Læsetid: 3 min.

Fra misdannelse til uddannelse

Hvorfor må mit barn ikke begynde at lære noget som 6-årig, når de andre må? Hvorfor skal de andres børn have dobbelt så stor chance for at få en 12-årig universitetsadgangsgivende grunduddannelse?
Debat
28. oktober 2004

Kommentar
Knapt hver femte elev kommer ud af folkeskolen uden tilstrækkelige kvalifikationer i dansk og matematik. Andelen af unge uden kompetencegivende uddannelse stiger. Forsker: ’Katastrofal tendens’ (Inf. 6. og 11. okt.). Hver uge har sin dumpe-fortælling om dansk uddannelse.
Er det ungdommen, som er irrationel ved at takke nej til ansvar for egen læring? Eller udviser den snarere rationalitet ved at gennemskue, at det, vi kalder verdens bedste uddannelsessystem, i stedet er verdens mest systematiske misdannelsessystem og udstyret med en propaganda, hvor folkeskolen lader elever bestå matematikeksamen, blot de regner hver 5. opgave, og hvor kun hver 4. student tager et studium?
Man skal have et godt helbred for at blive indlagt på et hospital. Og man skal være endnu mere robust for at gennemgå 12 års misdannelse, som oven i købet fortsætter på de videregående skoler i en sådan grad, at vi ligner et u-land, når vi lytter til udvekslingselever fra Australien eller andre af de angelsaksiske trendsættere. Her har 95 procent af ungdommen en universitetsadgangsgivende eksamen som 18-årig, og 50 procent har en universitetseksamen som 23-årig. OECD fortæller, at vores tal er 50 procent og 13 procent til trods for, at vi har verdens dyreste uddannelsessystem.

Man skuffer børn
Så det er med blandede følelser man følger sit barn i skole, for ud af klassens 24 glade ansigter er der kun tre, som beholder smilet og får den universitetseksamen, som er et must, hvis man selv og nationen skal kunne konkurrere med Kina og Indien i fremtidens globale engelsktalende vidensøkonomi.
Hvorfor må mit barn ikke begynde at lære noget som 6-årig, når de andre må? Hvorfor må mit barn kun lære noget halvdelen af skoledagen, når de andre må lære noget hele skoledagen? Hvorfor skal mit barn have halvtuddannede lærere uddannet både til børn og unge, når de andres lærere er fuldtuddannede til én af delene? Og hvorfor skal mit barns lærer nøjes med halvtuddannede lærere på et seminarium, når de andres lærere undervises af forskeruddannet personale på et universitet? Hvorfor får ikke også mit barn lov til efter 7. klasse at skifte til en ny skole med nye lærere uddannet specielt til unge? Hvorfor skal mit barn efter 7. klasse vente 2-3 år på at lære noget og bruge ventetiden på at opbygge uheldige vaner gennem fritidsarbejde eller på efterskole? Hvorfor skal de andres børn have dobbelt så stor chance for at få en 12-årig universitetsadgangsgivende grunduddannelse? Hvorfor skal mit barn begynde forfra, hvis det bliver træt af gymnasiets halvtuddannede forskere i slutningen af 2. g, og derfor først kan afslutte sin ungdomsuddannelse som 23-årig, hvor de andre er færdige med deres universitetsuddannelse? Hvorfor skal mine børn befinde sig i blindgyder efter hhv. to års og seks års videregående uddannelse, når de andre bare kan skifte universitet efter ønske og supplere uddannelsen med nye moduler for at undgå arbejdsløshed? Hvorfor skal de andres børn have fire gange så stor chance for at få en universitetsuddannelse? Hvorfor skal jeg betale meget mere i skat, når de andre får fire gange så meget ud af deres uddannelsessystem ved at betale mindre for det? Og hvorfor lapper vi hele tiden i stedet for at globalisere til bunds?
Jeg håber Socialdemokratiet snart vågner op og indser, at her er den folkesag, som kan bringe det tilbage til magten. Det danske misdannelsessystem skal ændres fra bund til top og omstilles fra eliteuddannelse til breddeuddannelse. Det er simpelthen en menneskeret, at man som 18-årig har fået 12 års universitetsadgangsgivende grunduddannelse. Og det er en overlevelsesbetingelse for nationen, at mindst 50 procent har fået en universitetsuddannelse som 23-årig.
Få derfor nu nedsat den tænketank, som kan vinde valget i 2009. Man skal blot skrive af efter Irland, så ærlig talt, hvor svært kan det være?

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her