Læsetid: 2 min.

Venstrefløj og fremskridt

17. april 2004

Arbejder
I 1977 udsendte Demos bogen Fremskridtsarbejderen – Kammerat og fjende, hvor i forfatteren Poul V. Nielsen samler en række interviews med de arbejdere, som i et kort mellemspil gjorde skatteadvokaten Glistrup til landets næst mægtigste arbejderfører!
Visse fællestræk hos de interviewede var bl. a. en fortid i DKP og SF (Kresten Poulsgaard var ingen enlig svale), skuffelsen over Socialdemokratiets »manglende vilje til at lytte« og så naturligvis fagforeningen som »fagforsteningen.« Under euforien lurede dog tvivlen, som senere blev grundigt bekræftet. En af de interviewede siger bl. a.:
»Hvis Fremskridtspartiet er et højreorienteret, reaktionært parti, der kun er ude på at skrabe stemmer sammen for at lefle for arbejderne, så kan jeg godt sige dig, at så kæmper jeg under det forkerte banner«

Sømanden
Bertel Nygaard har (Inf. 13. april) bedt mig underbygge påstanden om, at også elementer på den såkaldte venstrefløj var grebet af eufori over Fremskridtspartiet som landets næststørste arbejderparti.
Han går endda så vidt at bogstavere på en måde, som ikke var min hensigt: »Danmarks NæstStørste ArbejderParti.«
Den nævnte bog er en af flere nøgler til mysteriet, en anden er partidannelsen Fælles Kurs anført af sømandsbossen, Preben Møller Hansen.
Det var ham med »de rødbedefarvede pas« og den beskidte mund, især i omtalen af »fejlfarverne«. Han er i dag krofar i – bemærk navnet – Den Danske Kro i Nr. Farimagsgade.

Skal nok gå
Min valgkreds på Amagerbro udgjorde i sømandsbossens storhedstid en af hans bastioner.
Under opløsningen af Fælles Kurs var det interessant at følge, at flere frafaldne netop i det område proklamerede, at de søgte mod Dansk Folkeparti.
For så vidt et naturligt valg, da Glistrups arvtagere i DF i politisk sammenhæng står for en blanding af sømandsbossens social-nationalisme og synspunkter fra det nu hedengangne ultranationale højreparti, ’De Uafhængige’, hvis dannelse var inspireret af den detroniserede Venstre-høvding, Knud Kristensen. Hvis Nygaard har svært ved at forestille sig den forståelse – grænsende til det omsorgsfulde – som dele af venstrefløjen engang viste Glistrups arbejderparti, kan han lytte til den aktuelle debat om DF.
Tonen finder han blandt andre hos folk, som engang var mere eller mindre engagerede på venstrefløjen (og i nærværende avis): Lars Hedegaard, Berlingske, Meier Carlsen, BT og Pittelkow, Jyllands-Posten.
Skulle det blive for belastende, får han trøste sig med, at Søren Krarups parti, som i tiden efter valget blev udråbt til det »nye århundredes socialdemokrati,« skranter, mens Venstre styrtdykker.
Til gengæld synes S, SF og R at genvinde kræfterne.
Så det skal nok gå alt sammen. Indtil dele af venstrefløjen igen allierer sig med højrefløjen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu