliver andet tilbage end staffage. Det store spørgsmål er, om det så er troen, der korrumperer samfundet, eller samfundet, der korrumperer troen.
Kristendommen er efter min mening den mest forløsende og barmhjertige af alle verdensreligionerne. Under en Kristus-statue ved en kirke, der lå side om side ved de fire biografer i min barndoms Kampala, stod Jesus Kristus’ sublime tilgivelsesord indgraveret: »Fader, tilgiv dem – for de ved, ikke hvad de gør!«

Hævngerrighedsgalskab
Hvor er denne tilgivelsens ånd at spore hos de kræmmere, der er ved magten i Vesten i dag? Erklærede kristne som George W. Bush og Tony Blair er så optændte af hævngerrighedsgalskab, at de føler, de har ret til at ’straffe’ skyldige og uskyldige i flæng, fordi de er i stand til det. Kristendommens fredsbudskab er ikke det væsentlige for dem. Disse nidkære troende er trådt i karakter som bødler og selvretfærdige bøller. Kristus var ydmyg og opfordrede til tålsomhed, når vi mødes med provokation – vend den anden kind til osv. Men siden Første Verdenskrig er antallet af mennesker, der er dræbt af soldater fra såkaldt kristne lande mange gange større end den mængde dræbte, som voldsudøvere fra andre verdensreligioner har præsteret. Og i dag ejes langt de fleste af klodens masseødelæggelsesvåben ikke af muslimer, sikher, hinduer, zarathrustere, buddhister, bahaier eller voodoodyrkere. De er under kristen kontrol.
Kærlighed og gæstfrihed over for fremmede er andre kristne dyder, der i dag er synes glemt af de kristne landes lovgivning og fremmedangste befolkninger. I dag er det nærmest politisk korrekt at hade asylansøgere: Vi ser dem som plagsomme nasserøve eller lykkeriddere – ikke som medmennesker i fortvivlet søgen efter anstændige livsvilkår. Hvordan ville vi den gennemsnitlige vesterlænding opføre sig i dag, hvis en ubarberet, beskidt og forarmet Josef ledsaget af en gravid kvinde bankede på døren og bad om husly i et par nætter? Det kan godt være, at muslimske lande rummer mange dårligdomme, men gæstevenskabets bud forstår man at holde i hævd. Selv da vi bombede og udsultede dem, gav irakere forbavsede britiske journalister deres mad, te, selskab og omsorg.
Så er der velstandskløften. De rige i Vesten bliver stadigt rigere og klodens fattigere stadigt elendigere. Menneskeligt værd måles nu i dollars og euro. Hvad blev der
af Lukas-evangeliets ord?: »Sælg alt, hvad du ejer, og giv pengene til de fattige – så har du din rigdom i Himlen!« Vestens dæmonisk selvoptagede og materialistiske kultur er en travestering af alt, hvad der godt og ædelt ved kristendommen.
Nu vil kristne læsere sikkert koge af indignation. Man kan ikke skyde skylden for politikeres, fyrsters, kapitalinteressers og staters slette handlinger på den kristne tro? Folk som Bush er ikke sande kristne. Og hvad med de store præstationer, som kristne har udmærket sig ved inden for videnskab, medicin, kunst, litteratur, filosofi, menneskerettigheder og demokrati?
Jeg accepterer, at vi muslimer ikke er førende på disse felter. Jeg accepterer, at det unfair at fokusere på de dårlige kristne, når nu de gode har givet verden så meget. Men forestil jer, hvordan det er som muslim at blive udsat for lignende urimelige generaliseringer og overvældende anklager. Kan det undre , hvis vi muslimer føler os sårede over en så unuanceret hetz?

© The Independent og Information

*Oversat af Niels Ivar Larsen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu