Læsetid: 5 min.

Den muntre sandhed om stjernekulturen

Man skulle ikke tro det var muligt, men Mark Steel er sikker i sin sag: Endnu flere vil blive endnu mere berømte. Måske Britney Spears kunne erstatte Ruud Van Nistelrooy?
14. maj 2004

Kommentar
Hvad er det for en forkvaklet verden, hvor opsætningen af Hamlet afhænger af Davina McCall?
For nylig var der en artikel i London Evening Standard om premieren på Hamlet, hvor hovedrolleindehaveren efter sigende skulle have haft stor succes. Den nederste halvdel af siden bestod af billeder af berømtheder, som havde været der, såsom Nancy Dell’Olio, Peter Mandelson og Davina som udtalte, at skuespilleren havde været »fantastisk«, men for tynd og tilføjede »at jeg godt kunne tænke mig at tage ham med hjem og made ham med en stor skål pasta.«
Det var uden betydning, om hun havde noget mere intelligent at sige. Hvis de havde citeret mig, ville jeg have sagt noget i retning af ’Lige et øjeblik, jeg er forvirret, hvor er det nu henne ham fyren får øjnene stukket ud’ Men skal et Shakespeare-skuespil vurderes på, hvad en tosset kvinde siger, og hvis daglige arbejde består i at lægge sin hånd på knæet af en hjemsendt Big Brother-deltager, mens hun siger »Lad os nu se på det, som du var god til?«
Måske vil Hamlet-skuespilleren blive inviteret til at gøre noget, som er rigtig godt, som f.eks en præsentation af »Spøgelsernes top 100« eller som vært for en serie af »Du er blevet narret.«

Målet: bliv berømt!
På få år er der sket et skift i den måde, vi omgås fænomenet berømthed på. Det gennemsyrer nu alle dele af samfundet, uanset om det handler om havebrug, sofadesign eller videnskab. Kriteriet for at blive betragtet som en succesfuld videnskabsmand i dag er, om man er berømt. Fysikere har sandsynligvis pr-agenter ansat, som kan give dem råd om, hvordan man skaber en enestående salgsplatform og advare dem om »at holde sig væk fra kørestole, efter som Hawking allerede har optaget den kvadriplegiske vinkel.«
Måske kunne regeringen have gjort krigen populær, hvis man på officiel vis havde tændt for den, som man f.eks. gør med julelys. De kunne have fået Robbie Williams til at stå klar foran knappen, mens tilskuerne sang med til: »Fire, tre, to, en,« og jublet i det øjeblik han fik sendt sit første krydsermissil afsted.
Men der er indtrådt en mere skadelig forandring, i den måde vi omgås fænomenet berømthed på: Den er blevet et mål i sig selv. Målet for utrolig mange mennesker er ikke at blive en berømt musiker eller en berømt sportsmand, men ganske enkelt at blive berømt. Hvis man tilfældigvis bliver berømt, som Christine Hamilton blev det, vil medierne give dig en masse spalteplads. Lad der gå et par uger og man vil se Maxime Carr præsentere »Fjernsynets frækkeste bommerter«, eller tone frem som Aretha Franklin på Celebrity Stars in Their Eyes. Hvis Shipman bare havde været patient et par år, ville han have tjent en formue på en ’Me and my cell’-artikel i Hello magazine.
Men ud over at optræde på varerne, har de fleste berømtheder ikke udrettet noget. Den ærbødighed, som de bliver mødt med, er ikke nødvendigvis deres skyld. Men medierne omgiver dem med spytslikkere, der hviskende fortæller dem, hvor vidunderlige de er, selv om det eneste de gør er at sidde på en sofa, mens de læser op fra en teleprompter, og aldrig får at vide, hvor nævenyttige de er.
Hvis det samme system gjorde sig gældende inden for sportens verden, ville tv-direktører og show business-reportere omringe en fodboldspiller, som lige havde brændt et straffespark og snappe efter vejret: »Du var fannnnntastisk. Åhr, pyt med det, der var ikke nogen, som lagde mærke til din brøler, du er jo bare så perfekt, og det er jo virkelig originalt, at skyde den tre meter forbi målet.«

Beckham som sælger
Det nye syn på det at være berømt klæber sig nu også til sportens verden. Mens W.G. Grace, Dennis Compton og Muhammed Ali var berømte for deres præstationer og personligheder, så er Beckhams popularitet ude af proportion i forhold til den, han er, og det han udretter. Tværtimod trives og næres den af den måde, han lever på i de kendtes verden. Hans egentlige værdi for den klub han repræsenterer, består i hvor mange varer, han kan sælge.
Det ville måske være en god ide, hvis Alex Ferguson chokerede verden ved at tegne en kontrakt med Britney Spears som erstatning for Ruud Van Nistelrooy. Så ville alle andre være nødt til at deltage i kapløbet: Bolton tegner kontrakt med Leslie Ash, East Stirling tegner kontrakt med Rhona Cameron osv.
Den deprimerende del af det svarer til de problemer, som kongehuset har forårsaget. Hvis vi tror, at nogen har fortjent at blive set op til, fordi de har været med i morgen-tv, tror vi også, at vi er mindreværdige, fordi vi aldrig er blevet fotograferet med vores hund af Heat Magazine. Og vi er ved at skabe en ny generation, som tror, at det første skridt mod at udrette noget godt, er at få trykt visitkort, og tage kurser i hvordan man gør sig gældende over for folk, man ikke kender, når man er til fest. Når man først har fået det på plads, kan man prøve at finde ud af, hvad man gerne vil være god til.
Men der en risiko, som bliver herlig evident, når man har adgang til kabel-tv. Hvis man zapper sig gennem kanalerne, og når helt ud til de mest obskure hjørner af Living TV og Bravo, vil man støde på masser af de kække idioter, som for kort tid siden gav interviews til de kulørte ugeblade om, hvor hårdt det er at være superstjerne, og hvor svært det har været at leve et normalt liv siden de blev nummer fire i Big Brother.
Jeg er opsat på at finde frem til den bøssede fyr, som arbejdede i lufthavnen. Jeg går ud fra, at han er blevet vært for et quiz show program på Challenge TV, som kaldes Turbulence, og hvor vinderen får en returbillet til Isle of Man.
Til trods for alt det, virker det som om, at Geoff Hoon har fundet ud af, at den bedste strategi er at handle ligesom Jade fra big Brother. Det næste man vil høre fra ham vil være noget i retning af: »Dokument – hvad betyder det? Jeg har aldrig hørt om det. Hvem er så Røde kors? Er det lige som at slå kors for sig, eller nogen, der bare vil slappe af, er det... Jeg ved ingenting om ingenting.«

(c) Independent og Information

*Oversat af Steen Lindorf Jensen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu