Læsetid: 3 min.

Kongekabale afspejler virkeligheden

Filmen om rænkerne i Det Konservative Folkeparti kan ses som kritik af den danske journalistuddannelse
20. oktober 2004

Kommentar
Noget af det mest absurde som har været skrevet om Kongekabale er, at den filmatiserede udgave har skrevet sig ud af den nøgleroman til Det Konservative Folkeparti, som romanen Kongekabale var. Vist er den udvendige historie drejet en kende bort fra virkelighedens konservative ’blodbad’. Men hvad angår det beskrevne manipulationshelvede, er filmen en retvisende spejling af den meget omtalte mobningskampagne mod Per Stig Møller.
Som ekstern kommunikationsrådgiver var jeg dengang selv historiens vidne. Selv om bearbejdede undersøgelser viste, at Per Stig Møller var fremtidens mand – jf. den popularitet han i dag nyder i Megafon- og Sonar-målingerne – arbejdede en velsmurt lobbymaskine på at markedsføre ham som »nørdet og ufolkelig«.
Modkampagnen nåede groteske dimensioner. Jeg husker et konservativt landsrådsmøde 1997 i Ålborg, hvor de forudsigelige længere klapsalver til partiformand Møllers hovedtale ikke afspejlede sig i referaterne dagen efter.
Tværtimod kunne flere af stiftstidenderne udlede, at det var problematisk for Møller, at Engell fik den største applaus!
Centralt for Kongekabale er maskepien mellem politikere, spindoktorer og journalister – som alle har gået på den samme journalisthøjskole. Vist strammer filminstruktøren Nicolai Arcel den, når den eneste ærlige i filmen er en freelancejournalist som i kontrast til de fastansatte fra whiskybæltet bor i en kondemneringsmoden ejendom på Nørrebro.
Filmens magtvillige gruppeformands sekretær/elskerindes ’gåen på omgang’ får mig til at huske et bestemt møde i 1997, hvor en yngre erhvervsmand overraskede med et budskab om, at oppositionen var i besiddelse af et våben, vi ikke kunne matche! Per Stig Møller spurgte prompte, hvad manden mente med det. »Vi taler om piger!« fortsatte erhvervsmanden forlegent. »Det hele starter med drinks og dyre middage. De mandlige journalister, som er positive og hænger på, vil senere på en glad aften blive mødt med søde og imødekommende piger!« Med sin karakteristiske insisteren på politikkens seriøsitet hilste Møller meldingen ukommenteret med en panderynken.

Journalistisk amokløb
At Kongekabales forfatter, journalist Niels Krause-Kjær har en pointe i sin kritik af journalister, som bevidst lukker øjnene for urimeligheder, har jeg nyligt fået anskueliggjort i forbindelse med researchen til bogen Berømmelsens Anatomi – otte fortællinger om personlig branding omkring fænomenet Mærsk Mc-Kinney Møller. Megen kritik fik han i 2000 for frasalget af sine bestemmende aktier i Det Berlingske Officin, der herefter overgik til en norsk koncern. Overfladisk betragtet kunne det ligne skibsrederens fornærmelse over, at et idealistisk kampagneteam i en artikelserie vovede at fremhæve hans far A.P. Møller som krigens største nazi-kollaboratør; største tilbagebetaler af krigsavancer til staten.
Da jeg gik ned i substansen åbenbarede der sig imidlertid en tendentiøs fremstilling, hvor A.P. Møllers antityske tiltag, hans sponsorat af frihedskæmpernes dagblad Information og at hans medejerskab af den omstridte våbenfabrik DISA den 9. april 1940 faktisk betød mange dræbte Hitlersoldater, dårligt var nævnt.
I et paternalistisk univers som A.P.Møllers er stifterens personlige brand af afgørende betydning for koncernkulturens positive selvbillede. Derfor var Mærsk forventeligt nødt til at reagere på, hvad en historiker på Berlingske i min bog kalder »et journalistisk amokløb«.
Såvel Kongekabale som min egen Berømmelsens Anatomi afdækker områder, hvor journalister har svigtet. Spørgsmålet er, om vi kan nøjes med den spredning af journalistuddannelser, som studieleder Niels Krause-Kjær, Syddansk Universitet, tegner. Eller om det i virkeligheden er den danske model, hvor man allerede i Kristian Dahls tid har fravalgt et fagmæssigt ståsted, der er galt med?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu