Læsetid: 8 min.

LÆSERBREVE

10. marts 2005

Eddikebryggeren
Røret hoppede af telefonen helt af sig selv, så meget tryk var der på, da min provoven ringede.
»Har du set det?« råbte han, »du er i avisen!«
»Nu igen…«
»Jamen, det er i Berlingeren, Søndagsberlingeren! «
»Hm.«
»Der står, at du er sur!«
»Sur?«
»Ja, der står at du er sur, og at Carsten Jensen er sur og Lars von Trier.«
»Jeg er ikke sur.«
»Du lyder ellers sur.«
»Det er muligt, Carsten Jensen er sur og Lars von Trier, men jeg er ikke sur.«
»Det står der!«
»Og hvem skriver så det? «
Jeg begyndte at føle en vis fugtighed i den hånd, der holdt røret.
»Chefredaktøren.«
Mit hjerte sank.
»Jes Lunde?«
»Himself.«
»Den mest magtfulde, begavede, skarpsynede, progressive chefredaktør siden… Carsten Madsen… Åh, Gud nej: Svend Aage Lund, Niels Nørlund, Aage Deleuran, Ole Scherfig, Henning Fonsmark! Du er m.a.o.en færdig mand.«
Min ven gnikkede.
»Ausradiert.«
»Det er jeg bange for. Men hvor har den begavede glut det fra?«
»Søren Ulrik Thomsen og Frederik Stjernfelt. Han har læst en hel bog om det.«
»Læst ? Jeg troede ikke, Jes Lunde kunne…«
»Så, kryb nu ikke uden om, hvis SUT og FS siger du er sur, så er det sandt. Bare la’ vær’.«
Jeg følte gulvet skride under mig. Jes Lunde, Søren Ulrik Thomsen og Frederik Stjernfelt. Den trio skal man have større cojones, end jeg har, for at hamle op med.
»Okay,« sagde jeg, »jeg er sur, skidesur.«
»Der kan du selv se,« jodlede provoen, »they’ve got you by the balls!«
Alligevel følte jeg en vis stolthed. At blive hængt ud sammen med Carsten Jensen og Lars von Trier styrker trods alt selvtilliden.
Sikken råhygge når vi snart mødes til en lille én ude i Filmbyen. Så skal der surmules!

Klaus Rifbjerg
forfatter

Fogh forenkler
Der er grund til at hilse webstedet om danmarks besættelse og befrielse velkommen. I disse historieløse tider er det velgørende, at de kommende slægter i deres skoletid stifter bekendtskab med en vigtig del af vores fortid.
Det er også et plus, at hjemmesiden gøres interaktiv så eleverne kan bidrage med erindringer og interview. Derimod kunne jeg sagtens have undværet følgende 3 linjer fra statsministerens velkomst til hjemmesiden:
»Under nazisternes besættelse blev mange danskere stillet over for valget mellem at gøre det rigtige, at tage klart stilling og dermed udsætte sig selv for en stor personlig risiko. Eller at bøje nakken, følge med strømmen og prioritere sin egen velstand og sikkerhed.«
Hvor må det være rart at være så skråsikker på, hvad der er rigtigt eller forkert. Mage til generalisering og forenkling skal man lede længe efter. Retorikken er hul, men den gør sig måske også bedst i fri luft, iført selvsiddende hår og skjorteærmer foran et ukritisk og beundrende publikum.
Det værste er imidlertid, at statsministeren udmærket ved, at han generaliserer, men han er ude i et klart populistisk, politisk ærinde, nemlig forbinde krigsmodstanderne af idag med samarbejdspolitikerne fra besættelsen, så han selv kan pynte sig med fjerene fra dem, der ikke bøjede nakken.

G. Sandemann Rasmussen
Viby J

Bevar gruppeeksamen
Ellen Hobolth langer ud efter gruppeeksamen (Information den 1. marts)og tegner et alt andet end positivt billede af den enkelte studerende. Er vi blot en flok egennyttige djævle, som intet har til overs for næsten?
Min erfaring som RUC-studerende er en anden. Gennem to år med gruppearbejde, har jeg naturligvis oplevet sammenstød og konflikter, som skulle løses. Men jeg har ikke oplevet »strategiske forhandlinger om guldkorn« eller »egoistisk taktik om taletid.«
At gruppeeksamen er så socialt betinget, som Hobolth antyder, er ikke mit indtryk.
Jeg har tværtimod erfaret, at den enkeltes ambitionsniveau i det faglige arbejde indvirkede på den enkeltes sociale liv.
Det er en fornøjelse at knytte stærke bånd gennem en vellykket gruppeeksamen. Så tag den ikke fra os.

Tobias Stern Johansen
Kbh. Ø

Mange bække små
Så blev Dankortgebyret taget af bordet. Og det er fint – men det var grotesk at følge debatten.
I en P4-udsendelse hører man en journalist stille modspørgsmålet: Jamen hvem skal så betale?
I tv så man fru Jelved udtale, at det skal de handlende.
Har alle glemt, at Dankortet er betalt for længst?
Da udbredelsen af Dankortet eskalerede markant, blev bankernes behov for personlig skranke-ekspedition tilsvarende reduceret. Det var en væsentlig årsag til de berygtede prikkerunder – dvs. massefyringer af bankansatte.
Et skønnet regnestykke siger: 1.000 fyrede giver en besparelse på ca 350 millioner kroner om året!
En god borgerlig tommelfingerregel siger, at hvad der er sparet er tjent. Så fortæl mig ikke, at bankerne er i nød på grund af et omfattende brug af et betalingsmiddel, som blot kræver et klik på tastaturet for at afstemme kontoen. Og de praler da også for tiden af deres imponerende overskud, som ikke mindst skyldes gebyrer.
Kors, hvor er det slet ikke synd for dem, at Dankortgebyret faldt, men lur mig, om de ikke finder andre bække at gøre en rivende profitflod med.

Kjeld Chr.Krarup
Kbh. Ø

Fløjkrige i V
Vi hører om fløjkrige i SF og S, men aldrig om fløjkrige i V. Nu er der åben krig i V, og et nyt parti bliver stiftet – men vi hører stadig ikke om deres fløjkrige.

Helgi Breiner

Kaos eller kaos
På kongressen er Socialdemokraternes svære valg: Enten til venstre eller til Venstre.

Ivan Gullev, Frb.

Skam jer!
Det var med visse forventninger, jeg gik i gang med at prøve Information gratis i fire uger. Jeg læste jo altid bladet, dengang Børge Outze og Erik Seidenfaden stod for linjen, men ak, hvilken skuffelse.
Det første eksemplar af bladet fra den 1. marts indeholdt en påstand i lederen (sign. hai), som virkelig svarede til signaturen. I et plat, løgnagtigt angreb bagfra, nedgjorde han en minister ved at skrive »…svinebaronessen Ulla Tørnæs benytter sig af billig østeuropæisk arbejdskraft«. Og den 4. marts genoptog Kristian Villesen den hadske tone ved – igen løgnagtigt – at skrive, »Især Fergo, som selv fik sin mand moslet op i en større lønramme…« Jamen, hvad er det for noget at skrive? Både lederskribenten og Kristian Villesen ved jo godt, at de lyver. Ulla Tørnæs har ikke billig østeuropæisk arbejdskraft ansat, og Tove Fergo kan ikke anklages for embedsmisbrug med egen vinding for øje, som det mere end antydes.
Det endelige punktum for mit bekendtskab med avisen satte så Georg Metz med sit INTERMEZZO den 5-6. marts, hvor han fortsatte i samme usmagelige spor. Uden blusel kaldte han den forrige miljøminister kriminel ved at skrive »…hvad f.eks. den tidligere miljøminister bedrev af korruption.«
Det er muligt, Information finder det nødvendigt at råbe højt eller provokerende for at blive hørt og skabe debat, men perfide insinuationer, bagtalelse, løgn eller injurier kan aldrig blive legitime midler i anstrengelserne. Mig står det i hvert fald klart, at en avis af den kaliber kan man ikke have liggende fremme. Tænk, hvis der skulle komme et pænt menneske på besøg. Skam jer – hvis I kan.

Kurt Thorning
Randers

Isolerede indvandrerkvinder
I lederen tirsdag den 8. marts skriver Information om en kampagne fra social- og ligestillingsminister Eva Kjer Hansen rettet mod indvandrerkvinder, at den tager udgangspunkt i »en oplysning fra Danmarks Statistik: 13.000 indvandrerkvinder holdes isoleret i deres eget hjem og helt uden for kontakt med det danske samfund«.
Denne oplysning er ikke rigtig, og det burde enhver kunne sige sig selv. Danmarks Statistik har ingen oplysninger om, hvorvidt kvinder med eller uden indvandrerbaggrund holdes isoleret i deres hjem og uden kontakt med samfundet.
Derimod viser vores arbejdsstyrkestatistik, at 13.000 kvinder i alderen 16-66 år, der er indvandrere eller efterkommere fra ikke-vestlige lande, tilhører en gruppe, vi kalder ’øvrige uden for arbejdsstyrken’. Denne gruppe er hverken i arbejdsstyrken, under uddannelse eller modtager overførselsindkomst.
Danmarks Statistik har intet grundlag for herudaf at slutte, at disse kvinder lever isoleret og uden kontakt med samfundet. Det kan naturligvis være tilfældet, men hvis nogen hævder det, gør de det for egen regning. Man kunne med lige så stor ret kalde gruppen for »husmødre«, hvis det ikke var fordi, at denne statistiske kategori nok er gået i glemmebogen! For fuldstændighedens skyld kan jeg tillægge, at der også befinder sig et stort antal personer af dansk oprindelse i denne ’restgruppe’, som hverken er i arbejdsstyrken, under uddannelse eller på overførselsindkomst, nemlig 37.000 mænd og 47.000 kvinder i alderen 16-66 år.
Leon Østergaard,Formidlingschef Danmarks Statistik

SVAR: Information hilser Danmarks Statistiks berigtigelse velkommen.
Information citerede i den omtalte leder alene oplysninger fra ministeren om de angiveligt isolerede 13.000 indvandrerkvinder som baggrunden for hendes kampagne.
red.

Nasocialdemokraterne
Mandag den 7. marts kan man læse Jens Jonatan Steens rejseberetning fra et eksklusivt chartermål, hvor socialdemokrater tager til, når de skal slikke sårene efter deres valgnederlag. Dette rejsemål kaldes ’virkeligheden’.
Jens Jonatan har i kraft af sin tilknytning til Frit Forum fået adgang til denne virkelighed.
Her eksisterer der trivielle problemer, hvorfra man kan se, at alle de, der ikke stemmer på Socialdemokraterne, enten mangler realitetssans, eller også lader de sig tryne af de overlegne, belærende og radicool politikere, som er godt i gang med at ødelægge sammenhængskraften i samfundet.
Alt dette vrøvl lyder en smule bekendt. Socialdemokraterne har aldrig været kede af at skrive af fra Dansk Folkepartis politiske programmer, og nu har Jens Jonatan også tillagt sig deres retorik.
Søren Krarup har i over 40 år præket om ’den kulturradikale elite’ eller ’overdanmark’, som hersker over og tyranniserer ’befolkningen’ og de ’almindelige danskere’, som er tro mod ’den givne danske dagligdag’ eller ’virkeligheden’.
Når nu Socialdemokraterne har taget både Dansk Folkepartis politik og retorik til sig, ville det måske være på sin plads med et navneskift. Jeg vil foreslå: ’Nasocialdemokraterne’.

Niels Gjern Johansen
København SV

Bush klinger hult
USA bruger store ord om Syrien. Landet skal omgående rette sig efter FN’s krav om tilbagetrækning fra Libanon. Men ikke et ord om den – siden 1967 – israelsk besatte del af de syriske Golanhøjder. FN har længe krævet, at Israel forlader Golanhøjder, men det bliver også ignoreret af USA.
Præsident Bush har i en tale den 8. marts understreget, at Syrien skal forlade Libanon for at sikre fri og fair valghandling i landet.
Det klinger hult, når man tænker på Irak og de besatte palæstinensiske områder.
Ulla Jessing
Virum

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu