Læsetid: 2 min.

Inhabil så det skriger til himlen

Landsdommer Holger Kallehauge er inhabil, magtfordrejende og komplet uegnet som sætteombudsmand
21. august 2004

Kommentar
Ulrik Dahlin skriver den 14.-15. august en artikel om landsdommer Holger Kallehauges habilitet i forhold til at kunne fungere som sætteombudsmand. Landsdommeren skal selv vurdere, om han er habil i forhold til Hans Gammeltoft Hansen. Holger Kallehauge skal indtræde som midlertidig ombudsmand i en klagesag mod Hans Gammeltoft Hansen.
Der er ingen tvivl om, at Holger Kallehauge er inhabil. Bon-kammerater er naturligvis altid inhabile i forhold til hinanden. Der er imidlertid tale om et langt alvorligere bagvedliggende habilitetsproblem, dvs. dette, at begge er inhabile i forhold til den lovgivning, de på statens vegne administrerer, og det vil i realiteten sige hele lovgivningen.
Jeg skal dokumentere min påstand med nogle få eksempler:
I 1986 havde jeg ved Østre landsret, ved den afdeling, hvor Holger Kallehauge var retsformand, anlagt sag mod Retslægerådet, med krav om, at en erklæring fra rådet, med dets godkendelse af de uhyrlige, fra Nazi-Tyskland inspirerede eksperimenter med LSD, skulle tilbagekaldes.
Retslægerådets erklæring skulle anvendes i en erstatningssag, som pga. rådets accept af eksperimenterne naturligvis blev tabt.
Eksperiment-lægerne anede intet om, hvad de havde med at gøre, men formodede at kunne uddrage en teori fra eksperimenternes konsekvenser. Forsøgspersonerne fik selvfølgelig intet at vide om, at der var tale om eksperimenter, men derimod, at der var tale om en ufarlig behandling.

Magtfordrejning
Offentligheden er bekendt med, at en række mennesker, som blev slæbt ind i eksperimenterne, blev påført meget alvorlige, livsødelæggende og livsvarige neurologiske beskadigelser.
Men ved domsforhandlingen i juni 1988 afviste Holger Kallehauge og hans to meddommere at optage sagen til dom, med den begrundelse, at jeg ingen retlig interesse havde i at føre sagen.
Ren magtfordrejning!
For så vidt angår Hans Gammeltoft Hansen, har han nægtet at kritisere Justitsministeriet for ikke at have grebet ind mod to dengang, for nu adskillige år siden, begge konstituerede dommere ved retten i Sønderborg.
De to havde og har overtrådt tjenestemandslovens straffedel ved at have begået falsum – som de efterfølgende nægtede at tilbagekalde – ved i en skrivelse til Vestre landsrets præsident med fortsæt at have udtalt sig i strid med sandheden. Dette falsum fik ødelæggende og uoprettelige konsekvenser for flere mennesker.
Påstanden om falsum er ikke alene min, nej, den pågældende skrivelse er senere forsynet med Justitsministeriets påtegning: »Umiddelbart skriftligt bevis for falsum«.
I sagen om de vilde eksperimenter med LSD har jeg forgæves forsøgt at få Sundhedsministeriet til at gøre et tjenstligt ansvar gældende over for den centralt placerede overlæge i Sundhedsstyrelsen, som i mere end 12 år med held fik gjort LSD-katastrofen på Frederiksberg hospital til en ikke-sag. Indtil folketinget med kompensationsloven i 1986 greb ind.
Men også i den sammenhæng fandt ombudsmanden Sundhedsstyrelsens dispositioner acceptable. Dvs. at også Hans Gammeltoft Hansen i de to nævnte sammenhænge har gjort sig skyldig i magtfordrejning.

Skrøbeligt embede
Spørgsmålet er overhovedet, om et så skrøbeligt begreb som ombudsmandsembedet bør eksistere. For mig er det, venligt formuleret, udtryk for skandinavisk naivitet. Det vil oftest være hasarderet at lægge et så stort ansvar for løsningen af menneskers juridisk/administrativ problemer i hænderne på en enkelt mand – hvis moral man først successivt får klarlagt.
Det kan gå godt, som da Lars Nordskov Nielsen var ombudsmand, det gik heller ikke særlig dårligt med Stephan Hurwitz, den første ombudsmand. Men det kan altså også gå helt galt.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu