Læsetid: 2 min.

Undskyld, Kasper

18. maj 2004

Af Klaus Eusebius Jakobsen
rektor siden 1993 på Herlufsholm Skole

Det gør mig ondt, at læse Kasper Fogh Hansens feature i Information den 14.maj 2004 om den tilværelse som han har oplevet og gennemlevet i perioden 1989-1992. Uanset at jeg ikke er bekendt med den periode som Kasper Hansen beskriver og derfor uden mulighed for at kommentere den, vil jeg gerne på Herlufsholm Skoles vegne åbent beklage og over for Kasper Hansen undskylde de forhold han har oplevet. Ansatte og elever på skolen – unge som gamle – er rystede over at erfare at sådanne forhold har kunnet opleves og for så kort tid siden – og det gælder også lærere, der var ansatte, mens Kasper Hansen var elev på skolen.
Siden min ansættelse som rektor i november 1993, har jeg sammen med bestyrelse, forældre og medarbejdere på alle niveauer ihærdigt og målrettet arbejdet mod at udvikle Herlufsholm til en skole, hvor de gode traditioner bliver vedligeholdt og udviklet, og samtidig har der været rettet et meget kritisk blik på de mange dårlige forhold, som bl.a. nævnes i featuren. Det har betydet mange, væsentlige ændringer i værdier og efterfølgende i regelsæt og adfærd. Ting tager tid- Jeg har dermed ikke sagt, at nu er alt som det bør være. Det er en lang og fortsat proces. Skolen får imidlertid jævnligt tilkendegivelser af forskellig slags, og det er vores politik til stadighed at inddrage disse i den fortsatte udvikling af skolen. Kasper Hansens indlæg skærper mit og mine medarbejderes beredskab netop, når det drejer sig om menneskelig værdighed og pædagogiske holdninger og værdier.

Brev med undskyldning
Det ville glæde mig om jeg kunne formå Kasper Hansen til at aflægge skolen et besøg, således at han ved selvsyn kan danne sig et indtryk af hvad skolen er i dag 2004 – 12 år efter han forlod. Jeg har sendt et brev til Kasper Hansen, med en undskyldning og hvori denne indbydelse også er.
Til orientering har jeg også inviteret en medarbejder fra Information til at aflægge skolen et besøg og meget gerne lave et interview med mig – det valgte jeg i stedet for at medvirke i et telefoninterview (den 13.maj), hvor jeg på det tidspunkt ikke kendte indholdet af Kasper Hansens feature, som jeg altså først læste i Information den 14.maj.
I øvrigt: Da jeg tiltrådte i 1993 købte jeg et antal eksemplarer af Ondskaben og bad mine kostinspektører om at læse den – og for et par år siden havde skolen besøg af Teater la Balance, som for eleverne i gymnasiet opførte teaterversionen af Jan Guillous bog – begge ting for at minde os alle på skolen om, hvad vi frem for alt ikke ønsker at vores skole skulle være.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu