Læsetid: 6 min.

LÆSERBREVE

Flere kanoner Efter at kultur- og undervisningsministeren nu har sørget for, at danskerne (folkeskolen og gymnasierne) har fået afstukket liniern...
27. oktober 2005

Gud er også for børn

Jesus er gået af mode. Nyt ord for Gud er IntelligentDesign. Hvis man skal tro en meningsmåling på Danmarks Radios hjemmeside, er der i skrivende stund et lille flertal for et ja til spørgsmålet: Skal skabelseslære og 'intelligent design' ind i skolens naturfag?

Nu kan vi glæde os over, at vi har en undervisningsminister, som også er kirkeminister. Vi kan derfor håbe på, at han vil reagere positivt på denne meningsmåling, så skolebørn får en mere nuanceret undervisning end Darwins evolutionslære. Tidens børn bliver jo nærmest vaccineret mod Gudstro ved hjælp af denne abekat.

Bertel Haarder burde i grunden tage skridtet fuldt ud og foreslå indførelse af både morgensang og morgenbøn i alle danske skoler. Vi befinder os altså i et kristent land, hvor mange forholder sig til Gud hver dag. Gud er da også for børn!

Knud Held-Hansen
Aalborg SØ

Mikrofonholderi!

I TV-Avisen mandag den 24. oktober fremførte Rikke Hvilshøj (V), at det skam udelukkende beror på regeringens vidtrækkende humanisme, når den vil stoppe indvandringen til DK og EU. Alt andet vil jo være at dræne u-landene for ressourcer.

Det er ud fra samme humanistiske tanke, at u-landsstøtten er barberet ned til ukendelighed, og at regeringen ønsker de højtuddannede fra u-landene til Danmark. Man fornemmer krarupsk accept af dette nyskabte humnanismebegreb.

Og DR-journalisten? Jo, han så glad ud, mens han holdt mikrofonen!

Ib Jensen
Søborg

Mere håb, mindre afmagt

Jeg er fuldstændig enig med Jesper Bøttzauw, som den 22.-23. oktober beklagede Informations monomane fokusering på nød og elendighed. Og jeg synes ikke kun, at det er forsiden, den er gal med. Også resten af avisen lider under samme prioritering.

Selvfølgelig skal vi oplyses, men vi skulle også gerne oplives, f.eks. med beretninger om alle de stærke, kloge og kærlige mennesker, der kæmper mod uretten overalt i verden. Det er så vigtigt med håb og handlemuligheder for at modvirke afmagt og apati, som ellers let bliver resultatet.

Sandra Justesen
Svanholm Gods, Skibby

Hvordan, Bondam?

50.000 nye boliger i København. Det er Klaus Bondams valgløfte til de københavnske vælgere. Først troede jeg, at det var retorik og et mere eller mindre tilfældigt tal, men så fandt jeg ud af, at det er ramme alvor.

Næste spørgsmål på min indre skærm: Hvordan vil Bondam finansiere det? Ved at skære ned på skolerne, der nok kunne trænge til flere penge? Dyrere daginstitutioner? Eller måske en helt anden mulighed: Det skal være selvfinansierende - altså det bliver 50.000 boliger til et par millioner stykket.

Jeg synes, at Bondam skylder os en forklaring, især fordi de radikale altid roser sig selv med at føre en 'fornuftig' valgkamp uden for meget valgflæsk.

Niels Andersen
BR-kandidat for S

En bro - dannebrog

Søndagsmagasinet på DR1 viste os den 23. oktober, hvordan danske landsoldater i Irak drager ud og måler op til en ny bro. Vi fik at vide, at når bare irakerne får det forklaret, forstår de godt, at den bro vil være en stor hjælp for dem. Helt dumme er de åbenbart ikke.

Hærens redskaber var enkle - måske lidt for enkle til bro-projektering? - en forvokset tavlelineal og en rulle snor. Men de uforknytte Jens'er var ikke i tvivl om opgavens betydning og fortalte, med dannebrog vajende, om dens humanitære karaktér.

Var det så seriøs information fra landets folkefinancierede tv-kanal? Eller propaganda på et niveau, som næppe før set i DR - og Danmark?

Døm selv på DR's hjemmeside - og tag så med i betragtning at: En ny undersøgelse bestilt af det engelske forsvarsministerium fortæller den 24. oktober, at 82 procent af irakerne er stærke modstandere af koalitionens tilstedeværelse i Irak, og 45 procent mener, at angreb på koalitionen er berettigede. Ærgeligt osse, at de irakere ikke ser DR1. Så ville de da være meget klogere.

Ærlig talt, parolen må være klar og kraftigt nu, uden smålig skelen til Anders Foghs og de andre krigshøvdinges renomme: Danmark ud af Irak!

Torben S. Andersen
lærer, Jyderup

Stressfri-by

Jeg har her i avisen gjort mig til talskvinde for, at København bliver verdens første No-Stress City, også på miljø- og trafikområdet. Spidskandidaten for De Grønne i København, Jean Thierry, anklager ( den 26. oktober) mit parti for ikke at kunne levere varen.

Men nu er det jo sådan, at et parti udgøres af de mennesker, der er aktive i det - og jeg har præsenteret en vision, som jeg går til valg på.

Personligt er jeg modstander af at København bruger 20 mia. på en havnetunnel og ser hellere, at et sådant beløb anvendes til at forbedre forholdene for cyklister og den kollektive trafik - f.eks. med letbaner. Og det er helt i linje med min vision om at gøre København til verdens første No-Stress City.

Camilla Burgwald
kandidat til BR for SF

Dansk industri spinder guld

Er det ikke lidt af en misforståelse, når Charlotte Aagaard og Lotte Folke Kaarsholm den 25.oktober på forsiden af Information skriver, at gæsterne ombord på H.M.S. Absalon i Baltimore havn kan se noget af det ypperste dansk forsvarsindustri kan levere. Burde der ikke have stået dansk angrebsindustri. Jeg spørger bare?Arne Hoff, Helsingør

Apropos provokationen

Antifascistisk regel nr. 1: Provokér magthaverne, ikke de undertrykte.

Ivan Gullev,
Frederiksberg

Flere kanoner

Efter at kultur- og undervisningsministeren nu har sørget for, at danskerne (folkeskolen og gymnasierne) har fået afstukket linierne for undervisningen med to litterære kanoner, med tilbagblik på den danske kulturarv, venter jeg da, at der med globaliseringen også følger en litterær kanon, der forholder sig til den store verden omkring os.

Der er nok at tage af. Man kan begynde med at dykke ned i bunken af Nobelpristagere, der er oversat til dansk. Brian Mikkelsen kan også tage land for land og f. eks. lægge ud med England. Her er Shakespeare, Dickens, Byron, Woodworth, Kipling, Bronté, Lear og Archer for blot at nævne nogle få. Man kan også tage afsæt i den nordiske litteratur.; ingen nævnt ingen glemt. Der er altså nok at tage af.

Birk Keller
Nørrebro

Ja eller nej?

Som hyppig skribent i Information synes det mig rimeligt at bede Dem om at svare på nogle spørgsmål.

Har De og deres parti taget klart afstand fra indholdet af Louise Freverts hjemmesider, som hun senere har trukket tilbage i en pressemeddelelse af 30.september? Har De og deres parti taget afstand fra indholdet af hendes bog Kort og godt? Er webmasteren Ebbe Talleruphuus stadig medlem af DF?

Jeg spørger, da jeg ikke kan finde en pressemeddelelse på DF's hjemmeside, der klart tager afstand fra Freverts udtalelser. Det er vel ikke nødvendigt at gentage dem her.

Spørgsmålene er enkle Hvis Dansk Folkeparti har taget klar afstand da: Hvor og hvornår? Hvis nej, hvorfor ikke?

H.H.Bayer
Nivå

Salonfascist og perkere

Det er nu efterhånden kendt, også i udlandet, at enkelte danske meningsdannere foreslår ordet 'tosproget' erstattet med 'perker'.

Dette vil være uheldigt, også fordi den danske debat om dette emne vil have begrænset gennemslagskraft i udlandet, herunder andre nordiske lande, idet betydningen af ordet 'perker' er diffust.

Ordet 'nigger' vil være meget bedre egnet til at fremføre budskabet, og brugen af dette ord er desuden solidt forankret i vestlig kultur.

Andre aspekter af debatten kan drage nytte af udtrykket 'salonfascist'.

Hans Pécseli
professorOslo

Skændet ytringsfrihed

Debatten om Jyllands-Postens bestilte provokation af danske muslimer viser, hvor svært det er at introducere fremmede i demokrati, frihed og gensidig tolerance.

For det er jo det, de skal lære, ik'? Og nu går de så rundt og tror, at ytringsfrihed betyder nedsættende tale, krænkende billeder, smædende ord, generel forhånelse og raseri over genmæle.

For det er da en krænkelse af demokratiet og ytringsfriheden at protestere imod nedværdigende behandling, hva'behar?

Størstedelen af pressen har ved sin behandling af sagsforløbet skændet ytringsfriheden - oven i købet i dennes eget navn. Hvor usselt!

Hellen Hedemann
medl. af Borgerrepræsentationen for SF København V

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu