Læsetid: 2 min.

Hilden - hvilken ynk

3. maj 2004

Hvorfor i alverden skal Jytte Hildens (JH) småborgerlige udgydelser have prioritet frem for teaterstoffet. Jeg begriber det ikke. Hvad er det, hun siger om samfundet og nutiden, som nogen kan lære noget som helst af?
At gå til en teaterforestilling i Røde Kro-teatret siger mere om samfundet end JH gør. Hun er hverken sjov eller underholdende, og hendes alderspaniske udgydelser fører ikke til den fælles kollektive udfriende latter, som siges at være Røde Kros force. Hun er ganske enkelt patetisk.
Hendes henvendelse til kvinder, som hun kalder »kære veninder«, den 29. april om de svare problemer, som moderne madammer har med deres særeje, pensionsopsparinger, og som ældre sild har med deres tøsemiddage og tøjforbrug, er de mest groteske udsagn jeg nogen sinde har hørt fra en socialdemokrat. Jeg er glad for at hendes mere jævne partikammerater herude på Amager ikke læser Information.Men hun og hendes veluddannede overklasseveninder har åbenbart nogle problemer med at de føler sig snøret af deres mænd, fordi der bliver løbet om hjørner med dem ved f.eks. skilsmisser. Ja, man kan sgu altid blive både vred, sur og skuffet, når manden skrider, men det kommer ikke mig ved.
Men ærlig talt, vi er temmelig mange piger og mænd i dette land, som hverken har pensionsopsparinger eller problemer med særeje, da vi alligevel ikke ejer en skid.
I mange småt bemidlede husholdninger kan jeg dog konstatere, at der er fuld af kvinder, som har fremragende økonomiske evner til at få det hele til at løbe rundt med små midler. Et talent jeg ikke tilægger nationalbankdirektøren. Men disse kvinder har jo heller ikke gået på universitet, gaflet sig en vellønnet mand eller altid haft fast arbejde i 40 år. De har jo været tvunget til at lære at klare sig selv.
Hvis Jytte Hilden, eller Information for den sags skyld, ellers interesserede sig for eller vidste lidt mere om, hvordan andre socialgrupper lever, herunder andre 60-årige kvinder, som ville betakke sig for at være seniorsild, og som tværtimod lægger vægt på at blive kaldt ældre modne kvinder, ville hun og Informations læsere måske få en helt anden nuanceret opfattelse af livet i Danmark.
Også af de mange situationer hvor mænd og kvinder uden sværdslag i familien opererer med en fornuftig arbejdsfordeling, hvor det netop er mor, som bestemmer, hvordan de begrænsede midler fordeles til det absolut nødvendige, også til lidt hygge engang imellem.
Hvor må det være svært at have så mange penge, og hvor må det være svært at være i senil-puberteten.
Jeg ville ønske, jeg forstod, hvad der får Informations bestyrelse til at acceptere den stigende populisme, der slår igennem i uinteressante klummer og ind imellem også i ledere og politiske analyser. En uheldig drejning som fylder mere og mere, og som ingen bliver meget klogere af.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu