Læsetid: 3 min.

At tabe starten og komme igen

Debat
21. januar 2005

Valg 2005
Sproglige billeder og metaforer hentet i sportens verden beriger dagligt læsere, lyttere og seere, når nyhederne formidles. Udskrivningen af folketingsvalget var ingen undtagelse. ’Valget blev fløjtet i gang’, ’valget kom hurtigt op i gear’, ’Lykketoft kan se frem til en hård bjergetape’ osv.
Det er billedlige udsagn ,som alle forstår, men som ingen bliver klogere af, for det kræver hverken indsigt i fodbold eller cykling, men derimod i sejlsport at lave den sande metaforik for denne valgkamp.
Anders Fogh Rasmussens valgoplæg bød kun på én overraskelse: Det lignede en light-udgave af Socialdemokraternes oplæg Made in Denmark, der var blevet præsenteret bare to dage tidligere. Hvorfor? Svaret finder vi i sejlsportens verden, nærmere bestemt til disciplinen matchrace.
Matchrace er en duel mellem to både. Sejladsens afgørende moment er starten. Den, der vinder starten, vil med 80 procent sandsynlighed vinde sejladsen. Sådan er det, fordi sejleren, der etablerer et forspring i starten kan sejle sikkert og placere sig mellem konkurrenten om det næste mærke, der skal rundes. I praksis betyder det, at du sejler som din konkurrent. Når han vender, vender du. Skifter han sejl, gør du det samme. Pointen er, at du med dit forspring fra starten er i stand til at dække ham af, simpelt hen ved at kopiere enhver bevægelse.

Anders i ske med Mogens
Det er præcis den taktik Anders Fogh Rasmussen har lagt. Alle meningsmålinger siger, at han er markant mere populær, visionær, statsmandsagtig, troværdig, handlekraftig – og så videre end Mogens Lykketoft. Venstres taktik er, at kopiere alle den socialdemokratiske bevægelses bevægelser. Således bliver en mærkesag for Socialdemokratiet til en mærkesag for Venstre. Det bliver under valgkampen vanskeligt for vælgerne at kende forskel på partiernes holdninger og planer for fremtiden. Så vanskeligt, at de den 8. februar ikke stemmer på en politiker eller et parti, men på den person som de bedst kan lide, den de finder mest troværdig.

Mogens’ todelte strategi
Nu sker det imidlertid i 20 procent af tilfældene i matchrace, at en båd kommer igen, selv om den førende båd sejler defensivt. Ved America’s Cup 2003 viste den senere vinder Russel Coutts, hvordan man gør. Båden han var skipper på havde været bagud en hel sejlads. Der blev alligevel sejlet koncentreret for at forblive within striking distance.
På det sidste ben, (en banelængde, red.), satte han et sejl som han vidste, at konkurrenten ikke havde. Sejladsen havde varet cirka fem kvarter. Det nye sejl skabte øjeblikkelig diskussion og uro på den førende båd. Og ganske langsomt blev forspringet minimeret, for til sidste at forsvinde helt, da Russel Coutts lagde den afgørende manøvre ind cirka et minut før mållinen.
Efter sejladsen mente flere eksperter, at sejlet kun inddirekte afgjorde sejladsen. Det var den uro og tvivl som synet af det havde fremkaldt hos den førende båd, der havde skabt afgørelsen.
Valgkampen blev officiel i tirsdags, men den har været i gang længe. På det metaforiske plan er vi allerede inde på det sidste ben, og Mogens Lykketoft har med Made in Denmark sat det sejl, som Fogh Rasmussen ikke råder over. Han har Fogh within striking distance, men han skal vente med at sætte det afgørende angreb ind. Indtil da er der tid til at skabe uro og frustration i den borgerlige båd. Blandt andet ved at angribe Fogh Rasmussen, der hvor han føler sig stærkest – på troværdigheden. Lykketofts strategi bør være todelt. Den ene del må være at fokusere på den luftige og utroværdige light-udgave af Made in Denmark som den almindelige dansker med en smule snusfornuft i behold kan se det flygtige og uholdbare i.
Den anden del skal formidle, hvilken slags sportsmand Anders Fogh Rasmussen i virkeligheden er. Det skal kommunikeres, hvordan Fogh med sin defensive taktik og skjulte dagsorden vil trække valgkampen i Danmark væk fra det politiske og over mod personlige.
Vi andre må følge slagets gang i visheden om, at it ain’t over till the fat lady sings.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her