Læsetid: 2 min.

Brev fra dronningen ikke nok

Debat
17. september 2004

Udlændingelov
I april blev der vedtaget en lov om ændring af udlændingeloven, en lov der ikke skulle have ramt mig, men som alligevel kom til det.
Adopterede, der er fyldt 6 år, når de kommer til Danmark, sidestilles ikke længere med egenfødte børn (læs: de får ikke dansk indfødsret).
I den politiske diskussion under optakten til lovændringen argumenterede Bertel Haarder: »Ved at vælge en aldersgrænse på fire år (blev ændret til seks år i sidste time, red.) sikres det, at hovedparten af alle udenlandske adoptivbørn, der kommer til Danmark, og ved adoptionen erhverver dansk indfødsret, bliver sidestillet med børn født af danske forældre.
Herudover gælder det, at jo yngre det udenlandske adoptivbarn er ved ankomsten til Danmark, jo mindre tilknytning til og erindring om oprindelseslandet vil barnet som udgangspunkt have.«
Selv om et seks-årigt adoptivbarn i princippet bliver importeret til landet af de danske myndigheder og uden samtykke mister sit oprindelige statsborgerskab, får barnet altså ikke dansk indfødsret. Fordi den danske regering er bange for det seks-årige hjemløse barns erindring.
For mange er det utænkeligt, at jeg skulle have oplevet racisme, fordi de ser mig som en rigtig dansker. Min kulturbaggrund er dansk, jeg har en dansk familie, dansk er mit modersmål. »Jamen, du er da aldrig blevet udsat for racistiske bemærkninger,« siger man. »Jo, ind imellem«, siger jeg. »Nå? Ja, alle bliver jo diskrimineret ind imellem, men det har jo ikke nødvendigvis noget at gøre med hudfarven. Vi har alle prøvet at føle os udenfor. Tag nu for eksempel de tykke og dem med briller og ja, de rødhårede, de har det jo ikke altid nemt, vel?«
Rigtigt, man kan trække klare paralleller mellem de rødhårede og de adopterede. Og hvis du spørger mig, om jeg bliver diskrimineret mere end en rødhåret er svaret: Nej, det gør jeg sikkert ikke.
Men der er alligevel en alt for signifikant forskel på de rødhårede og de adopterede: Vil man på regeringsplan diskutere de rødhåredes indfødsret, fordi de har en anden hårfarve?
Det springende punkt er, hvilke kriterier ligger der til grund for udskillelsesprocessen. Hvordan finder man ud af, at lige netop dén dansker ikke skal have de samme rettigheder som andre, men kun kan få et statsborgerskab light.

Et brev fra Margrethe
Da jeg var lille, var der nogle børn, der syntes, at det var sjovt at kalde mig negerrøv, andre syntes at jeg skulle rejse hjem. Mit bedste argument i de situationer var: »Jeg har et brev fra dronningen, hvor der står, at jeg er dansk, har du det?«
Jeg føler mig ikke længere sikker på, at det officielle Danmark, forsvarer mine rettigheder. Mit brev fra dronningen er ikke længere min sikkerhed for, at jeg bliver behandlet som alle andre dansker.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her