Læsetid: 5 min.

På indkøbslisten står der bøger

Hvis vi alle blev forfattere, ville det være meget nemmere at give julegaver
Debat
24. december 2004

International
Det er altid svært for mig at købe julegaver. I løbet af året handler jeg kun ind i fem forskellige butikker – isenkræmmere, supermarkeder, vinhandlere, boghandlere og tøjbutikker til mænd. Når jeg skal købe gaver, har jeg et ret begrænset udvalg af ideer. De fleste af mine venner kan jeg hverken købe maling eller en hammer til, eller en dåse majs eller sardiner, så det udelukker to af butikkerne fra min liste. Jeg kunne købe slips til dem, bortset fra at de fleste mænd på min gaveliste ikke går med slips.
Så er der vin og bøger tilbage. Vin er en udmærket gave til folk, som drikker vin. Det er det ikke alle, som gør. Mange af dem, som står på min liste, er endnu ikke fyldt 15 endnu, eller fem for den sags skyld, så en flaske Haut-Medoc vil ikke være sagen. Så alle får bøger, hvilket er dejligt nemt, fordi jeg elsker at opholde mig i boghandler.
Nylige undersøgelser foretaget af The National Endowment for the Arts er dog kommet frem til nogle alarmerende resultater. Tilsyneladende har mindre end halvdelen af os inden for det sidste år læst, endsige købt en bog. Inden for de sidste 20 år er antallet af amerikanske læsere faldet med omkring 10 procent. Ifølge undersøgelsen skyldes den manglende læsning, at nye dødssyge trends har taget over. Folk, der ikke læser, har en tilbøjelighed til at bruge mere tid på elektroniske medier. De er mere passive. De nærer mindre medfølelse for andre. De er uoplyste og mindre ivrige, når det gælder velgørenhed.
Det er meget muligt, men de fleste læsere, jeg kender, laver ikke særlig meget andet end at drive den af i boghandlere og på biblioteker.

Videospil om JFK-mord
Mærkeligt nok bliver der udgivet flere bøger i dag, selv om der er færre til at læse dem. Der blev udgivet 160.000 bøger i 2003 i USA, hvilket er 60.000 flere end for 20 år siden. De ting, som der bliver læst mest af, er ikke, hvad man ville forvente. En 567 sider lang regeringsrapport var på bestsellerlisten i 16 uger og blev solgt i mere end en million eksemplarer. Det var den officielle rapport fra 11. september kommissionen, og bogen var så populær, at den er blevet lavet om til en miniserie i fjernsynet.
Jeg har læst uddrag af den, og det er en dybt fængslende fortælling. Der ville uden tvivl kunne komme en god film ud af det. Så ville alle disse ikke-læsere, denne uoplyste pøbel i det mindste blive vidner til en dramatisk historie, når de nu ikke gider at læse om den.
Det minder mig om en anden berømt regeringsrapport, som alle var i gang med at læse for nogle år siden. Det var Warren kommissionsrapporten, der handlede om snigmordet på præsident Kennedy. Den er stadig i omløb – som videospil.
»JFK: Reloaded« er et britisk produkt, som kan downloades for bare 10 dollar. Deltagerne kan affyre skud fra vinduet i det bogdepot, hvorfra Lee Harvey Oswald tog sigte mod præsidenten. Formålet med spillet er vist, at deltagerne kan sammenligne sig selv med snigmorderen og formodentlig forsøge at give et svar på nogle af de nølende spørgsmål, som Warren kommissionen og de efterfølgende undersøgelser gav anledning til.
Det kommer formentlig ikke på min gaveliste. Jeg ville føle mig noget underlig tilpas, hvis jeg skulle give sådan et videospil til en af mine unge venner. Måske får vi næste år chancen for at gentage Gavrilo Princips snigmord på den østrigske ærkehertug Franz Ferdinand og hans kone Sophie i 1914, der fremkaldte Første Verdenskrig. Jeg tror, jeg vil vente på videospillet med John Wilkes Booths, så jeg kan få et bedre indblik i, hvordan mordet på Abraham Lincoln i 1865 blev udført. Der udkom to bøger om snigmorderen Booth i år, og de vil sikkert skabe et marked for videospil.

InstaBook
Alt det betyder måske, at der er masser af forfattere og masser af folk, som er interesserede i at læse, og masser af måder, hvormed ord, begivenheder og ideer kan kanaliseres ind i noget helt andet.
Tag for eksempel en ny opfindelse, som gør det muligt at publicere en forfatters bog med det samme. Den bliver ikke overraskende kaldt for InstaBook, som en fyr fra Florida, Victor Celorio, opfandt. Celorios’ maskiner er sat op i Canada, Mexico og Italien og i mindst en amerikansk butik, og der er flere på vej. Den fungerer omtrent sådan her: Man skriver en bog og sender den til en printer som vedhæftet fil pr. e-mail eller som CD-ROM. Udgiveren laver så ved hjælp af InstaBook en indbunden paperback udgave i løbet af et par minutter. Man vælger et cover eller designer selv et og får lige så mange eksemplarer, man har lyst til. 10 bøger i normal størrelse med standardcover koster mindre end 200 dollar. Det er så op til dig at distribuere bogen eller indgå aftale med en udgiver om at markedsføre den.
Wauw! Hvis der blev udgivet 160.000 bøger alene i USA i år, forestil jer så den mængde, vi ville kunne nå op på, hvis InstaBook maskiner begynder at skyde op alle mulige steder.
Alle vil få mulighed for at skrive en roman, udgive digte, skrive politiske manifester, deres familiehistorie, bøger med madopskrifter, religiøse traktater, en ny teori om universet, eller hvad man nu har lyst til at kommunikere ud til omverdenen. Hvis der kun er et begrænset antal læsere, og det kun er familie og naboer, som gider læse det – så er det bare ærgerligt. Måske vil man, hvis man indsnævrer målgruppen og sigter efter et mindre publikum, få flere folk til at læse.
Selvfølgelig vil InstaBook forfatterne ikke kunne konkurrere med bestsellere som 11. september kommissionens rapport, og der vil ikke være så stor sandsynlighed for, at der falder tv- eller videospilhonorarer af til forfatterne, men det er endnu for tidligt at sige. En af disse bøger ville kunne få et gennembrud og finde et marked. Hvis en af de store kædebutikker som Walmart begyndte at distribuere dem, ville højdepunktet være nået, men der vil altid være Amazon eller online markedsføring som alternative muligheder.
Kynikere vil indvende, at oversvømmelsen af markedet med flere bøger bare vil fremskynde afslutningen på den seriøse læsning og drive folk dybere ned i videolysternes stinkende uddunstninger. Og de har muligvis ret. Men en milliard titler på tryk vil helt sikkert gøre det meget nemmere at købe gaver.

*Paul Ashdown er professor i journalistik på Tennessee University i Knoxville, Tennessee

*Oversat af Steen Lindorf Jensen

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her