Læsetid: 4 min.

LÆSERBREVE

Vi har ytringspligt I et læserbrev i den 21. april, tager Birgitte Ridderhaugen (BR) til genmæle mod mine udtalelser fra artiklen om Dansk Røde Ko...
27. april 2005

Fogh og klonen

Frokostmøde med Pia Kjærsgaard, støtte til Karen Jespersens inhumane indvandrerpolitik, afskaffelse af efterlønnen...

Kære Helle Thorning-Schmidt, husk, at de 53 procent, der stemte på dig, for at du skulle slå Fogh - ikke for at du skulle blive Fogh.

Per Vadmand,
Ringsted (- der som 47 procent af S stemte på Frank Jensen)

Kønskvotering i børnehaver?

Måske var det på tide at kønskvotere i andre dele af samfundet end kun på lederposter i f.eks. virksomheder. Hvad med at gøre det attraktivt for mænd at blive pædagoger i børnehaver - og måske endda kræve at mindst 40 procent af pædagogerne er mænd?

Helgi Breiner,
København Ø

Vi har ytringspligt

I et læserbrev i den 21. april, tager Birgitte Ridderhaugen (BR) til genmæle mod mine udtalelser fra artiklen om Dansk Røde Kors' (DRK) dobbeltrolle.

Jeg vedgår, at citaterne er korrekt gengivet, men taget ud af en længere samtale. Jeg er grundlæggende enig med BR. Jeg mener også, at fokus skal rettes mod de uanstændige forhold, vi byder mennesker, der kommer til vores land for at søge beskyttelse. Forhold der ofte har medført invaliditet og tab af evnen til at klare sig selv. Især sagsbehandlingen med ventetid og mistro er belastende, men også vilkårene på centrene, nedbryder asylansøgerne. Ansvaret for de forhold ligger tungt på politikerne vi har valgt.

Den kritik har jeg konstant prøvet at rejse, først internt og siden offentligt. Det er overordentlig svært at få øre for disse synspunkter, og jeg oplever at debatten hurtigt er blevet kvalt - bl.a. p.g.a. manglende opbakning.

Det er en misforståelse at tale om ytrings-'frihed' - vi har en ytringspligt. En pligt til som fagpersoner at påpege alvorlige fejl i et system, få har indblik i. Det glæder mig derfor, når jeg hører Freddy Krarup fra DRK udtale samme bekymring. Jeg håber, at andre som BR vil tage bladet fra munden og vedholdende forsøge at ændre på urimelighederne. Lad os bruge skytset mod de ansvarlige frem for mod hinanden.

Benny Ehrenreich
asylcenterlæge, 1998 - 2004 på
Center Kongelunden, Amager

Reklamekoncept - en hån

I Information den 21. april nævnes kulturministerens initiativ til at afsætte 1,3 mill. kr. (ud af en pulje på 10 mill. kr.) om året til markedsføring for udvalgte bogudgivelser.

Pengene skal tages fra en pulje til arbejdslegater for forfattere, idet det skulle være fremmende for salget af skønlitteratur, hvis nogle af de nye forfattere lærer at sælge sig selv professionelt.

Dette er en fejldisposition. I heldigste fald spilder man skatteydernes penge, i værste fald forvrider man forlagsmarkedet. Resultatet vil blive, at færre forfattere kan søge færre penge til at skrive for.

Øget reklame øger ikke kvaliteten. Smarte reklamer og events kan måske gavne få forfattere, men det bliver hurtigt et spørgsmål om at råbe højest. Så længe litteratur i det offentlige kun drejer sig om kanonlister, H.C.Andersen ikke fejres for sin litteratur, men for at være berømt, og man år efter år skærer ned på bogbudgetterne i skolesystemet og på biblioteker, så længe vil amatørismen, den manglende kritiske sans og de platte argumentationer trives.

Det er en hån, at jeg som forfatter til en timeløn, der ikke kan gøres op, fordi ti-øren er afskaffet, nu kan søge om en konsulent til 1.500 kr. i timen til at læse en af mine bøger og udarbejde et reklamekoncept.

Kun igennem en målrettet kulturpolitik, med aktiv støtte til den smalle og den nye litteratur, og respekt for kunst, der vil mere end bare underholde og være plakathujende, kan læserne inspireres til at købe de mange gode bøger, der allerede skrives, og forfattere kan få en reel mulighed for at kunne leve af det.

Lone Mikkelsen,
forfatter

Infantil journalistik

Den royale andedamsjournalistik - der hjemsøger selv vor (fordums) public service-station nr. et og en stor del af pressen - nåede et nyt lavpunkt den 24. april.

De første mange minutter af Tv-Avisen var således helliget den store royale begivenhed: Marys graviditet. Jamen, tillykke og alt muligt. Og meddeles skal det da, at hun er med barn. Sådan må det vel være, når nu vi her til lands mener, at en så antikveret størrelse som kongehuset er forenelig med moderne demokrati og 'alle er født lige'-rettigheder.

Men i 25 minutters nyhedsformidling - inkl. vejrmelding og det løse - finder jeg det meget beskæmmende, at tophistorien og dagens absolutte tidssluger (med omkring 10 minutter) er graviditetshistorien. Med voxpop fra rundt omkring i landet, sociolog-kommentarer til Marys nye rolle som mor, live-reportage fra Amalienborg Slotsplads (uvist af hvilken grund) samt endnu en trættende gennemgang af parrets love story. Det gav et stik i mit hjerte at iagttage et sådant journalistisk selvsving, verdens (ulykkelige) tilstand taget i betragtning.

DR 1 fik meget fint mindet mig om, hvorfor mit forhold til kanalen er som det, Bush vist engang havde til FN: noget med at være en "irrelevant og utidssvarende" størrelse eller sådan noget...

Jonas V. Thomsen
København. SV

Ikke for meget Metz

Der er næppe en kulturkløft imellem os, men jeg anlægger en lidt anden synsvinkel end den, J. J. Arnum, Silkeborg, i Information den 26. april under overskriften "For meget" giver udtryk for vedrørende Georg Metz' løbende opgør med statsminister Fogh, som det kommer til udtryk i anmeldelsen af Bo Lidegaaards Kampen om Danmark 1943-45.

Jeg synes tværtimod, det er vigtigt - og fortjenstfuldt - at Metz bider sig fast i statsministerens hang til i sine henvendelser til danskerne at klæde monumentalt spin ud som klog statsmandstale.

Metz har flere eksempler end den plumpe fordrejning af Danmarks besættelsestidshistorie. F.eks. statsministerens gesvindte udmelding om en eventuel undskyldning for danske embedsmænds udlevering af jøder til nazisterne, mens en tilsvarende markering ikke foreligger vedr. den rå, danske behandling af sagesløse, tyske flygningebørn i Danmark.

Hulheden i statsministerens programerklæringer til 'målgrupperne' synes heldigvis at dæmre for flere og flere. Takket være blandt andet en vedholdende Metz.

Jørgen M. Andersen,
Risskov

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu