Læsetid: 3 min.

De ’usynlige’ udstødte

Hjemløse er vidt forskellige mennesker, som ikke skal behandles ens – det haster med at tilbyde bedre hjælp til Danmarks 15.000 hjemløse
Debat
5. november 2004

Kommentar
Det kan godt være, at jeg ikke ser dem hver dag, når jeg går gennem Københavns gader, nogle gange før morgenen gryr. Og sådan forholder det sig sikkert for mange danskere. Hjemløse? Det er mennesker, vi ser i hobetal, hvis vi besøger storbyer som New York og London. Det drejer sig vel kun om et par håndfulde her i landet, synes mange at tænke. Denne tanke bliver ofte ledsaget af den næste tanke, som er: Det kommer ikke mig ved! Det er jo så inderligt bekvemt i et velfærdssamfund at betale sin skat, og så lader vi andre om at tage sig af problemerne.
I slutningen af 1990’erne boede jeg fem år i Bruxelles, da jeg var kommissær, og da jeg omkring år 2000 flyttede tilbage til Danmark slog det mig, at der var kommet flere hjemløse på gader og stræder. Det forskrækkede og forbavsede mig og fik mig til at tænke: Hvad var der gået galt?
Kort tid derefter fik jeg kontakt med projektleder Preben Brandt og de andre, der var engagerede i Projekt Udenfor. Et projekt, der laver eksperimenterende pionerarbejde for at kunne indhente erfaringer om de marginaliserede grupper i samfundet. Erfaringer, som de sociale myndigheder så kan bruge til at forbedre det daglige arbejde med disse udsatte grupper. Desværre blev samarbejdet afbrudt, da jeg blev fødevareminister i 2000. Men jeg ser frem til at genoptage samarbejdet igen, såfremt jeg skulle blive overborgmester i København om et års tid, for der er stadig et presserende behov for en indsats på området.
Det seneste tal jeg har hørt er, at der er 10-15.000 hjemløse i Danmark, hvor af de fleste lever på gaden i København. Tallet kan formentlig være større, da vi taler om mennesker, der ikke er en del af det såkaldte etablerede system. Ingen har fortjent et sådant liv på gaden.

Venter længe på bolig
I Københavns Kommune er der en generel målsætning om, at psykisk syge med et vist behov for det skal tilbydes en bolig inden for tre måneder. Men i den nuværende situation er der 52 pct., der venter længere end tre måneder på at få anvist en bolig. Det er København nødt til at få løst ved at afsætte de nødvendige ressourcer til at skabe pladser nok på kommunens særlige botilbud.
Som hjemløs eller social udstødt står man konstant over for problemer, som vi andre knap nok kan forestille sig, når vi går rundt i vores egen mere trygge hverdag. At få dækket basale behov som at skaffe mad eller tøj på kroppen kan være uoverskueligt, og hvordan finder man et trygt, varmt og tørt sengeleje for natten?
En del af løsningen kan være væresteder, herberger, folkekøkkener eller en mobil café, som Projekt Udenfor har lanceret.
Det er dog ikke kun et tag over hovedet, der alene udgør problemet. Det er ofte en stor ophobning af sociale problemer, som har gjort den enkelte til ’udstødt’. De hjemløse er trods alt den mest synlige gruppe af udstødte, men der er også grupper som svært psykisk syge (yngre som ældre), dybt alkoholiserede mennesker og stofmisbrugere, der behøver bedre forhold. Ligeledes er der en voksende gruppe af hjemløse med anden etnisk baggrund. Disse vidt forskellige mennesker skal ikke hjælpes – eller behandles ens, og det er heller ikke alle mennesker, der skabt til villa, Volvo og vov-hund. Alternative boformer kan være en del af løsningen, men overordnet set er det en opgave, der skal løftes af fællesskabet.
Hjemløsheden minder os om vores egen sårbarhed og rører trods alt de fleste, når de hører den enkeltes historie om manden, der røg på flasken, da han mistede sit job, og konen efterfølgende flyttede. Eller naboens teenagedatter, der fik nervøs spisevægring og siden kun kunne holde sig selv ud, når hun indtog hårde stoffer. Det er menneskelige historier, som vi alle kan og bør forholde os til.
Problemet er der – uanset om vi ser dem på gaden eller ej – og det er vores ansvar som medmennesker, borgere og politikere at give disse mennesker et værdigt liv.
Det har alle fortjent.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her