Læsetid: 2 min.

Haarders stregkodeskole

Debat
9. marts 2005

Pisa
I forbindelse med PISA-debatten pointerer direktøren for Microsoft i Danmark, Klaus Holse Andersen på DR2, at vi i det danske uddannelsessystem skal fastholde vores gode evne til at tænke selv og omsætte ord til handling. Hvis vi kan udbygge disse parametre med øget faglighed »så besidder vi noget, som kun ganske få andre lande kan kopiere«.
Direktøren fremhæver, at de danske medarbejdere i hans firma besidder kreative evner, tænksomhed og selvstændighed i pænt højere grad end udenlandske medarbejdere fra blandt andet USA, Japan, Kina, Indien og Canada.
PISA-undersøgelsen roser det danske uddannelsessystem for at frembringe unge med disse kvalifikationer. Derfor er det værd at bemærke, at modtagersystemet, altså arbejdsgiverne, på lige fod efterspørger disse egenskaber hos medarbejderne.
Beklageligvis satser den nyudnævnte undervisnings- og kirkeminister, Bertel Haarder enøjet på faglighed. I den heftige diskussion om PISA-undersøgelsen har det skingert lydt fra regeringen og ikke mindst Bertel Haarder, at der er for mange funktionelle analfabeter, der forlader den danske folkeskole.

Minister skaber skræk
Forskerne har for længst undsagt Bertel Haarder og dokumenteret, at ministerens tal ikke holder, og at det ikke er PISA-undersøgelsen men ministeriet selv, der har anvendt begrebet funktionel analfabetisme, som angiveligt lægger spærringer i vejen for de unges videre uddannelsesforløb.
Men der er aldrig lavet en undersøgelse af, hvordan elever med forskellig PISA-score har klaret sig i uddannelserne eller i samfundslivet. Ministerens udtalelser har imidlertid skabt skræk i vide kredse. Hvem vil ikke være bange for at have et barn, der betegnes funktionel analfabet?
Hvis ikke skræk var tilsigtet for at skabe grobund for en skole, der udelukkende tænker på faglighed, må Bertel Haarder på banen med en forklaring.

Centralistisk terpeskole
Ministeren forsøger at tørre sine fejlslutninger af på forskerne, hvilket tenderer feltet mellem – ja undskyld – taktisk funktionel analfabetisme og skyklapper.
Men så let går det ikke. Indtil vi ser konkrete tiltag på det modsatte, må man med udgangspunkt i ministerens egne udtalelser ængstes over, at han har planer om, at indføre en centralistisk terpeskole præget af evindelige test. En stregkodeskole, der er præget af mistillid.
Som eksempel noterer man sig forslaget fra ministeren om ’skoletal på nettet’. Efter dette forslag skal skoler udstyres med glade eller sure ’smiley’s’, afhængig af, hvordan skolen klarer sig. Forslaget er en larmende reklame for regeringens tabeltyranni, vurderingssyndrom og udstillingsplage.

Smid skyklapperne
Der er, hr. minister, menneskelige forhold, der ikke lader sig måle. Men når man således ikke kan måle det umålelige, kan man befrygte, at ministeren vil gøre det målelige, f.eks. karaktererne til selve målet. En gris bliver ikke federe af at blive vurderet og vejet.
Måske Bertel Haarder inden det næste træk skulle sætte sig sammen med Skole & Samfund, Danmarks Lærerforening, Erhvervsledere, elevorganisationerne og KL for at danne sig et overblik over problemfelterne. Måske skulle ministeren bruge denne videns- og erfaringsbank uden skyklapper på.
God fornøjelse.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her