Læsetid: 3 min.

Skøn er krigen for den uerfarne

»Alt det onde, som krigen fører med sig, må lægges dem til last der finder et påskud til krig,« læste jeg i en gammel bog, som vel næppe kan have nogen relevans i dag. Eller hvad?
14. august 2004

»Alt det onde, som krigen fører med sig, må lægges dem til last der finder et påskud til krig,« læste jeg i en gammel bog, som vel næppe kan have nogen relevans i dag.
Eller hvad?

Kommentar
Som Tørk Haxthausen (’Den globaliserede svensker’, den 28. juni) har jeg været på biblioteket og købt et par ukurante bøger. Ukurante? Siden Darwin har mennesket været forhippet på at finde ud af, hvad der adskiller det fra dyret. Det ligger lige for: modsat dyrene lærer mennesker ikke af erfaring.
I den ene af dem læste jeg om USA’s krig i Irak: »Hvis der overhovedet kan høstes nogen fordel af det værste af alt – krigen – så tilfalder den nogle forbrydere: lejesoldater, profitjægere, måske nogle hærførere, ved hvis list krigen er blevet fremkaldt til netop dette formål. (…) Det er bedre at lade nogle fås forseelse være ustraffet end at kræve en uvis straf over en eller anden og på den måde nedkalde den visse fare over både os selv og fjenderne. (…) Hvis nogen råber op om, at det er uretfærdigt ikke at straffe en, der har forbrudt sig, svarer jeg at det er meget mere uretfærdigt at føre i tusindvis af uskyldige mennesker ud i de største trængsler.«
Hvis der ikke havde stået »hærførere«, kunne det være skrevet i dag. Men det er skrevet for næsten 500 år siden af Erasmus af Rotterdam i en bog med titlen Skøn er krigen for den uerfarne. Denne erfaring har græske og romerske rødder og var allerede på Erasmus’ tid en ukurant og støvet sag med tusind år på bagen.
»Alt det onde som krigen fører med sig, må lægges dem til last der finder et påskud til krig,« sagde Erasmus med en direkthed, som ingen af USA’s såkaldte venner på denne side af Atlanten kommer i nærheden af. Måske ville de dog gå med til følgende (selvfølgelig uden at det får konsekvenser): »Hvis vi underkastede sagen en beregning op opstillede et regnskab over, hvad krigen og hvad freden koster, ville vi sikkert finde at freden kan sikres for en tiendedel af det arbejde, det møje og besvær, de farer og omkostninger og det blod, som krigen kræver.« Erasmus var handicappet: han kendte ikke noget til det militær-industrielle kompleks og dets læresætning nummer et: Fred er en dårlig forretning. De profitjægere han var stødt på, var som børnehavebørn i forhold til Hell’s Angels.
Selv om han ikke forudså dette ukontrollable (?) og i hvert fald ukontrollerede kompleks, må han som i en vision have forestillet sig den amerikanske præsident: »Du finder det altså under din værdighed, hvis nogen er en større forbryder end du?«
Også i dag er der heldigvis nogen, der som Erasmus af Rotterdam klart og tydeligt fortæller, hvad det handler om.
I vinter holdt Ebbe Kløvedal Reich en række foredrag betitlet Nødvendighedens gåde. De er blevet udsendt i radioen. I det sidste af dem udpegede han demokratiets værste fjende: militarismen.
Den kommer naturligvis til syne hos militær og politi, men ikke nødvendigvis: »Militarismen er en åndsmagt og en kultur, ikke en profession.« Det er en indstilling, en holdning, en praksis som gennemsyrer alt: »Individet er defineret ved sin plads i systemet, og det holdes på plads af kommandoer og disciplin og straf. Retten er systemets lydige undersåt.« Om den økonomiske militarisme sagde han, at den gør mennesker til numre i en trædemølle og straffer dem, hvis de løber for langsomt: »Kapitalens og de frie markedskræfters ordrer bliver adlydt uden tøven.« Oldtidens militarisme nyder vi nu som kunst (Homers Iliade). De gamle grækere havde ikke opfundet krudtet, men der er alligevel noget forsonende frisk og naivt over de gamle helte, som de, der bruger det i dag, ikke kan hamle op med.
Skøn er krigen for den uerfarne. Dem er der flest af. Men også mennesker med erfaringer om krigens rædsler går sjældent til modstand. Mennesket er et dyr blandt dyrene, men dummere end de andre.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu