Læsetid: 4 min.

LÆSERBREVE

Debat
26. august 2005

Banegårdskaffe

"Kaffen er udefinerlig", kaldte den tidligt, i 1947, afdøde tyske digter Wolfgang Borchert en af sine krigs- og krisetidsfortællinger. Mennesker hænger i en trist ventesal og sidder med et brunligt fluidum, som sladrer højt om nederlag og mangel.

Borchert randt mig i hu forleden dag på banegården i Fredericia, da jeg formedelst 12,50 kr. købte, hvad automaten i banekiosken kaldte kaffe. Kaffen, kan jeg rapportere, er fortsat udefinerlig. Helt og aldeles. "Ekelhaft", som en af Borcherts personer siger. Fremskridtet og DSBs 'koncept' med høje priser og dårlig service har sammensvoret sig om at bombe kaffen 60 år tilbage til krigstidens Tyskland. Det er også en slags bedrift.

Oplevelsen blev særlig pikant, fordi det netop var i Fredericia, ved militæret, jeg for 40 år siden lærte begrebet 'varm drik' at kende. Det kunne være te eller kaffe, som nåede os på Fælleden i store junger. Det eneste helt sikre var udefinerligheden.

Jeg skylder DSB's rengøringspersonale en undskyldning, hvis den sorte pose i affaldsspanden dryppede. Jeg var nødt til at kassere over halvdelen af det udrikkelige pøjt.

Karsten Sand Iversen
Næstved

Offentlig transport - ak

Jeg elsker Danmark. Jeg er stolt af vores samfund, vores kulturarv og ikke mindst vores demokrati. Men en ting generer mig til bristepunktet. En situation der nærmer sig kommunistiske dimensioner med sin diktatur, selvretfærdighed og ikke mindst uretfærdighed. Vores offentlige transportsystem.

Som studerende har jeg ikke råd til at eje en bil. Jeg er derfor rimelig afhængig af busser og tog. Jeg betaler en ågerpris for transport, der aldrig kommer til tiden, ofte bliver aflyst og generelt fungerer dårligt. I morges kunne jeg ikke mase mig ind i det propfyldte tog, så jeg kom for sent. Og det er hver morgen, der er fyldt. Så tilføj dog ekstra vogne i myldretiden.

Jeg har mere end én gang været overbevist om, at buschaufføren var beruset og har gentagne gange set dem tale i mobiltelefon, når de kører. Og nu får jeg så at vide, at jeg skal betale endnu mere for denne 'service' fra nytår.

Jeg er stolt af at leve i et kapitalistisk samfund, hvor virksomhederne ikke kan trives uden at tækkes forbrugeren. Her er ikke korrupt. Alligevel skal jeg finde mig, at der på et så vigtigt område som offentlig transport kun er ét valg - der udnytter borgerens afhængighed groft og aldrig lærer af deres fejl.

Louise Heaf
Emdrup

Kortsynethed

Banelegemets systematiske nedslidning herhjemme er nok et eksempel på, hvordan vi i mange henseender bliver misregeret af vore (såkaldte) folkevalgte.

Vores politiske system egner sig ikke til at producere langsigtede beslutninger af den simple grund, at der sjældent er opinionsmæssig salgbarhed i langsigtede og profylaktiske beslutninger. Følgelig er vores politiske beslutningssystem præget af konstant 'brandslukning' og kasten brønde til, når børnene er druknet, idet det 'politisk' først kan betale sig at reagere, når problemerne har vokset sig så utåleligt store, at det er åbenbart for enhver, at nu må der gøres noget, et eller andet.

Som der så kan scores en politisk gevinst på, enten ved at man gør noget dramatisk, og dermed demonstrerer handlekraft (fra regeringens side). Eller ved at man højlydt kritiserer, at ingen ansvarlige politikere har gjort noget - selv om man i årevis har vidst, at den var rablende gal - og dermed demonstrere skadefro bedreviden (fra oppositionens side).

Søren Blaabjerg
Hørning

Den Københavnske Svømmehal

Til verdens syge, fattige og diskriminerede!

Frygt ej! Lige her ved hånden,

der kører plastikket igennem

til lyden af det imaginære ka-tjing

(som naturligvis i realiteten tilhører en svunden, Pink Floyd tid)

ved siden af Jakob Jensen-armbåndsuret

sidder vores solidaritet med jer-

i gult,sort og hvidt gummi!

Lea Løppenthin
Valby

Korncirkler er tegn på høsttid

Ægte korncirkler er uberørte af menneskehånd. Flere har prøvet, men ingen er hidtil kommet godt fra at udføre de sindrige og meget dekorative geometriske figurer, der dukker op, når lyset bryder frem.

Når det ikke er drengestreger, må det være noget andet: Et signal fra en anden verden, men hvilken og hvilket signal?

Korncirklernes placeringen ses ofte i nærheden af historiske, ceremonielle centre, stencirkler, gravhøje, gamle kirker osv. Altså steder hvor mennesker i historisk tid har søgt en Gud at frygte for, ære og tilbede.

Korncirklernes skønhed påvirker os. Er det Menneskesønnens tegn, vi ser? Er det Jesus, der taler?

Han taler jo bestandig til os på så mange måder i korset, i kirken og hvorfor ikke også i kunsten på kornmarkerne? "Jeg er Davids rodskud og ætling. Jeg er den Strålende Morgenstjerne", sagde han.

Den "Strålende Morgenstjerne" er set symbolsk på mange marker, når lyset bryder frem. I virkeligheden blev den første gang set over en mark, over en stald i Betlehem. Den blev også set i Østen og ledte De Vise Mænd, og nu dukker den op på Internet www.korncirkler.dk

"Luk jeres øjne op, se ud over markerne, de er hvide til høst", sagde Jesus. Det kan korncirklerne være forklaring på. Høsten, i denne betydning, er verdens ende.

Knud Held-Hansen
Aalborg SØ

Logik for socialdemokrater

Jeg har en lejlighed, som mine børn har boet i, mens de læste. Når jeg sælger den, skal jeg betale indkomstskat af værditilvæksten. Det er der ingen problemer i. Jeg har også et hus, som jeg selv bor i. Hvis jeg sælger det, er der uoverskuelige problemer knyttet til at beskatte værditilvæksten. Findes der en socialdemokrat, der kan forklare mig hvorfor?

Knud Jacobsen,
Ulfborg

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her