Læsetid: 4 min.

opinion

Debat
10. juni 2005

Sikkerhed frem for alt

Attentat mod folkestyret - skriver aviserne om angrebet på Rikke Hvilshøj. Ja, metoderne må ændres i takt med udviklingen. Og udviklingen, som Pia Kjærsgaard ser den, er, at politikere om blot 10 år må forvente det, der er værre.

Den stadig stigende vold og terror har kun ét svar, og det er: mere overvågning. Den EU-forfatning, et flertal nu rynker på næsen af, vender tilbage i ny udformning. I EU vil der nemlig om få år være flertal for overvågning til gengæld for sikkerhed, lov og orden.

Hvad er en elektronisk dims i sammenligning med vold, terror og mandsopdækning? Den giver sikkerhed, er bedre og billigere.

Knud Held-Hansen Aalborg SØ

Glorien pudses

Når nogen begår en desperat og vanvittig handling - især når det går ud over kendte personer - får alle pludselig voldsomt travlt med at udtale deres harmdirrende fordømmelse. Hvorfor? Ingen ved deres fulde fem tror formentlig, at dette har nogen som helst effekt på gerningsmændende m/k eller nogen, der eventuelt skulle påtænke noget tilsvarende.

Forklaringen er ligetil: Forargelse er af alle måder den sikreste og i alle henseender mest omkostningsfrie måde at pudse sin egen glorie på, selv i form af tankevirksomhed: Hvordan kunne de mennesker dog finde på det? Hvad fik dem til det? Hvordan forebygger man bedst eventuelle fremtidige gentagelser? osv.

Søren Blaabjerg Hørning

I disse sparetider

Kulturminister Brian Mikkelsen har den 7. juni i anledning af fejringen af grundlovsdagen skrevet et tankevækkende læserbrev i Nordjyske Stiftstidende.

Indledningsvist noterer han, at kampen mod undertrykkelse og tyranni er en universel kamp. Som logisk følge heraf hylder han enhver revolution, der gør kål på ethvert diktatur og skyller tyranner væk. Det er svært at være uenig med ham.

Men mikser vi den danske Grundlov med Bilkasagen, går der ged i hans politiske korrekthed. Ved at desavouere Højesterets dom i Bilkasagen blandes den lovgivende magt med den dømmende. Det er grundlovsstridigt, og tyrannen hedder Anders Fogh Rasmussen. Spørgsmålet er nu: Hvad kan vi bedst undvære: Højesteret eller Grundloven? Det er jo sparetider.

Men det er nok for meget forlangt, at kulturministeren formulerer en mistillidsdagsorden til regeringen.

Bjarne Segefjord forfatter

Groteske A-påstande

Poul Erik Pedersens (PEP) kommentar "Atomkraft skal på museum" (den 8. juni) viser, at atomkraftmodstandere er blevet så desperate over, at atomkraft er på vej ind i varmen, at de fremturer med falske og groteske påstande.

PEP skriver, at "klodens nuværende energiforbrug er ca. 15.000 gange højere end den årlige produktion fra alverdens atomkraftværker." Han kan åbenbart ikke regne. Atomkraft udgør ca. 15 procent af verdens elproduktion og lidt over 5 procent af verdens primærenergiforbrug. Verdens energiforbrug er altså ca. 20 gange verdens atomkraftproduktion.

PEP citerer et skøn, at der har været "helt op til" 70.000 dødsofre for Tjernobyluheldet siden 1986. Jeg tvivler på dette tals rigtighed, men selv om det var korrekt, bør det huskes, at der har været syv millioner dødsofre i verdens vejtrafik siden 1986, uden at nogen har udtrykte et ønske om, at biler bliver sendt til museum af den grund.

PEP påstår, at der findes 200.000 tons højradioaktivt affald i verden. Han er formodentlig uvidende om, at en 1000 MW-reaktor spalter ca. et ton uran og plutonium om året, således at der produceres ca. 350 tons højaktivt affald om året på verdensplan. Verdens akkumulerede højaktivt affald er på ca. 10.000 tons.

PEP mener, at problemet med lagring af el fra sol og vind vil blive løst. Men problemet er uløseligt. Effektiviteten af omdannelsen af el til flydende brint og omdannelsen af den producerede brint til el i brændselsceller er 35 procent, som gør lagring til en økonomisk umulighed.

Endelig; atomkraftværkers vandforbrug til køling formindsker ikke den disponible vandmængde til andre formål. Kraftværkernes kølevand returneres til floden og kan genbruges.

Bernard Gillandcivilingeniør

Fader vor herre bevar os..

Som min kollega, Niels Hansen (NH) dog kan fortolke (den 8. juni). I min kommentar "Fader (h)vor i folkeskolen?" (den 6. juni) prøvede jeg at se Fadervor med barnets konkretseende øjne og advare mod, at Haarder fik magt som agt til at indføre den som fast inventar i folkeskolen. Straks bliver jeg af NH udnævnt til ateist. Det er udtryk for den fundamentalistiske tankegang, der breder sig fra DF over regeringen og ned i befolkningen:

Den, der ikke er med, er imod, den der vil adskille stat og folkekirke, folkeskole og Fadervor, er enten muslim (og fy for den lede) eller kommunist, undskyld ateist. Selv opfatter jeg mig også i denne sammenhæng som børnenes advokat. Lad mig derfor ironisk være den, der forslår en bøn, som børn forstår:

Kære Gud

Du som bor i vores hjerter

og som vi mærker som

kærlighed,

som vi mærker, når vi hjælper

hinanden.

Hjælp os til at se det bedste i

hinanden,

til at respektere hverandre

uanset race, køn eller

religion.

Hjælp os til at dele vores

rigdom med de fattige,

med at trøste dem der sørger

og med at tilgive dem, der har

såret og krænket os.

Amen.

Bent H. Claëssonbørnepsykiater

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her