Læsetid: 4 min.

LÆSERBREVE

Debat
22. januar 2005

Samtidskunst
Måske er der stadig nogen, der husker Ahm Kraghs nedsabling af de stakkels gamle fæhoveder i sammenslutningen Corner? Her er i hvert fald en kommentar, ikke forsinket bare langsom, foranlediget af, at Nikolai Thyssen den 18. januar bebrejder Solvej Balle, at hun ikke i hele sin bog om kunst, æstetik og andet beskæftiger sig med nyere værker end Manzonis lort på dåse.
Som om det værk ikke, i eminent forstand, var så samtidigt, som noget værk kan være, selv om kunstneren er død for længst.
Kunst er lort på dåse, hævder Manzoni, og det tager man selvfølgelig som en vittighed, hvad det også er – fordi kunst, og især kunst der tror sig selv mere kunst end anden kunst, er lort på dåse.
Værket ville ikke være morsomt, hvis det ikke var sandt.
Ahm Kraghs ærinde i anmeldelsen var ikke Corner og de for ham åbenbart ligegyldige kunstnere i den gruppe, men stedet, hvor Corner udstillede. Der er små dåser, større dåser og store dåser. Charlottenborg er en af de større, selv om det ikke er en af de største, og den vil Ahm Kragh og hans generationskammerater gerne fylde deres samtidskunst på.
Det er noget lort.

Peter Laugesen
forfatter

Jeg har vanket i golde egne
Jeg har vanket i golde egne. Jeg har været et negativt menneske. Det er jeg kommet frem til. Mit sprog har været langt ringere (i forstanden: mindre positivt) end både V’s, K’s & DF’s.
Jeg har ikke tidligere kunnet opfatte sproget som så radikalt adskilt fra virkeligheden, som de kan. Det kan jeg fortsat ikke, men dog er jeg nået så langt, at jeg nu har indset, at jeg ville blive langt lykkeligere, hvis jeg kunne. Hvilke poetiske muligheder ligger der ikke i VK’s politik med at navngive alt på ny? Og hvilken magi (ikke mindst for børnene) ligger der ikke i at have julemanden som statsminister – ikke en uge går uden, at der deles et par checks ud. Den evige højtid. Hvilken overbærende hensynsfuldhed ligger der ikke i, at vi ikke hele tiden behøver at tale om noget af alt det ubehagelige? Valgløfter skal være en sweater af god, bedre, sund, dynamisk, stram udfordring – og flere timer i dansk (far kigger med et intenst blik rundt på alle børnene i lokalet).
»Hamrende uenig med regeringen«? Nej, i de næste mange år vil jeg i stedet være glad og have tillid til, at alt nok skal gå. Jeg husker turene hjem fra sommerhuset, hvor far kørte bilen, og hvor jeg bare kunne sove i tiltro til, at vi nok skulle komme hjem. Sådan vil jeg leve. Når danskerne tror på de positive ords trolddomskraft, må digterne følge med. Jeg vil følge med.
Ps: Jeg er omstillingsvillig og fleksibel, men ville nogen eventuelt henvise mig til en pille, som kan få mig til ikke at synes, at det er mærkeligt, at kommunikationen med disse nymodens positive skabninger er så ny og så anderledes? De kigger på alle, men de kan ikke høre noget. Jeg synes, det er uhyggeligt. Det er jo sikkert ligesom da vi først fik computere. Man skulle lige sådan vænne sig til dem. Her i opstartsfasen (som for svage sjæle synes uendelig) hvor vi alle sammen skal lære den nye tids medskabninger at kende, synes jeg, det ville være rart med noget til at tage kanten af ubehaget. Hvad er folkets hemmelighed?

Sternberg

Fem eksempler til Connie Hedegaard
Miljøminister Connie Hedegård efterlyser i Information den 18. januar eksempler på byråds lemfældige omgang med miljø og natur.
Her er fem om Nykøbing F.’s bynære skove og parker de sidste ni år:
1. I 1996 anbefales golfbane i Østerskov – amtet afviser.
2. 1997-98 går man ind for, at Middelaldercentret får en større bid af Hamborgskoven. Naturfredningsforening og amt får projektet mindsket.
3. I 1998 går byrådet ind for at fælde en del af Vesterskoven til et kurcenter. Planen går i vasken.
4. I 2000 omdanner byrådet byens lille bypark til p-plads for et Kvickly-byggeri. En folkeafstemning får byggeriet skrinlagt.
5. I 2002 ønsker byrådet at bygge en golfby i et friluftområde ved Østerskov. Amtets nej får borgmesteren til at sige, at han er lamslået over et nyt, amtsligt benspænd, »men vi skal jo desværre have amterne et par år endnu«.

Niels-Jørgen Tortzen
Nykøbing F

De mindeligste soldater
VK-regeringen er ansvarlig for, at Danmark kom i krig, hvorefter begrundelsen – masseødelæggelsesvåben – smuldrede.
Om krigen er slut, er de danske styrker nu besættelsestropper. Lad dem være de mindeligste af alle. Vi er nogle, der med had husker besættelsestropper. Store dele af Iraks befolkning synes at have det på samme måde.

Hans Brink Jensen
Sønderho

Uvidenhed
Mennesket er alt – det har bare ikke opdaget det.

Leif Grage

De rige radikale springer ud af skabet
For første gang afsløres det klart, nemlig af den sympatiske radikale folketingskandidat Christian Friis Bach (i indlæg her i avisen den 20. januar), at Det radikale Venstre er en interesseorganisation for de højtlønnede .
Topskatten skal ifølge Bach ned og indvandringen op.
Begge dele gavner de højtlønnede og skader de lavtlønnede, der ikke alene skal konkurrere med lave lønninger i de lande, deres arbejdsplads bliver udflyttet til, men også er handicappede af den høje danske skal på lave indkomster.
De konkurrerer faktisk med det kinesiske skattevæsen!
Indvandringen af folk uden specielle uddannelser konkurrerer også arbejdernes
lønninger ned i Danmark til gavn for de højtlønnede.

Iver Hagel-Sørensen
Hyltebjerg Allé
Vanløse

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her