Læsetid: 7 min.

DEBAT

Debat
22. maj 2004

Er vinderen taberen ?
*De tre kristne musketerer Bush, Blair og Fogh Rasmussen vandt hurtig sejr i Irak, men har stadig sværere ved at levere det befriede folk fred og demokratisk ligestilling af alle køn og religioner.
Situationen i Mellemøsten får mig til at mindes nogle kloge ord af den for længst afdøde LO-boss Thomas Nielsen: »Vi har sejret ad helvede til!«

Niels Stubkjær, København Ø

Hurra for tortur
*Før han døde, led min far i mange år under efterveerne af tre ugers hårdhændet behandling i Gestapos fangeskab i Århus arresthus. Heldigvis kan jeg nu høre oberstløjtnant Poul Dahl og tidl. jægersoldat Carsten Mørch sige god for metoder, der som Gestapos blev anvendt over for min far og hans terroristiske banditvenner, eftersom det kunne forhindre nye sabotagehandlinger mod besættelsesmagten. Tak tak, hvor det dog forklarer meget! Hvordan min far ville have modtaget udtalelserne, er jeg dog lidt mere i tvivl om.

Kristen Forster, Randers

Tak, Jørgen Poulsen
*Endelig tog et respekteret menneske bladet fra munden (Jørgen Poulsen, den 18. maj) og kaldte tingene ved rette navn: Danmark svigter de grundlæggende menneskelige principper! Danmark er blevet et lallende vedhæng til USA, og når de hyperkonservative med Bush i spidsen deklamerer, at fanger ikke er fanger, så kan man behandle dem som dyr – og det gør man så. I Danmark protesterede kun nogle få venstrefløjspolitikere over for hvad der foregik i Guantanamo, mens det store flertal ikke ville genere vores ’allierede’. Den stærke har jo ret!
Den moralske deroute tog fart efter 11. september. Utrolig meget kunne skydes ind under begrebet terroristbekæmpelse, og det blev til f.eks. øgede beføjelser til politiet, flere registre, retten til at angribe et andet land bare på mistanke osv. osv. For, som Bush sagde, enten er man med eller også er man imod. Og Danmark er kommet godt og grundigt med! Vi er blevet en krigsførende besættelsesmagt godt 50 år efter vi selv var besat af nazister, og – mente jeg – hyldede princippet om aldrig mere krig.
Hvorfor har der ikke rejst sig en storm af protester hos folket mod den måde flertallet af vore politikere opfører sig på og vælger venner? At de, bortset fra svage pip, tavst accepterer den stærkes ret til at gøre hvad som helst. Bortset fra demonstrationen mod krigen mod Irak i flere store byer, har her været ret stille. Folket har tilsyneladende bøjet sig og accepteret, at Danmark for første gang i flere hundrede år er i krig. Mod et andet folk vi ikke kender og som så vidt vides ikke er vore fjender. Hvor er protesterne fra folket? Hvor er humanisterne? Hvor er fagforeningerne? Hvor er teologerne?

Erling Rydahl
Karlslunde

*Til lykke, Information, Jørgen Poulsen, Michael Moore.
Der er trods alt et lys for enden.

Robert Refby
Vanløse

*Tirsdag kl. 15.38 læste jeg din artikel om tilsidesættelsen af Genévekonventionerne.
15.42 var jeg rørt, glad og stolt over, at der stadig findes mænd med et format som dit.
Kl. 21.15 så jeg indslaget i TV-avisen med dig og Helge Adam Møller fra det konservative folkeparti. Hørte Adam Møllers indædte afvisning af din artikels indhold.
21.17 sidder jeg og kikker måbende på den nu lukkede tv-skærm.
Hvad er det, der foregår?

John Ib
Hjortshøj

Økonomi og matematik
*Den 12. maj stod der med store typer på forsiden: ’Fremtidens økonomer lærer mindre’. Oh skræk, må læseren have tænkt; for med den skrantende økonomi vi har i øjeblikket, hvordan vil det så ikke gå i fremtiden, hvis niveauet på økonomistudiet sænkes.
Men fat mod, for der må være faldet et vigtigt ord ud af overskriften. Der skulle have stået ’fremtidens økonomer lærer mindre matematik’, hvilket jo er en helt anden og positiv nyhed. Thi et af de påpegede problemer med læseplanen for det hidtidige økonomi-studium i Danmark (og i udlandet) er den overdrevne brug af matematik, som skygger for forståelsen af de mere grundlæggende problemstillinger. Forsøget på at bygge økonomistudiet op af kurser, hvis indhold overvejende består af øvelser i anvendt matematik har helt unødvendigt skræmt mange studerende væk fra at studere økonomi, (hvilket bl.a. statskundskab og RUC har draget fordel af). I det perspektiv kan det undre, at studielederen på Økonomisk Institut ikke vurderer forslaget til studiereform noget mere positivt, da det jo vil kunne vende strømmen og øge studentertilgangen. Samtidig vil der, når den overflødige matematik skæres bort, blive bedre tid til at undervise de studerende i økonomiens mere fundamentale spørgsmål – ikke mindst af metodemæssig karakter.

Jesper Jespersen
professor,
Roskilde Universitetscenter

Frivilligt arbejde er guld værd
*Nu forenkler beskæftigelsesministeren reglerne for at udføre frivilligt arbejde på dagpenge og efterløn. Det betyder, at flere, der modtager dagpenge eller efterløn, kan deltage i frivilligt arbejde uden at blive trukket i dagpenge eller efterløn. Som ministeren siger er det fra 1. aug. 2004 muligt: »at en revisor på efterløn fører regnskabet for den lokale badmintonklub eller at en maler på dagpenge deltager i det årlige frivillige malerarbejde på spejderhytten. Det initiativ er vi mange i ’Foreningsdanmark’, der takker for. Unødige forhindringer skal ryddes af vejen. Det vigtigste er, at folk har lyst til at levere en frivillig indsats.
Det frivillige arbejde kan ikke gøres op i penge og alligevel. Regler og økonomi skal ikke være en hindring for folks engagement og der er stadig forhindringer. Afskaffelsen af portostøtten belaster det folkelige og kulturelle liv i Danmark. Medlemsbladene er livsnerven i foreningsarbejde. Regeringen har sparet 155 millioner kroner på portostøtten og 4.800 danske forenings- og medlemsblade er uden portostøtte. Det kunne jo ’lugte af’, at regeringen ønsker at lukke munden på mennesker, der ikke er enig i dens politik. Som kompensation har regeringen oprettet en ’bladpulje’ på 28,4 millioner, men vores kulturminister glemte bare at undersøge om det var lovligt efter EU-reglerne. Biblioteksstyrelsen forventer et svar fra EU-kommissionen senest den 19. maj. Derefter behandles ansøgningerne den 24. maj og man kan udsende svar til foreningerne i uge 22. Biblioteksstyrelsen understreger dog, at planen afhænger af om man nu modtager et svar! Nu ligger ’Foreningsdanmarks’ økonomiske skæbne altså og venter i Bruxelles.
Til gengæld er de 40 kilo tilbudsaviser, vi modtager årligt, fradagsberettiget og supermarkederne sparer 640 millioner kroner i skat. Tilbudsaviserne løser en samfundsopgave mener vores skatteminister. »De hjælper svage forbrugere med at finde de billigste varer. For mange er det ikke lige meget, hvor de kan få den billigste liter mælk.« Et mønstereksempel på regeringens floskler om, at de vil gøre en særlig indsats for de mennesker, der har mest brug for hjælp.
Det frivillige arbejde har flere forhindringer. Kørselsgodtgørelse i forbindelse med frivilligt socialt arbejde kan modregnes i ens kontanthjælp, idet kørselsgodtgørelsen bliver betragtet, som en indtægt.
Man får ikke noget for det, man får noget ud af det. Det frivillige arbejde er en af velfærdssamfundets ressourcer. Det frivillige arbejde er guld værd, men frivilligt arbejde er ikke, at få løst nogle samfundsmæssige opgaver til en billig penge. Frivilligpolitik handler om at sikre de bedste vilkår for et frivilligt engagement. Regler og nedskæringer skal ikke være en hindring for folks engagement, så ’smid nu ikke guldet på gaden’ med restriktioner og nedskæringer.

Claus Andersen
bestyrelsesmedlem i Fribørsen

Når den sidste fisk er spist
*’Når den sidste frugtbare mark er forvandlet til gold ørken… er det for sent for den hvide mand at indse, hvad den røde mand sagde i tidernes morgen.’
I dag, i tidernes aften, i Danmark, giver denne fortidens profeti følgende tanker:
Når den sidste joint er røget, når den sidste klump er beslaglagt, når den sidste svamp er spist, når den sidste dans er danset, når den sidste sang er sunget, når fængslerne fyldes med dem der er anderledes, når dialog afløses af Nul-Tolerance, når konsensus og fællesmøder bliver til fremmedord, når nattehimlens stjerner ikke mere kan ses på dyssen, når det sidste smil er smilt, når den sidste grønlænder har råbt højt, når den sidste hund har gøet, når Poul Dissing græder med Anisette i takt – på Christiania, er det formentlig for sent, at indse og forstå, at Danmarks førhen så fine og dialogiske demokrati er død.
Lovforslaget L 205 ændrer Danmark, ændrer 33 års praksis, hvor det officielle Danmark har tolereret Christianias eksistens og ret til selvforvaltning. At vedtage lovforslaget L 205 uden at dette forslag kan blive diskuteret til bunds gående, er et angreb på vores demokrati, og her et mindretal, Christiania, dens beboere og dens venner.
Og ser man på virkningerne af denne lov på længere sigt kan det frygtes, at subkulturer fremover ikke mere, som der er kutyme her i landet, forstår sig som ’en del af jer selv’, men som nogle, der er i et anti-forhold til den almene befolkning.
En sørgelig udvikling jeg, og vel ingen andre i det her land, ønsker, men som L 205 kan være medvirkende til.

Volker Bunzendahl
Aalborg Seminarium – CVU Nord

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her