Læsetid: 1 min.

Pres gav resultat

Debat
28. juli 2004

Aktivisme
Den 3. januar i år havde jeg et indlæg i Information om to mexicanske indianske miljøforkæmpere Isidro Baldenegro og Domingo Hermengildo Rivas, der var blevet fængslet på grund af falske anklager om narkohandel og ulovlig våbenbesiddelse.
I dag kan jeg med stor tilfredshed meddele, at det internationale pres mod de mexicanske myndigheder har båret frugt: de to miljøforkæmpere blev løsladt den 23. juni i år, og alle anklager mod dem er trukket tilbage. Meddelelsen kom, netop som Amnesty International var på besøg i Mexico.
Baldenegro og Helmengildo Rivas forlod statsfængslet i San Guillermo i delstaten Chihuahua, hvor de havde siddet indespærret siden deres arrestation i marts 2003. Arrestationen var tilsyneladende bestilt af en stor tømmerhandler i landsbyen Coloradas de la Virgen, som på den måde forsøgte at slippe af med de to miljøaktivister, der havde modsat sig træfældning i området.

Miljøorganisationer har påpeget, at 20 dage før sin arrestation fik Baldenegro de føderale myndigheders støtte til at bremse skovhugsten i området. Baldenegro og Rivas blev anholdt uden arrestordre den 29. marts 2003 af Det juridiske Politi, som hentede dem i Coloradas de la Virgen, kørte dem afsted i en lastbil og overdrog dem til en føderal undersøgelsesinstans sammen med våben og narkotika, som var blevet plantet hos dem i løbet af turen. Amnesty International har under hele forløbet betragtet de to rarámuri-indianere som samvittighedsfanger og udtaler i anledning af løsladelsen, at den offentlige anklager i staten Chihuahua nu bør sikre, at alle ansvarlige stilles for retten, og at de to indianske bønder får kompensation for den skade, de og deres familier har lidt.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her