Læsetid: 2 min.

Farvel til færøsk laks

Debat
19. maj 2004

Debat
Færøerne har problemer med deres laks, og det forlyder nu, at de færøske lakseopdrættere frygter for erhvervets fremtid. Problemet er, at EU barsler med en ny told på import af opdrættede laks fra lande uden for unionen.
Færøerne ønsker derfor, at Danmark rejser sagen i EU. Men hvorfor skulle Danmark hjælpe med at holde liv i en industri, som mere end nogen anden er med til at ødelægge Færøernes natur? Netburene med laks er perfekte opvækststeder for fiskesygdomme og snyltere som lakselus. Og opdrætterne er så elendige til at holde styr på deres dyr, at der hvert år undslipper tusindvis af laks, som kan sprede sygdommene til de vilde fisk. I dag er der af den grund flere undslupne tamlaks end ægte vilde laks i havet rundt om Færøerne.
Jeg har besøgt Færøerne to gange, og har ved selvsyn set, hvor galt det er gået på de 18 øer i Nordatlanten. Inden mit første besøg i 1987 havde jeg læst bogen "Færøerne – lystfiskernes paradis" af Jørn Fabricius. Og jeg oplevede faktisk noget, der godt kunne betegnes som et paradis, da jeg fiskede på Suderø, Sandø, Streymø og Østerø. Trods den vanvittige forbrugsfest, der hærgede øerne i 1980'erne og 1990'erne, kunne man stadig fiske i uberørt natur med fine vilde bestande af flotte havørreder og laks.

Hekseringe
Men da jeg vendte tilbage til de samme vande for et par år siden, havde lakseopdrættet forvandlet den færøske natur til noget, man ikke ønsker at besøge igen.
Laksehavbrugene ligger i dag som hekseringe på stort set hver eneste fjord. Opdrættet er så intensivt, og problemerne med sygdomme og lakselus så store, at de vilde fisk mange steder er udraderet. Og i flere af de næringsfattige søer opdrættes lakseyngel i en grad, så afføringen fra de store mængder fisk har ødelagt den fine biologiske balance.
Det færøske lakseopdræt er i forvejen i krise på grund af sygdom blandt fiskene og lave priser på det internationale marked. Derfor vil det være glædeligt, hvis de 25 EU-lande vedtager lakse-tolden på 15 procent. Det vil være den største gave, EU kan give til naturen på Færøerne.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her