Læsetid: 4 min.

Alternativ medicin er kvaksalveri

Hvordan kan intelligente mennesker få sig selv til at tro på healing og homøopati?
Debat
7. december 2004

Internationalt
I sommer deltog jeg i et middagsselskab i Manhattans hjerte, hvortil også var inviteret en flok evangeliske kristne fra Tennessee. De var kommet til byen som delegater til den republikanske partikongres – »fordi præsidenten udfører Vor Herres arbejde i Washington« – og jeg gjorde mit bedste for at modstå fristelsen til at drukne mig selv i terrinen med tomatsuppe.
Pludselig blev jeg afledt fra deres fundamentalistiske ordskvalder, da jeg bemærkede, at en af disse det 21. århundredes disciple, diskret var bladrede i en bog, der bar titlen Hvad Jesus ville spise? »Det er den bedste slankekur i hele verden,« sagde hun. »Du skulle prøve det. Det er smadderlet. Du spiser kun, hvad Jesus spiste, og Helligånden begynder at virke i dig og udrense alt overflødigt fedt.«
Hun rakte mig bogen, som angiveligt har solgt i et oplag på over to mio. eksemplarer. På bagsiden af omslaget stirrer forfatteren, Don Colbert, formanende på sine læsere, mens ledsageteksten forklarer: »Jesus ønsker, at DU skal være tynd«.
»Hvad spiser du så,« spurgte jeg. Fem skiver brød, to fisk og vandet vin? »Ja, lige netop,« sagde hun henkastet og et hurtigt blik i hendes bog viste, at hun talte sandt.
I sidste uge fortalte jeg en af mine bekendte om episoden, og vi kluklo begge over overtroens grasserende omfang i de røde staters Amerika. Men så kastede hun et blik på sit armbåndsur og pakkede i hast sine ting sammen. »Jeg må af sted nu,« sagde hun. »Ellers kommer jeg for sent til min homøopati-time.«

Jesus-diæten
Hvadbehager? Er du også en af de millioner af europæere, som bruger alternativ medicin – en industri, der alene i Storbritannien omsætter for 16 mia. kr.? I så fald kan du ikke tillade dig at more dig over de godtroende typer, der tror på, at Jesus-diæten er verdens bedste slankekur. Der findes nemlig lige så lidt videnskabeligt grundlag for at tro på nogle af de alternative former for medicin og behandlingsformer, som et stigende antal europæere begejstres for, som der gør på at tro på Jesus-diæten. Hver en homøopat og terapeut udi alternativ eller ’kinesisk’ medicin er videnskabeligt set fuldt ud så respektabel som Don Colbert.

Sammenrod
Grunden til, at vi må trække på smilebåndet over ’Spis-fisk-for Jesus’-kostplanen er, at den sammenroder to ting: ’videnskab’, som er baseret på målelige kendsgerninger, og ’ånd’, som er baseret på fantasi og illusion.
Men parallellerne til den alternative medicin er mange. De evangeliske kristne tror på, at helligånden virker i deres mave-fordøjelsessystem, mens alternative healere, der praktiserer ’urgamle kinesiske behandlingsformer’, baserer deres behandling på en mystisk energistrøm, der kaldes Qi, som hverken biologi eller fysik har været i stand til at spore. Hvad er forskellen? Begge dele er uvidenskabelige fiktioner. Alligevel holder mange af dem, der slår en skraldlatter op over føromtalte enfoldige evangelister, sig ikke for gode til at nippe lidt til en »lægende urtete«, som de forventer vil linde på deres rygsmerter.
Den alternative medicins forsvarere vil henvise til, at der er tale om »en åndelig og holistisk kur«, som behandler »hele personen og hendes forhold til kosmos« i modsætning til »videnskabens kolde, rationalitet« og dens opsplittende verdensbillede, der ser mennesket som »en maskine bestående af løsdele«. Der er bare et problem: Deres behandlingsformer er på samme måde som Jesus-diæten en stor løgn. De virker ikke.
Richard Dawkins, en af vor tids mest fremragende videnskabsmænd, forklarer, hvorfor alternativ medicin – per definition – ikke virker. Hvis en eller anden alternativ medicin foran et panel af kvalificerede læger og videnskabeligt uddannede forskere kan demonstreres at virke, så ophører den straks med at være alternativ. Så er den kun medicin. »Alternativ er bare et andet ord for ineffektiv,« som Dawkins formulerer det.
Hver gang nogen tager på sig at påpege denne simple sandhed, kan de være sikker på at blive mødt med en kaskade af rasende e-mails. »Jamen, jeg blev altså helbredt af aromaterapi/akupunktur/slangeolie etc.«, vil folk insistere.

Troen er nok
Men sagen er, at et bestemt antal mennesker vil reagere positivt på enhver behandling – selv en fuldkommen værdiløs en – hvis de blot tror med tilstrækkeligt styrke på, at den vil virke. Så selvfølgelig virker alternativ medicin – som alt andet – nogle gange. Men kan denne effekt bevises at være andet end en placeboeffekt? Det behøver vi nu ikke at spekulere over længere. En oversigtsartikel omfattende tusindvis af videnskabelige undersøgelser af alternativ medicin blev for nylig offentliggjort i tidsskriftet Archives of Internal Medicine. Konklusionen var samstemmende: I ingen undersøgelse havde alternativ medicin vist sig at virke bedre end placebo. Det er nu officielt: Alternativ medicin er humbug og kvaksalveri.
Nogle vil måske trække på skuldrene og mene, at alternativ medicin er en harmløs grille. Men hvordan kan det være harmløst at profitere på at sælge løgne til syge og døende mennesker. Den ’materialistiske’ lægevidenskab kan tilbyde dig medicin og behandlinger, der vides at virke.
Men alt hvad spiritualisterne kan tilbyde dig er indsukrede løgne. Hvordan kan vi betragte det som harmløst, når kendte mennesker i offentligheden som den britiske prins Charles hævder, at alternativ ’spirituel’ medicin – som ikke har udryddet nogen som helst sygdomme – »er lige så meget værd« som ægte lægevidenskab, der har udryddet forfærdelige sygdomme som kopper.
Bliv bare ved med at gå til din homøopat, hvis du endelig vil. Men føl dig ikke overlegen i forhold til de evangelister, der tror at Jesus og helligånden er verdens bedste slankemiddel.

© The Independent og Information
Oversat af Niels Ivar Larsen

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her