Læsetid: 3 min.

Kastraten der kom på forsiden

Jeg er selv uddannet journalist og kan huske det søde gys det som elev gav første gang at komme på forsiden med en historie om en gorilla, der var gået amok i Zoologisk Have. Så pyt med, at Erik Skyum-Nielsen på forsiden hænger mig ud som antisemitisk
Debat
26. november 2004

Kommentar
Efter at Erik Skyum-Nielsen nu har fået parret mig med blandt andet Berlingske Tidendes udmærkede Bent Blüdnikow (bemærk navnet) må der være gået en prås op for ham i forhold til uholdbarheden af de slet skjulte anklager om antisemitisme, som han i første omgang forsøgte at overføre på min roman Den store tid – Aftenlandet. Han skriver (i Informations bogtillæg den 12. nov.), at jeg har afvist, at romanen kan »udlægges reaktionært« – en noget mærkværdig og defensiv formulering (man kalder det i folkemunde ‘halen mellem benene’) i forhold til de reelt rejste anklager, men måske falder den i håb om, at et kollektiv hukommelsestab vil indfinde sig hos bladets læsere, der oprindeligt på forsiden af avisen om romanen kunne se overskriften: ‘Helten er dansk, skurkene er jøder’.