Læsetid: 2 min.

Hvordan musik-politi?

Debat
7. april 2004

Fildeling
Information bragte den 5. april en leder om musikindustriens virkelighedsfjerne forhold til problematikken omkring fildeling.
Lederskribenten (Nikolai Thyssen) peger ganske rigtigt på, at musikere, og andre kunstnere, som er udsat for fildeling, i fremtiden vil stå over for et økonomisk problem, og det påpeges også helt korrekt, at der formentligt er andre grunde end fildeling til faldet i salg af cd’er.
Jeg kan supplere lederskribenten med, at den generelle økonomiske afmatning også har ramt musikindustrien, og at folk efterhånden har fået indkøbt cd-versioner af deres gamle lp’er. Sammen med den teknologiske udvikling betyder denne situation, at kunstnerne må gå andre veje for at sikre fremtidens økonomiske indtægter.
Kunstnerne må rette skytset imod musikindustrien for at tvinge prisen på musik ned, og ikke mindst må kunstnerne nytænke deres produkter. Der skal fokuseres på nye indtægtskilder som f.eks. koncerter og merchandise, og endelig kan selve cd-produktet ændres og gøres mere attraktivt.
Coveret skal være et kunstværk, som fildelerne ikke har adgang til, og der kan oprettes fora og arrangementer for indehavere af originale cd’er. Kort og godt – fanplejen skal langt mere i centrum.
Desværre lykkes det ikke for lederskribenten at løsrive sig fra den dominerende diskurs om kriminalisering af fildelerne. Så længe velmenende aktører som Information og KODA helt grundlæggende opfatter fildeling som et problem, man kan lovgive sig ud af, og dermed løse via politimæssig efterforskning og retsforfølgelse, vil problemets omfang og uheldige konsekvenser blive stadigt større.
Hvis KODA over for sine medlemmer påstår, at problemet kan løses via forbud, vil medlemmerne naturligvis budgettere som om, problemet vil forsvinde, og dermed bliver den økonomiske nedtur så meget større, når boblen endelig brister.
Allerede nu er det tydeligt, at den teknologiske udvikling har gjort det umuligt at stoppe fildeling. Om en årrække vil også musikbranchen erkende det, men lad os se bort fra dette og lave et lille tanke-eksperiment. Lad os forestille os, at det er muligt at stoppe fildeling via lovgivningen og stille spørgsmålet: »Hvilke efterforskningsmidler politiet (eller private virksomheder) skal have til rådighed for at håndhæve den eksisterende lovgivning?«
Hvordan skal politiet håndhæve, at jeg ikke må sende en mail vedhæftet en mp3-fil? Hvordan skal politiet håndhæve, at jeg ikke brænder en cd og tager den med til fest? Det eneste mulige svar er en indførsel af et totalitært samfund uden sidestykke i de sorteste diktaturstater.
De mørke kræfter, som insisterer på forbuddets vej, ender som en trist gentagelse af fortidens maskinstormere med utopiske drømme om Morten Korch-samfundet – som den vestlige verdens svar på Taleban-militsen.
(Jeg er medlem af KODA og aktiv i Globale Rødder, men dette indlæg står for egen regning.)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her