Læsetid: 2 min.

Dobbelt-moral så det batter

5. august 2004

Integration
Vi i Danmark er så gode til at kritisere, at andre lande ikke respekterer menneskerettigheder. For hver krone, vi giver til ulandsbistand, kræver vi, at modtagerlandene skal respektere den ene menneskerettighedskonvention efter den anden.
Jeg så engang i nyhederne en dansk minister udtale, at Kina ikke respekterer menneskerettighedskonventionen, derfor må Danmark skære ned på ulandsbistanden.
Det er nok rigtigt, at milliarder af kinesere lever under forhold, som efter vestlig standard er brud på menneskerettighedsprincipperne. Men efter min mening er den mest basale rettighed for menneskeheden tro, håb og kærlighed. Denne fundamentale rettighed respekteres ikke af den danske regering. Hvordan kan vi tillade os at kritisere andre lande med hensyn til menneskerettighederne? Det er dobbeltmoral, så det batter.
For to år siden forelskede jeg mig i en vietnamesiske pige, og vi ville gerne stifte vores familie i Danmark, fordi jeg har boet to tredjedel af mit liv her i landet. Jeg har en merkonom- og en universitetuddannelse i Danmark, og i dag arbejder jeg som it- og økonomimedarbejder.
Udlændingestyrelsen vurderer, at vi har større tilknytning til Vietnam end til Danmark.

Hjerteløst
Hvordan kan de dog sige, at vi har større tilknytning til Vietnam, når jeg som 11-årig kom til Danmark og har boet 24 år i dette land? Jeg har også taget min folkeskole og studentereksamen her i dette land. Jeg blev undervist i kristendom, danse kultur og traditioner, og jeg er i dag velintegreret i det danske samfund. Det kristne menneskesyn blev indprentet mig, og hvor er det så hos danskerne i dag?
Jeg har gjort alt for at integrere mig i det danske samfund, men lige nu føler jeg, at alt det, jeg har gjort for at være en af jeres, ikke har været til nogen nytte.
Jeg vil ikke længere tage del i det danske samfund, idet jeg mener, at de meste basale rettigheder som tro, håb og kærlighed ikke længere respekteres i Danmark. Hvis den danske udlændingepolitik har til hensigt at fremme integration, mener jeg, at det er en stor fejltagelse. Jeg tror, at mange veluddannede unge anden generationsindvandrere føler ligesom mig. Men hvis regeringens udlændingepolitik har til hensigt at smide udlændinge ud af Danmark, så tror jeg, at det virker.
Wilson Kipketer! Er du dansker eller en sort-dansker med et stort dannebrog på ryggen til Olympiade i Athen? Nu spurter Wilson Kipketer, og der er kun 30 m tilbage og han overhaler, og han overhaler alle. Olé…olé …vi får endnu en dansker på podium og endnu en guldmedalje til Danmark.
Hvis I betragter udlændinge med dansk pas som danskere, så lad os få de samme rettigheder som danskerne.
Apartheidsystem skal ikke vokse i Danmark.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu