Læsetid: 8 min.

LÆSERBREVE

Metz' lysbilledshow I mange år glædede jeg mig til, at Georg Metz tog på sommerferie. Så ville jeg slippe for hans sure opstød, fornærmede indlæg ...
26. juli 2005

Cowboy-kagemand

Da vores regering blæste på FN og meldte Danmark under fanerne ved invasionen af Irak, deltog statsminister Anders Fogh Rasmussen i den anledning i et program på Danmarks Radio, hvor lytterne kunne ringe ind og stille spørgsmål.

En lytter fra en sjællandsk provinsby, hvis navn og accent tydeligt indikerede udenlandsk oprindelse, stillede det spørgsmål, jeg selv brændte inde med, nemlig hvordan statsministeren havde det med, at han ved at involvere Danmark i Irak eksponerede sit folk - os - til måske at blive udsat for terrorhandlinger?

Nej, sådanne tanker plagede ikke statsministeren, lød svaret. Han vidste, han havde handlet rigtigt, ja, ligefrem gået i besættelsestidens modstandsfolks fodspor, ved ikke bare passivt at se på, når en diktator som Saddam Hussein drev gæk med verdensoffentligheden etc.

Argumentationen er hørt så hjernevaskende mange gange, at stikord er nok - men den nøjagtige ordlyd findes nok stadig i DR's arkiver.

Men, danske medborgere, i disse tider er der grund til at mindes disse udtalelser og glæde sig over, at vi har en statsminister, som med ren samvittighed er parat til at argumentere for det danske folks ret til at lade sig sprænge i stumper og stykker - med eller uden overvågningskamera på. Og for sin egen ret til at spise kagemand med de store. Det er bare ren kage, mand - cowboykagemand!

Helle Lorenzen
Århus N

Grænsekontrol igen

Natten til tirsdag indførte Finland grænsekontrol, foreløbig til den 14.august af hensyn til VM i friidræt i Helsingfors.

Men er ikke også Danmark et mål for trusler? Både Danmark og Italien er i forbindelse med terrorbombningerne i London blevet advaret om, at det bliver vores tur næste gang, hvis ikke tropperne trækkes ud af Irak.

Derfor mener jeg, at det er i Danmarks interesse at indføre en skærpet bevogtning af grænserne, så længe vi deltager i besættelsen af Irak

Vi skal ikke give fribilletter ved Danmarks grænser, uanset at vi er med i Schengen-aftalerne i EU - for øvrigt uden at den danske befolkning blev spurgt om de åbne grænser.

Kai Dalsgaard
De Grønne

Heksejagt

For et år siden skrev videnskabsminister Helge Sander her i avisen (den 30. juni 2004), at pædofilgruppen var kriminel. Nu gentager to socialdemokrater påstanden (den 22. juli), der først og fremmest omhandler falske anklager.

Men Justitsminister, Lene Espersen, har allerede for mere end et år siden nedsat et udvalg og bedt politiet om én gang for alle at stadfæste, hvorvidt gruppen var kriminel. Det har justitsministeren nu fået dokumentation for, at foreningen aldrig har været.

Som ikke-pædofil medstifter af pædofilgruppen i 1984 har jeg anmeldt Venstres Helge Sander og nu socialdemokraterne Mads Reinholdt og Michael Vindfeldt til politiet for overtrædelse af § 266b. Sagen Sander vs. Schmidt ligger på Statsadvokat K. Hjorths bord, mens politikerne fortsætter heksejagten.

Peter Schmidt
forfatter og journalist

Venstrefløj i stereo

I dag blev min sparsomme hårpragt igen trimmet af den akademiske irakiske dissident, som nu ernærer sig som 'min frisør'.

Han glæder sig usigeligt til at se Saddam Hussein domstols-dømt. Ja, på trods af de lidelser hans familie har været igennem, fastholder han delvist pga. sine 13 år i Danmark, at det er bedre, han ender i en celle end mister livet.

Som jeg sidder der i frisør-stolen, rammes jeg af et øjebliks moralsk tvivl: Hvor er det dog godt, at han ikke mere er ved magten! Alligevel får det mig, som Rune Lykkeberg (RL) i sin leder den 21. juli antyder, ikke til politisk at være i tvivl om, at invasionen i Irak blev truffet på ulovligt og illusorisk grundlag.

Bush, Blair og Fogh har gjort vores fremtid mere usikker. De 24.865 civile dræbte, som Iraq Body Count og Oxford Research kan dokumentere, taler for sig selv. Heraf skal de amerikansk ledede styrker have direkte ansvar for de 37 procent. Danmark deltager ulykkeligvis i vor tids Vietnam-krig. Så RL, jeg har det som venstreorienteret ikke svært med argumenterne imod krigen.

Som RL rigtigvis selv er inde på, slås vi på venstrefløjen imod en teflon-betrukket Anders Fogh, der aldrig må vise svaghed og derfor arbejder udfra en 'tavshed er guld'-devise.

Resultatet er mangel på reel politisk debat, og folket i demokratiet står som tabere. Både presse og venstrefløj har et ansvar for, at denne strategi desværre har virket i snart fire år.

RL ser en tvivlende venstrefløj og tillægger det ikke nogen værdi, at der bl.a. hos SF tænkes mange sammenhængende tanker, om velfærdsstatens økonomi, den gode integration, en fri og faglig folkeskole samt økologisk bæredygtighed, og jeg mener selvsagt, at RL spidser blyanten så meget at den nær brister.

Problemet er nok snarere, at vi ikke er dygtige nok til at slå igennem med vores egen dagsorden og visioner, og derfor konstant halser bag efter, kommenterende på alt som regeringen foretager sig, og som verden ellers byder. At visse venstrefløjs-politikere bevidst dyrker dette mere end selv at frembringe fremadrettede tanker, er desværre evident.

Rygterne om venstrefløjens stilhed er dog stærkt overdrevne. Vi er nødvendige og skal nok få vist RL, at vores svar baner den bedste vej frem mod bæredygtighed, global og social retfærdighed og derved bedrede freds- og frihedsperspektiver.

Balder Mørk Andersen
SF-Frederiksberg

Sykofant

Tak til Rifbjerg for hans tænkebokse.

Dog en korrektion til boksen den 25. juli: Ordet sykofant staves uden 'p' - det har intet med psyke at gøre.

Steen Jensen,
Rødekro

Træerne skygger for skoven

"Sandheden er venstreorienteret," sagde én i 1960'erne.

Venstrefløjen er som sandheden; den ér der ude.

Ivan Gullev,
Frederiksberg

Metz' lysbilledshow

I mange år glædede jeg mig til, at Georg Metz tog på sommerferie. Så ville jeg slippe for hans sure opstød, fornærmede indlæg og sarkastiske bemærkninger.

Men nej. Den forhenværende redaktør skriver gud hjælpe mig også fra sine feriemål. Som regel fra destinationer han angiver med sin egen ortografi. Det er lidt som at blive tvangsindlagt til et lysbilledshow om naboens rejse til Gardasøen.

Salig Stauning var det vist, der indførte tvungen ferie. Til glæde for mange, men tilsyneladende ikke Georg Metz.

Svovl og edder skal ud, og denne gang (den 23.-24. juli) er det danskernes fjendebillede af Frankrig, der står for skud, og den generelle mistro til det franske, vi som lutheransk yngel gør os skyldige i. Vi ser ned på den franske kultur og finder franskmændene arrogante, og så er de katolske etc. etc.

Hvor sommerturisten Georg Metz ved det hele fra, er ikke godt at vide, for fordomme har han jo ikke, så det må jo være rigtigt. At Frankrig er et af de lande i Europa, hvor flest danskere de sidste mange år har holdt ferie, i flere år måske endog det mest foretrukne land, kommer naturligvis ikke sagen ved. Eller hvad?

En af mine bekendte i Frankrig er yderst hjælpsom, venlig, gæstfri og gud hjælpe mig protestant, ja oven i købet lutheraner, som de fleste i en lille enklave i Østfrankrig. Men han er fransk. Ligesom den smilende tjener, den flinke hotelejer og den arrogante journalist.

Fri os for latterlige generaliseringer. Hold dog fri, Georg Metz.

Jens Peter Hansen
Brønshøj

Den arme diskoteksejer

Så har de frelste igen fået en sag at kaste sig over.

En diskoteksejer i Helsingør har set sig nødsaget til at udelukke kunder fra Nivå og Kokkedal kommuner, for at sikre, at gæsterne kan more sig i fred og ro, uden at blive chikaneret. Straks er Dokumentations- og Rådgivningscentret for Racediskrimination på banen og kalder denne handling til skade for integrationen.

Samme center og alle de andre, som fordømmer, skænker det ikke en tanke, at der ikke er èn eneste anden driftig forretningsmand, som har satset sin livsopsparing og belånt familiens hus til over skorstenen for at åbne et diskotek i netop Nivå og Kokkedal kommuner.

Men der foreligger måske indlysende grunde?

Jørgen Bülow Hansen
Helsinge

To minutter for ofre

Er jeg mon den eneste, der venter i spænding på, hvornår statsministeren dekretererto minutters stilhed til minde om ofrene for terrorangrebet i Egypten?

Ofrene var flere end ved bombningerne af London, så et sådan arrangement må da være under opsejling.

Med mindre, selvfølgelig, at hvide ofre er mere værd end brune; men sådan er der vel ingen, der tænker.

Niels Rysz Olsen
Århus C.

Tak til Lykkeberg

Rune Lykkebergs leder den 21. juli var en velformuleret og stringent fremstilling af venstrefløjens dilemma efter murens fald.

Tænk at kunne samle beskrivelsen af den aktuelle politiske situation på følgende vis:

"Når der er så stille i Danmark, er det fordi, de gamle protestpræmisser er blevet reaktionære, og fordi almindelige danskere vil frigøres fra smagsdommere som de nye undertrykkere. Ulykkeligvis er opgøret med den nye verdens prædikanter blevet til et opgør med enhver diskussion om, at tingene kunne være anderledes. Opgøret med den venstreorienterede protestkultur er blevet til et opgør med protest overhovedet. Opgøret med den moralisme, som man kalder politisk korrekthed, er blevet til et opgør med politisk debat overhovedet". Flot og klart set.

Information var oprindelig en kritisk, oplysende avis. Men i økonomisk trængte tider er det populistiske præg blevet stadigt mere forstemmende.

Først fyrer man en fantastisk tegner som Per Marquard, og så skærer man generelt i den virkeligt oplysende, dybdeborende journalistik.

Så en stor tak til Rune Lykkeberg for de altid interessante indlæg, som er præget af en analytisk evne ud over det sædvanlige og en skarphed i det sproglige udtryk, som efterhånden er en sjælden vare.

Tove Rump
Gadevang

Besøg på Guantanamo

Apropos George W. Bushs invitation til at besøge Guantanamo. Skulle statsministeren ikke meget hellere købe en gruppebillet og arrangere en officiel dansk delegationsrejse til Guantanamo?

Med deltagelse af f.eks. medlemmer af Udenrigspolitisk Nævn, Dansk Røde Kors, Amnesty International. Advokat Merethe Stagetorn må være selvskreven til at deltage.

Med statsministerens nære venskab med præsident George W. Bush kommer en besøgstilladelse og tilladelse til samtaler under fire øjne nok også lettere i stand.

Jeg har skrevet til statsministeren og opfordret ham til at vise, at her i Danmark anser vi menneskerettigheder for en alt for alvorlig sag til at lade os afvise af et flabet svar: "Fangerne har det godt. Køb selv en flybillet til Guentanamo og se efter!"

Hvis Statsministeren skulle have glemt sagen, vil det måske hjælpe, om flere minder ham om, at både Danmark og USA har underskrevet Konventionen mod Tortur. En officiel dansk delegation vil være en rigtig god påmindelse om det.

Adressen er: Statsministeriet, Prins Jørgens Gård 11, Christiansborg, 1218 Kbh. K eller e-mail: st@st.dk

Bodil Hindsholm Hansen
sognepræst

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu