Læsetid: 7 min.

LÆSERBREVE

14. november 2005

Bla bla fra Venstre

Det forlyder at der er uro i den borgerlige lejre over den kommende terrorpakke og samarbejdet med dansk folkeparti.

Men det kan man da ikke tage alvorligt - regeringens historie taget i betragtning. Enten er de såkaldte kritiske røster bestilt, så Fogh efterfølgende kan henvise til deres sammentykke, når han skærer igennem og bestemmer selv.

Eller også mener de rent faktisk det, de siger, men vil viljeløst falde til patten, når statsministeren kalder dem til orden.

Uanset hvad, er enhver intern borgerlig uro spil for galleriet så længe ingen minister eller menigt medlem tør stå ved sine synspunkter, når det virkeligt gælder.

Borgerlig uro - hvis Fogh siger spring, så spørger de, hvor højt?

Esben Just
musiker/komponist, København V

Lykkepillepar

Hvad bilder den der weis sig ind at benytte sig af sin ytringsfrihed til at sige sin oprigtige mening om lykkepilleparret, Karens og Ralfs, konforme bog om de åh så lykkelige danskere?

Nu var parret ellers lige så godt i gang med deres glidebanetur fra det yderste venstre i VS i 1970'erne over Socialdemokratiets højrefløj i 1990'erne til Jyllands Postens spalter (Ralf) og parløb med Dansk Folkeparti (Karen) efter 2000.

Er det ikke vindbøjtler, man kalder den slags, som retter ind til højre efter tidsånden? Fogh og co. fortæller os, hvor ufatteligt godt det går for danskerne, og lykkeparret følger op med at postulere hvor lykkelige danskerne er.

Hvilke danskere??

G.Sandemann Rasmussen
Viby J.

Hvem skal overvåge os?

I forbindelse med de nye terror-relaterede overvågningsopgaver, skal PET have tilført personale i massivt omfang.

Grundet demografisk udvikling, kan dette ikke rekrutteres internt, men må skaffes udefra. Jeg gætter på, at vi i Saudi Arabien og visse nordafrikanske lande kan finde unge mænd, som gerne påtager sig opgaven

De skal måske ikke engang have løn ?

G. Petersen
Hornslet

Fatwa fra folketingssalen

Det er en utålelig sammenblanding af idiosynkratisk politik og forbenet religion, som præstefætrene Krarup og Langballe og den gamle og omvendte VS'er Søren Espersen er eksponenter for.

Folketingets talerstol bliver i stigende grad brugt som prædikestol. Det ene øjeblik en salvelsesfuld og klæg patos - det næste helvedesprædikantens tungetale. Med dette afsæt uddeles der forskningsbevillinger fra folketingssalen.

Men værre endnu: Der udstedes bandbuller mod navngivne personer og forskere. Og her stopper det gud-døde-mig ikke. Dansk Folkeparti har nu endelig bekendt kulør og afsløret deres sande mentale tilhørsforhold blandt de mest formørkede mullaher - en regulær fatwa, er vi nu vidner til.

Den formastelige er præsten fra Stefanskirken på Nørrebro, Anne Braad, som i sit daglige virke bidrager til at reducere skadevirkningerne fra Dansk Folkepartis vederstyggeligheder og tænder lys for alle på Nørrebro.

Den synd skal man ikke begå i den klerikale autonome region som Dansk Folkeparti kalder Danmark.

Deres mentale besættelser og formørkelser griber om sig i omfang, og hylder sognet i tåger. I de skygger kan alt som bekendt ske og ondskaben råde. Lad der derfor blive lys.

Claus Perregaard
historiker og politisk sekretær i SF

Drengene skal hjem fra Irak inden jul

Faderen til den dræbte danske Irak-soldat Bjarke Olsen Kirkmand kalder sin søns død for meningsløs. Meningsløs, fordi krigen aldrig har været en fredsmission - og meningsløs, fordi der ikke står et FN-mandat bag.

Selv Colin Powell lægger nu afstand til sin egen argumentation for krigen. Danskerne blev ikke spurgt. I dag har alle - tilsyneladende - glemt, hvorfor den overhovedet begyndte.

Vil det være ærekrænkende for regeringen at erkende egne fejl i denne sag - hvis der kan spares menneskeliv? Det kunne sikre den siddende regering en mere glorværdig bedømmelse i den kommende generations historieskrivning.

De danske soldater i Irak bør trækkes hjem inden jul!

Lise Hammersdahl
København Ø

Børnehave er ikke skole

Regeringens nyeste forslag, om at børn skal kunne læse allerede i første klasse, er fuldstændig absurd.

Børn skal have lov til at være børn, og de skal ikke have undervisning i børnehaven. Børnehavetiden er en tid, hvor børnene skal vokse op og ikke en decideret 0. klasse, det har vi børnehaveklassen til.

At regeringen vil lave pædagoguddannelsen om, så pædagogerne bliver halvt pædagoger og halvt lærere, kan man kun have latter tilovers for.

Som fire-årig er du slet ikke parat til at modtage undervisning. Regeringens lovforslag om pædagogernes uddannelse skal trækkes tilbage!

Simon Hinrichsen
16 år, Lyngby

Kunderne skal kriminaliseres

Jeg citeres den 10. november for at sige at "[SF] har som det første parti entydigt anbefalet en forbud mod købesex". I interviewet sagde jeg imidlertid "køb af sex" og der er væsentlig forskel. I SF vil vi nemlig kriminalisere kunderne i prostitution, ikke de kvinder der for langt størstedelens vedkommende sælger sex som sidste udvej.

Camilla Burgwald,
BR-kandidat (SF)

Barsel til fædrene

Regeringens udspil til lovforslag om en central barselsfond, er langt fra godt nok.

I lovforslaget er der hverken øremærkning af barsel til fædrene, og dermed går regeringen åbenbart automatisk udfra, at de danske fædre ikke ønsker barsel. Ligesom regeringen også stadig lægger sig op ad den holdning, at børn og barsel alene sorterer under kvinderne.

Det er korrekt, at kun kvinder kan føde børn, men derfra må vi have mere ligestilling på programmet. At blive forældre er et fælles ansvar, og derfor mener jeg også, at en central barselsfond, skal give lige muligheder for barsel til kvinder og mænd. Her vil en øremærkning af ihvertfald tre måneders barsel til fædrene hjælpe.

Joan Ludvigsen
medlem af Dansk Kvindesamfund

Valgkamp på gaden

I disse dage er partiernes fodfolk på gaden for at gøre opmærksom på kandidaterne før Regions- og kommunalvalget. Jeg er en af dem.

Vi møder en masse mennesker, der stort set reagerer på tre måder: Venligt imøde-kommende, venligt eller indifferent afvisende eller uvenligt afvisende - fornærmet eller uforskammet.

Jeg har selvfølgelig lettest ved at identificere mig med den første gruppe. Jeg synes også selv, at det er en stor, positiv ting, at vi har indflydelse gennem vores stemmeret. Jeg kan også godt forstå den næste. Enhver kan have travlt eller ikke orke noget, der forekommer uoverskueligt.

Men den tredje gruppe kan ærligt talt gøre mig rigtig sur: Skulle man ikke kunne opføre sig civiliseret, fordi der står nogle mennesker på gaden og tilbyder at nuancere politikken i øjenhøjde? Det er da en klar håndsrækning til demokratiet, at valget er synligt i gadebilledet, og at partierne også er dér, hvor man bor og køber ind.-

Vi kan ikke nøjes med mediernes dækning. De kan ikke bringe alle valgkampens detaljer og formidle alle vinklerne, - og derfor er der brug for de politisk aktive.

Så benyt valgkampen til at udfordre dine fordomme - og vær åben for dem, der vil i politisk kontakt med dig.

Paul-Philippe Péronard
medl., Det Radikale Venstre, Holte

Regeringen stjæler milliarder

Regeringen, de radikale og Dansk Folkeparti stjæler flere milliarder fra lejerne i de almene boliger med finanslovsforliget om Landsbyggefonden. Det er i forvejen nogle af landets fattigste mennesker, og forliget gør uligheden i Danmark markant større.

Det store beløb er penge, lejerne ellers har sparet op til at renovere deres nedslidte boliger og til at forebygge nye ghettodannelser. Og da regeringen indtil nu allerede har skrabet 5,7 mia. af lejernes penge til sig, er fonden tom. Men forligspartierne stjæler pengene alligevel, så lejerne bliver nødt til at gå ud at låne for at betale. Pengene går lige lukt i statskassen til skattelettelser til de rigeste.

At Thor Pedersen ikke kender forskel på dit og mit, er ikke nogen nyhed. Men at også de radikale nu vil røve penge fra de almene lejere er meget oprørende. SF vil i stedet lade lejerne selv bruge deres egne penge på at renovere boliger, forebygge ghettoer og gerne også få huslejen ned.

Morten Homann
MF, boligordfører (SF)

Lokalplan eller ej

Københavns kommune skal den 24. november tage stilling til en lokalplan for Tivoli. Baggrunden er, at forlystelsesetablissementet ønsker at tilføre den gamle have endnu et monstrom a la Det gyldne tårn og Dæmonen for at følge med tiden og få kroner i kassen. Denne gang vil forlystelsen få en højde på 80m (Rundetårn og Københavns Rådhus er begge 36 meter høje).

Starflyer, som giganten hedder, skal efter sigende placeres i midten af haven, og derfor kræver Tivolis ledelse, at 'planen' kun omfatter randområderne.

Det kan ikke være rigtigt, at Tivoli skal have en status som Vatikanet i Rom. Kommunen må slå den berømte streg i sandet og sige stop. Et er, at byens skyline skæmmes, et andet at sagen i al væsentlighed drejer sig om penge.

Vi har oplevet en brøler med HT-terminalen i centrum af hovedstaden, to er der ikke plads til!

Birk Keller
Nørrebro

Hurra for den lille forskel

I dansen om den politiske midte, kan det være svært at skelne mellem højre og venstre. Det gælder dog ikke spørgsmålet om fixerum til narkomaner.

Misbrugsproblemer går ikke væk af sig selv, fordi man vender hovedet den anden vej. Den eneste anstændige løsning er offentlige sundhedsrum, hvor stofmisbrugere - under tilstedeværelse af læger/sygeplejersker - kan få råd om afvænning samt adgang til lægeordineret heroin og sterile sprøjter.

Det giver misbrugeren en mindre forhutlet tilværelse. Det sparer sundheds- og retsvæsen for ressourcer. Det sparer byens borgere for følgekriminalitet i form af tyverier. Det sparer forældre for bekymringerne om sprøjter i deres børns nærmiljøer.

VKO-flertallet i Folketinget vil ikke indse dette. End ikke på forsøgsbasis får Vesterbro lov at afprøve tanken om sundhedsrum.

Det kan man kun dybt beklage. Til gengæld viser denne strudsepolitik, at der stadig er forskel på højre og venstre i dansk politik. Og med et kommunevalg lige om hjørnet er det måske ikke så ringe endda.

Bo Sandberg
fhv. formand for Socialdemokratiet i København

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu