Læsetid: 3 min.

Møde med en enestående samling

22. november 2004

Willumsen
Nord for Limfjorden ligger herregården Odden. Der er dog ikke megen herregård tilbage, hvad jord angår.
Gennem historien har den huset mange af landets adelsslægter, og bygningsmæssigt knejser den stadig hvid og trodsig i landskabet. I dag er den ikke længere hjemsted for landbrugsproduktion, men lægger i stedet rum til noget andet og mindst lige så værdifuldt.
Herregården Odden er hjemsted for en ganske enestående skitsesamling af kunstneren – maleren – J.F. Willumsen, som snildt kan konkurrere med Willumsen-museet i Frederikssund.
Det er en oplevelse at gå igennem herregårdens stuer og opleve, hvordan Willumsen skabte nogle af sine store værker såsom Bjergbestigersken og Badende børn. Et utal af forarbejder viser hans arbejdsmetode med at tegne skitser til en hånd, et smil, en hat, et ben etc. som led i forberedelserne til det samlede værk. Man forstår pludselig, hvorfor tegning er så vigtig en færdighed, hvis der også skal være plads til det skabende element i vores hverdag. Det er der i øvrigt rigtig mange besøgende skoleklasser, som har god gavn af.
Samlingen af mere end 1.000 værker af Willumsen er skabt af et eneste menneske, afdøde redaktør Victor Petersen, som af egen lomme i årevis opkøbte alt, hvad han kunne komme i nærheden af fra Willumsens hånd. Nogen husker måske mere Victor Petersen, fordi han lagde navn til tidsskriftet Victor Petersens maskinfabrik. Efter hans død har hans enke overtaget livsværket, dog sådan at i dag ejes samlingen og herregården Odden af en fond.

Brugte sin løn på kunst
Der sidder sikkert nogle, som tror, at bare fordi det hele ejes af en fond, så er der penge nok. Gid det var så vel, kunne man næsten fristes til at sige. I så fald havde det nok været lettere at drive og bevare samlingen. Victor Petersen var faktisk en ganske almindelig lønmodtager, som var bidt af en bestemt – stor og forkætret – dansk maler. Godt nok var han chefredaktør for en større provinsavis, men så meget kaster det heller ikke af sig. Og en stor part af lønnen gik til køb af kunst.
Enken har i dag stort set kun sin folkepension at gøre godt med, og indtægterne fra besøgende dækker langtfra udgifterne.
Offentlige tilskud er der næsten ingen af, for den slags samlinger skabt omkring en enkelt kunstner af en privatperson, gives der sjældent offentlige tilskud til. Holdningen synes at være, at når en privatperson kan skabe en sådan samling, så er vedkommende nok styrtende rig. Forstå det, hvem der kan.
Jeg tror, der findes andre og lignende tilfælde rundt omkring i landet. Næppe mange – men alligevel – og flere ville måske se dagens lys, hvis det offentlige ville træde til og hjælpe med driften. Dermed ville endnu flere få glæde af sådanne samlinger. Hvornår samler en kulturminister mod til at gøre op med en forældet tankegang om, at hvis man er samler, så er man nok en fæl kapitalist, som ikke fortjener nogen form for offentlig støtte, hvis man vil delagtiggøre andre i sin samling.
Som lovgivningen er indrettet, er der ikke meget at hente i disse situationer.
Hvornår gør Nordjyllands amt noget ved sagen og støtter Willumsen-samlingen permanent, for slet ikke at tale om Hjørring kommune, hvor Odden og samlingen er beliggende? Det ville være en flot gestus i disse storkommunetider at udvise en smule kulturelt storsind. Man har i Odden en kulturel perle, som fortjener støtte, inden den pludselig ikke er der mere af mangel på midler eller kræfterne hos en 80-årig enke og en fond uden ret mange penge. Selvfølgelig er Skagen museum en enestående oplevelse på en ferie i det nordjyske, men det er et besøg på herregården Odden så sandelig også.
Bare der var mange flere af den slags oplevelser rundt omkring i det danske land.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu