Læsetid: 1 min.

Butler og Kelly

Debat
19. juli 2004

Irak
Det er en æggedans at diskutere alvorlige forbrydelser, hvis man kun har indicier. Men lad os lige konstatere, at man er skyldig, hvis man har overtrådt loven, også selv om det ikke kan bevises.
For nogle år siden blev det afsløret, at nogle Scotland Yard-folk havde været involveret i narkosmugling og narkohandel. Og det er et faktum, at engelske efterretningstjenester flere gange har dømt uskyldige for terrorattentater, men at de senere er blevet frikendt, fordi tjenesterne havde den almindeligt udbredte og tåbelige holdning, at beviskravene sænkes ved virkeligt provokerende og truende forbrydelser.
Det er også et faktum, at Storbritannien har benyttet sig af deciderede mordpatruljer over for nordirske forbrydere og frihedskæmpere, så uden at gå i dybden med indicier og beskyldninger må jeg sige, at jeg kom til at tænke på den uafhængige våbenekspert David Kelly og hans besynderlige ’selvmord’, da jeg hørte om Butler-rapportens konklusioner. Han var en af de første eksperter, der afviste en konkret eksistens af ødelæggelsesvåben i Irak.
Handler efterretningsvirksomhed om at forsvare konkrete interesser eller om at finde sandheden? Og er den største trussel imod demokratiet ikke efterretningstjenester, der ikke kan fungerer på åbne, demokratiske præmisser, og som får stadigt større indflydelse? Den overrapportering, der førte disse eksperter i indsigt til at tro det, de ville tro, virker helt Stasi-agtig.
Når man er en del af en lukket elite, der kæmper for Klodens Fremtid, er det nemt at misforstå ting og nemt at tro på overrapportering. Stasis største svaghed var netop, at ledelsen troede på de fejlagtige oplysninger, som passede ind i deres politiske herrers krav, og fejlene blev ikke korrigeret, på grund af lukketheden, der var begrundet af de faste kommandoveje og opgavens alvorlighed, som de ofte ville blive i en åben dialog.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her