Læsetid: 2 min.

Nej til jobdeling

Debat
11. april 2005

Ledighed
Selv om ledighedstallene for akademikere er på vej ned, er der fortsat alt for mange – også højtuddannede – uden arbejde. Ingen tvivl om det. Men løser vi problemet ved at fordele det arbejde, der er – eller skal vi bruge kræfterne på at udvikle vidensamfundet og skabe flere nye job i sektorer, hvor man ikke har tradition for at ansætte højtuddannede?
I DJØF er vi ikke i tvivl. Akademikerledigheden bekæmpes bedst ved at skabe flere nye stillinger. Det er også det korte svar til kritikken fra en gruppe langtidsledige akademikere, som Information omtaler i en artikel den 31. marts.
Her bliver blandt andet DJØF beskyldt for ikke at gøre nok for de langtidsledige og for manglende vilje til at sætte en slags ’skraldemandsmodel’ på dagsordenen for det akademiske arbejdsmarked, hvor en nedsat arbejdstid for alle kan sikre flere i job.
Lad mig med det samme slå fast, at bekæmpelse af ledigheden har en meget høj prioritet i DJØF.
Vi bruger rigtig mange kræfter på at rådgive og vejlede de ledige i deres jobsøgning.
Vi er i fællesskab med de øvrige organisationer i Akademikernes Centralorganisation, Beskæftigelsesministeriet, Videnskabsministeriet og flere arbejdsgiver- og brancheorganisationer gået sammen i Akademikerkampagnen.
En kampagne hvis mål er at få flere virksomheder til at ansætte højtuddannet arbejdskraft. Specielt er små og mellemstore virksomheder uden traditioner for at ansætte akademikere i søgelyset. Tusindvis af virksomheder bliver kontaktet, og rigtig mange virksomheder har vist interesse for at ansætte en akademiker.
Godt hjulpet af de forskellige muligheder for løntilskud i en periode er isen ved at blive brudt til nye dele af arbejdsmarkedet for højtuddannede. Det ser vi som det første skridt til at skabe varige job for såvel langtidsledige som nyuddannede akademikere.

Viden er vejen til vækst
Baggrunden for kampagnen er en fælles forståelse for, at højtuddannet arbejdskraft kan bidrage til at udvikle og fremtidssikre virksomhedernes evne til at stå sig i en stadig mere global økonomi.
Viden og nye kompetencer er vejen frem, hvis disse virksomheder skal finde nye markeder, professionalisere markedsføring, udvikle nye produkter, optimere forretningsgange og øge vækst og indtjening.
Det har vi vidst et stykke tid, og det er dokumenteret i undersøgelser, f.eks. den såkaldte »Merværdiundersøgelse«, som bla. Dansk Industri, Ingeniørforeningen og DJØF stod bag.
Undersøgelsen dokumenterede, at små og mellemstore virksomheder, som ansætter deres første højtuddannede, oplever større vækst end virksomheder uden højtuddannede.

Spild af ressourcer
Samtidig medfører ansættelsen, at virksomhedens sandsynlighed for at udvikle nye produkter og services øges til over det dobbelte i forhold til virksomheder, der ikke har en højtuddannet ansat.
På såvel det personlige som det samfundsmæssige plan er der tale om et kæmpe spild af ressourcer, når højt-uddannede arbejdsduelige medborgere går ledige. Derfor er vi glade for, at ledighedskurven for akademikerne nu ser ud til at pege den rigtige vej igen.
Jeg er ikke i tvivl om, at en medvirkende årsag er Akademikerkampagnen og det tætte samarbejde mellem faglige organisationer, myndigheder og erhvervslivets organisationer.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her