Læsetid: 4 min.

LÆSERBREVE

Debat
29. oktober 2005

Lederskab

De socialdemokratiske ledere har det svært for tiden. De bliver sågar hånet af regeringsflertallet for at være amatøragtige.

For så vidt er det ganske berettiget. Af bare iver for ikke at tabe markedandele - undskyld, miste vælgertilslutning - lægger man sig så tæt op ad regeringen, at det næsten ikke er til at se forskel, og man må ligefrem ty til underlødige personangreb for til at markere sig, hvilket ærlig talt virker ret ynkeligt.

Mit råd til Socialdemokraterne er snarest muligt at skifte stil: Sandt lederskab består i at vise vejen - ikke i at følge trenden!

Søren Blaabjerg
Hørning

En tvetydig leder

Efter gennemlæsning af lederen den 26. oktober af Jørgen Steen Nielsen stødte det mig at læse følgende: "I meningsmålinger udtrykker mindre end halvdelen af irakerne nu forventninger om, at fremtiden vil blive bedre".

Da det er JSN, der har skrevet lederen er der ikke grund til at sætte spørgsmålstegn ved citatet. Problemet er, at det er en upræcis information at give læsere, som gerne selv vil kunne bedømme sagen. "Mindre end halvdelen" spænder ganske vidt, nemlig fra 0 til 49 procent.

Hvad der mangler, er tal, der fortalte, hvor mange der tror på, at fremtiden bliver værre - og hvor mange der ikke kan eller vil svare. Skulle man gætte, kunne det i den vanskelige situation i Irak nemt være en betydelig del af irakerne, der mente, at de ikke kunne forudse noget (dvs. ved ikke).

Det kunne medføre, at undersøgelserne (hvor mange?) også kunne tolkes således, at der er langt flere, der tror på en bedre fremtid, end dem der ikke gør det, og det ville nærmest være den omvendte konklusion af JSN's.

Mit forslag til Information kunne derfor være, at redaktionen hver eneste gang, der refereres til 'undersøgelser' bliver henvist til hovedtal fra den pågældende undersøgelse andet steds i avisen.

Kai Hemmingsen
København K

Politisk ophavsret?

Dansk Folkeparti slår ofte på, at det står for klassisk socialdemokratisk politik i stil med den afdøde statsminister H. C. Hansen ville have ført. At netop H. C. Hansen er så ombejlet hænger sammen med, at han af mange anses for ophavsmand til den danske model, samt at han var socialdemokrat fra før djøficeringen af partiet slog igennem.

Overfor dette postulat og angreb har Socialdemokraterne gerne virket tøvende og ikke rigtig haft held med at kræve deres koryfæ tilbage i en absurd strid om politisk ophavsret.

En forklaring på den socialdemokratiske listefod synes at være frygten for, at en tilbagevenden til det H. C. Hansenske Socialdemokrati vil begrænse mulighederne for samarbejde med de radikale. Og dermed en frygt for at bevæge sig yderligere væk fra punktet, hvor kulturadikalismen og socialdemokratismen har sammenfaldende politiske interesser - sammenholdt med at partiet ikke synes at have andre samarbejdspartnere p.t.

Mens de radikale ikke lader til at forstå dilemmaet, forfølger Dansk Folkeparti bevidst en strategi, der dels har til formål at øge partiets vælgertække blandt skuffede socialdemokrater, dels tilsigter at kommer til at fremstå som en logisk fremtidig samarbejdspartner for Socialdemokraterne under henvisning til et fælles politisk arvegods.

Anders Bjørn Hansen
Brønshøj

En stolt dansker

Jeg er stolt over at være dansker fordi: Det ikke blot er tilladt, men også ønskeligt at 'score kassen' ved at føre krig i Irak.

Der kan produceres svinekød i enorme mængder, uden at 'svinefabrikkerne' behøver at bekymre sig om lovligheden af overproduktion samt det dèr med dyrevelfærd.

Staten/regeringen har fjernet mere end 4/5 af skolepraktikpladserne. De dér lærlinge bør selv gøre en indsats for at få en læreplads!

Staten/regeringen satser på at fremme bilismen ved at fordyre den offentlige transport til det tre-dobbelte på 20 år.

Regeringen modarbejder egen minister, når hun opponerer imod ulovligheder.

Regeringen fremmer private jernbaner, som får skinne-nettet forærende - de skal jo kunne konkurrere med DSB.

Staten/regeringen støtter det private landbrug. Så kan vi samtidig fremstå som ædle donorer til u-landene.

Staten/regeringen har fjernet støtten til forskningsgrundlaget for vindmølleindustrien. Liberalister støtter naturligvis ikke private virksomheder.

Regeringen fik fjernet hjemmehjælpsordningen - den var jo ideologisk ukorrekt.

Anstændig lovbivning vedrørende indvandring - naturligvis. Krarup og Langballe er vel gode kristne, der kender lignelsen om Den barmhjertige Samaritan?

Skoler...

Hospitaler...

Fortsæt selv.

Stig Petersen
Kokkedal

Blandt andet

Danmark,

Det' B&W og brylcreme i håret

Det' en døv kniv og groft salt i såret

Og Danmark,

det' landet,

med fine stimer af slanke fisk under vandet

Engangsgrill og stribet flæsk i sandet

Det' Danmark, blandt andet

Mattias Tesfaye
Århus C

Men er det nu så mærkeligt?

Information slår det stort op den 26.oktober, at 75 procent af alle racistiske overgreb bliver begået af etniske danskere. Der er godt 5 mio. etniske danskere og - alt efter hvordan man regner - et par hundredetusinde ikke-etniske danskere her i landet. Så er det vel ikke så mærkeligt?

Troels Krarup,
Århus C

Selvmordstruende

Jeg undrer mig. Hvorfor taler vi om "selvmordstruede" og ikke om "selvmordstruende".

Siger det mon noget om vores selvopfattelse ?

Preben Hammer Jensen,
Lille Egede

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her