Læsetid: 8 min.

LÆSERBREVE

24. oktober 2005

Lidt trøst i åndenøden

Ond morgen hedder et af Palle Nielsens træsnit, som jeg kom til at tænke på, da dagen begyndte med endnu et af Søren Krarups hadefulde forenklede svar på det komplicerede integrationsspørgsmål i radioens P1 og fortsatte på Informations ak, så tålmodige kronikplads, hvor han supplerede sit fremmedfjendske nationalistiske mantra med sit kuturradikale forfølgelsesvanvid og fik bagatelliseret sin ideologiske kollega Louise Freverts ucensurerede råheder (den 20. oktober). Dem havde hun ifølge ham ladet en anden udtale i sit navn. Sådan vasker man på én gang sine egne og andres hænder, uden at nogen af dem bliver rene.

I den offentlige samtale lægges der efter min mening for stor vægt på, hvem der siger hvad, i forhold til hvad der bliver sagt, og selv i en personfikseret medietid er og bliver sagen mere væsentlig, end den mener noget om den.

Når jeg i dagens og alt for mange andre dages anledning nævner en af nazismens førende ideologer, Alfred Rosenberg ved navn, er det kun som dokumentation for den påstand, som han med monoman fanatisme fremsatte gang på gang, at det var humanismen, der var skyld i tidens forfald:

"Med udgangspunkt i dogmet om den grænseløse kærlighed og alle menneskers lighed over for Gud på den ene side, og læren om den demokratiske 'menneskeret', som er raceløs og uafhængig af den nationalt begrundede ærestanke, på den anden side, har det europæiske samfund 'udviklet' sig til en beskytter af det mindreværdige, det syge, det forkrøblede, det forbryderiske og det rådne. 'Kærligheden' og 'humanismen' er blevet til en lære, som ødelægger ethvert folks og enhver nations livslov og livsformer, og har dermed gjort oprør mod naturen, som hævner sig i dag'. (Det 20. århundredes myte, 1930).

Kun økonomer forudsiger fremtiden, men selvom humanismen allerede er i krise påny, og dens angribere kan fremkalde både åndenød og frygt, tror jeg ikke, at Søren Krarup og hans ligesindede vil gå over i historien som andet og mere, end hundene der glammede i landsbyen, mens karavanen drog videre.

Frederik Dessau
forfatter

Er tolerancen virkelig en saga blot

Krarup konstaterer den 20. oktober til sin tilfredshed kulturradikalismens dødsrallen. Hans argumentation er som altid pinlig og sort-hvid, men det er muligvis det, der gennem de seneste årtier har gjort den effektiv. "Islam truer danskheden" ('jøderne truer Tyskland'). Vi må have en kulturkanon, danskhed og gode kristne værdier - væk med al den entartete kunst! Det er da til at forstå.

Parallellerne til Nazi-tyskland kan næsten ikke blive tydeligere, og alligevel forekommer modstanden ikke overvældende. Så har han ret i at empati, forståelse og tolerance snart er en saga blot?

Erwin Neutzsky-Wulff har i sin politiske roman Døden fra 1996 forudsagt højrefløjens fremmarch, og begivenhederne de seneste 10 år har til fulde bekræftet denne analyse. Nu kan vi så sætte os ned og vente på udrensningerne - eller gøre noget. Mangler man inspiration hertil er Døden og Det socialfeudalistiske manifest (tidsskriftet Bathos) at anbefale.

Kulturradikalisme, eat your heart out.

Camilla Brodersen
Havndal

Sjusket debat

Den helt specielle selvglæde som siden valget i 2001 har præget alt, hvad Søren Krarup har skrevet, skinner ekstra klart igennem i kronikken den 20. oktober.

Nej, vi (kultur)radikale har ikke mistet åndskraften, men det er rigtigt, at vi har et politisk flertal imod os. Regeringen og Dansk Folkeparti har et vælgerflertal. Nu behøver det ikke være udtryk for besiddelse af sandheden, men det har unægteligt haft indflydelse på debatniveauet. Almindelig anstændighed i den offentlige debat er i defensiven med en kulturminister der blander uskyldig, grandprixagtig kanondyst sammen med kulturkamp, en kulturordfører fra regeringens støtteparti der betegner en verdensreligions tilhængere som kræftsvulster, og endelig et af landets største dagblade der i ubetænksom trang til skrydende at understrege dansk ytringsfrihed, bevidst provokerende træder på stærke følelser.

Men hvad er så den nye selvudnævnte åndselites svar i egen selvovervurdering: Freverts udtalelser var sjusk! Ja, det er noget sjusk, at den følgagtige statsminister og Dansk Folkeparti har bragt Danmark derhen, hvor vi i store udenlandske aviser må se landet placeret som det mest fremmedfjendske og intolerante i Europa!

PS. Jesper Langballe må gerne få Blicherprisen, han har skrevet et godt bidrag til en bredere forståelse af Blicher.

Johannes Lebech
lektor, folketingskandidat (R), Holstebro

Krarups ene kronik

Det må pt være let at være redaktør på Information. Og det må være let at være Søren Krarup. For 30 år siden skrev Krarup sin kronik. Den har han nu gentaget siden. Det ny denne gang er historien om det skrækkelige svigt, der er overgået fætter Jesper.

Efter at vi i Information har været forskånet for at læse Krarups kronik i en årrække, har den tilkomne chefredaktør ment, at vi igen skal trækkes med Krarups kronik. Vi kender den. Den er kedelig og ligegyldig. Kan Krarup ikke slippes løs i Jyllands Posten. De sætter tegninger til artiklerne.

At Krarup uden videre kan komme fra DF's trods alt ret beskedne stemmetal til at kunne tale generelt om det danske folk, kan vist kun kaldes noget af en tilsnigelse. Min holdning er ganske klar. På Krarups præmisser vil jeg ikke tilregnes dette folk.

Jeppe Handberg
Østerbro

Lige til kakkelovnen

Information brændte igen i torsdags en kronik af på Søren Krarup. Jeg lukkede øjet og bladrede videre, indtil jeg fandt en fornuftig mening i læsebrevene. Da jeg ikke vil se Søren Krarup og hans meningsfæller i Folketinget i min stue, smed jeg efterfølgende avisen i skraldespanden.

Holger Terp,
redaktør af Det danske Fredsakademi

Bland jer uden om!

EU har en tendens til at blande sig i alting. Det har længe været et ønske at få eget militær, og selv om planerne blev forpurret en lille smule, da forfatningen faldt, er det langt fra usandsynligt, at udviklingen imod det vil fortsætte.

FN havde jubilæum forleden, og i den anledning bør vi overveje, om vi virkelig synes, det vil være bedre, at en organisation styret af egne interesser står for fredsbevarende opgaver. Eller om det bør være en organisation med opbakning fra en lang række lande.

Selv om FN har mange fejl, er det dog en mulighed at lave fredsbevarendeoperationer, give retningslinjer for ulandsbistand m.m. med det meste af verden som opbakning, uden det afspejler egeninteresser.

Desværre arbejder EU den modsatte vej, de vil styre militæret, de vil styre ulandsbistanden, ja kort sagt, de vil blande sig i alting. Det bliver derfor vores opgave som borgere, at holde fast på, at EU ikke skal blande sig.

Rina Ronja Kari
talsperson, Folkebevægelsens Ungdom mod EU

Udnyt lofterne

Der tales så meget om, at der skal bygges flere boliger, men langt mindre om, hvordan man skal gøre det.

Vi har alle lofter, hvor der med lidt snilde og kreativitet kunne indrettes små boliger uden meget store etableringsomkostnigner som f.eks. nybyggeri. Tænk, hvor mange 1.000 kvadratmeter, der her ligger 'gemt'. Kvadratmeter, der kunne komme mange - især unge - boligløse til gode. Nogen steder i byen har man allerede gjort det - med stort held. Københavns Kommune kunne indgå aftaler med boligforeninger, så det blev lettere at udføre og måske også billigere.

Det er vigtigt, at vi tænker kreativt og nyt, når vi til stadighed skal finde boliger til alle de mennesker, der så gerne vil bo her i København! For København er en by, hvor der skal være plads til alle!

Niels Andersen
BR-kandidat for S

Intelligent design

Det store røre (retssager mm i USA) om 'Intelligent design' kontra Darwin burde ikke give så store problemer her i landet, hvor vi underviser i religion i offentlige skoler.

Jeg har netop afsluttet 35 års undervisning på Sorø Akademi i fagene fysik, kemi, naturfag og astronomi. Mit (og alle mine fagkollegers) mål har været at lære eleverne naturvidenskabelig metode (teori - eksperiment - forudsigelse).

Det er lige så vigtigt at forklare, hvad naturvidenskaben ikke kan bruges til. Mine elever har somme tider studset, når jeg brugte udtrykket 'Vorherre' som signal til, at nu måtte de (vi) altså søge over til de andre udmærkede gymnasiefag, religion eller måske oldtidskundskab og filosofi.

Begreber som Gud og intelligent design kan ikke behandles naturvidenskabeligt, og det er farligt - kan virke forvirrende og fordummende - hvis man ikke skelner mellem naturvidenskab og andre former for videnskab/filosofi.

Jeg nyder stadig at studere naturvidenskabens mange undere, men det er lige så vigtigt at kunne nyde alle de ting, naturvidenskaben ikke kan 'forklare', og selv om det er svært, forsøger jeg at koble forstanden fra, når jeg går i kirke, synger gospel eller lytter til Verdis Requiem.

Palle Dickow
lektor, Sorø

Krarups tåbeligheder

Som trofast læser af Information og tilhænger af ytringsheden i dens oplyste, anti-demagogiske udgave gør det ondt gang på gang at måtte se opinionssiderne tilplastret med Søren Krarups tåbeligheder.

Alle skal have ret til at komme til orde i en sober debat, men behøver ét enkelt standpunkt gentaget i det uendelige optage så meget spalteplads? Her vil Krarup naturligvis prompte rette sit stigmatiserende blik mod "Intermetzo", men hvis den gode pastor ellers kunne få bjælken ud af øje mm., ville han måske, som os andre, kunne se forskellen.

For hvor Metz' "monomani" udgår fra nøgne kendsgerninger (Foghs kreative bogføring i sin tid suppleret med den nuværende reg erings konsekvent selvkompromitterende adfærd), er hans eget korstog mod kulturradikalismen derimod rendyrket fanatisme; en subjektiv, ensidig, ja ensporet hetz mod den kulturelite, der heldigvis efterhånden holder sig for god til at smage på hans (og kultur-Brians) barnagtige "gule galde".

Jeg gjorde med glæde det samme, om ikke Krarups kronikker fyldte så uforholdsmæssigt meget i mit slanke og af en mager SU betalte dagblad.

PS. Har du nogensinde overvejet læserbrevets mere ydmyge format, Søren?

Katrine Boeberg
Århus V

Kampagne mod købesex

Debatten om at kriminalisere køberen/brugeren af prostituerede, er nået ind i en ny fase, idet de danske politikere nu vil igang med at lancere en kampagne mod købesex. Man kan jo undre sig over, hvorfor politikerne ikke tør tage skridtet fuldt ud og kriminalisere køberen. Selvom kampagnen er bedre end intet i kampen mod prostitution.

Men når man nu alligevel vil fordømme brugen af købesex, hvorfor så ikke kombinere det med en lovændring? Som det ser ud nu, siger de danske politikere, at vi fordømmer brug af købesex, men det er stadig legalt og helt lovligt. For mig at se hænger det ikke sammen. En kampagne er bedre end intet initiativ, men det er stadig ikke nok.

Joan Bach Ludvigsen
medlem af Dansk Kvindesamfund

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu