Læsetid: 2 min.

Meget øl er meget godt

Debat
8. maj 2004

Som ganske ung fik jeg afsmag for vin. Måske fordi jeg ødelagde mine smagsløg ved konsekvent at gå efter den billigste vin med den højeste procent. Omvendt drikker jeg stort set heller ikke spiritus, jeg kan simpelthen ikke lide det, og jeg er nu blevet overbevist om, at det aldrig har været meningen, at jeg skulle drikke hverken vin eller spiritus.
Jeg drikker kun øl, og jeg identificerer mig ganske meget med den herre, man kan se afbilledet på de gamle Tuborg-reklamer. Tilsyneladende er det en varm sommerdag, og iført jakkesæt må han tørre sig over den svedige pande med sit hvide lommetørklæde, mens han drømmer om at læske ganen med en stor, kold Tuborg.
Men i modsætning til mange andre steder i Europa, har jeg ikke altid haft det nemt som øldrikker i Danmark. Indtil for ganske få år siden måtte jeg nøjes med en Hof eller en Tuborg eller, når bølgerne gik højt, en Faxe Fad fra de små, buttede flasker.
Da jeg stadig boede i Silkeborg, og Neptun-bryggeriet stadig producerede vores lokale bryg, kunne jeg også fristes til at drikke sådan én, men alt andet dansk øl var stort set udrikkeligt. Bjørnebryg købte man kun, hvis man ville have en hurtig brandert billigt.

I dag er situationen helt anderledes. Det er ikke længere ugleset at bede om en øl på en restaurant, hvor man har afstemt sortimentet efter den mad, man serverer. Ethvert større supermarked fører ølsorter fra det hele verden, og de danske bryggerier har fået øjnene op for, at selv om en almindelig pilsner kan være god nok, vil vi øldrikkere gerne prøve andre, mere udfordrende smagsvarianter.
Selv Harboe, der altid har stået for mig som lavmålet af dansk ølbrygger-håndværk, er begyndt at brygge forskellige former for Classic-øl, og den luftige, velsmagende weissbier har i et par varianter fundet vej til taphanerne.
Denne nyvundne ølkultur, som har krævet tilvænning for de dårligt vante, danske ganer, fejrer man i aften på DR2 med en temaaften: Ølhunden glammer. Tre timer i selskab med øl og øldrikkere lyder ikke dårligt, og efter en indføring i, hvordan man smager på øl, introduceres vi for den tyske hvedeøl, inviteres med til Oktoberfest i München og på besøg i et af de bedre øllande, Belgien, før der passende sluttes af med en godnatøl.
Skål!

nØlhunden glammer. DR2, 19.30-22.30

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her