Læsetid: 3 min.

Connie Hedegaard presset af flylobby

Connie Hedegaard må nu vælge mellem flyindustriens konkurrenceevne og klodens overlevelses-evne
Debat
18. november 2004

Kommentar
Den 14. sept. stillede jeg spørgsmål i Folketinget til den nye miljøminister om den fremtidige miljø- og afgiftsregulering af flytrafikken.
Der skulle gå halvanden måned, inden jeg fik svar. Det undrede mig faktisk, da reglen er, at disse spørgsmål skal besvares inden for en uge. Finanslovsaftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti indeholder imidlertid et muligt svar på Connie Hedegaards langsommelighed. Baggrunden for mine spørgsmål og et åbent samråd var, at USA havde forsøgt at blokere for miljøafgifter på flytrafik. Forsøget mislykkedes i første omgang, fordi det blev opdaget. Men nu er det afgørende, at EU sætter en ny dagsorden. Kommissionen arbejder på et udspil, og England vil fremsætte et forslag næste år.
På det åbne samråd med miljø- og trafikministeren var det tydeligt, at Connie Hedegaard kæmpede for en miljøregulering af flytrafikken (afgifter, kvoter mm.). Trafikministeren var derimod langt mere optaget af, om eksisterende afgifter, blandt andet lufthavnsafgiften på 75 kroner, kunne nedsættes eller fjernes. Det sidste ville efterlade et hul i statskassen på godt en halv mia. kroner.
Efterfølgende er det kommet frem, at trafikministeren ikke stod alene. Dansk Industri, SAS og Københavns Lufthavn stod klar i kullisserne. SAS havde bestilt en rapport hos COWI, og lobbyindsatsen var planlagt til at kulminere i uge 45 på en konference i landstingssalen på Christiansborg. På storskærm blev der vist videoklip med Henning Dyremose, der argumenterede for afskaffelsen af passagerafgiften. Før ham havde direktøren for SAS åbnet konference med et oplæg med samme indhold. Og sådan fortsatte det, indtil der blev vist et videoklip med min partifælle i Europaparlamentet Margrete Auken, der som den eneste argumenterede for, at flytrafikken var forkælet, fordi den i modsætning til alle andre transportformer helt var fritaget for miljø- og energiafgifter.
Efter videoklippet med Margrete Auken blev trafikministeren, direktørerne for SAS og København Lufthavn, Venstres politisk ordfører, Peter Skaarup og tidligere trafikminister Helge Mortensen stillet op på en række og bedt om en kommentar. Budskabet var enslydende: Væk med afgiften! At det også betyder yderligere vækst i forureningen fra en flytrafik, der på miljøområdet allerede er løbet løbsk, blev forbigået i tavshed.

Hvad gik galt?
Få dage efter konferencen oplyste medierne, at en fjernelse af lufthavnsafgiften var et af temaerne i de afsluttende finanslovsforhandlinger med Dansk Folkeparti. Bolden var lagt til rette foran Pia Kjærsgaard – alligevel endte det med hjørnespark. Afgiften blev parkeret i et analysearbejde, der skal vurdere, om den skader konkurrenceevnen. Luftfartsbranchen var dybt skuffet.Hvad skete der? Jeg ved det ikke med sikkerhed. Men det kan på forhånd udelukkes, at Flemming Hansen har fået kolde fødder og har trukket i land! At Pia Kjærsgaard skulle være blevet så bekymret for flytrafikkens globale klimaeffekter, at hun bevidst sparkede bolden langt over målet – kan nok også udelukkes?
Mit bedste gæt er, at forklaringen starter med Connie og ender på Hedegaard. Mit spørgsmål var ikke glemt. Problemet var, at SAS og lufthavnsdirektøren, Dansk Industri, trafik- og finansministeren skulle udsættes for samme behandling som A.P. Møllers Bilka i Horsens: Værdikonservativ saglighed. Jeg tror nemlig, at Hedegaard er langt mere enig med Margrete Auken end med ’grædekonerne’ i luftfartsindustrien. Det handler om klodens overlevelsesevne, også selv om det måtte koste lidt konkurrenceevne. Forholder de sig sådan, skal Connie Hedegaard have støtte i kampen mod (konservativ) snæversyn og (værdimæssig) uansvarlighed.
Valget står mellem at være en del af løsningen eller en del af problemet. Velkommen i klubben.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her