Læsetid: 7 min.

LÆSERBREVE

Ulandsbistand og landbrugsstøtte I Steen Gades artikel om WTO-aftalen den 2. november står der, at "EU's landbrugspolitik koster f.eks. hver dansk...
3. november 2005

Straf til unge arbejdsløse?

Vil de radikale og Socialdemokraterne nu stemme for at fjerne den halve dagpengesats til unge arbejdsløse under 25 år?

Den radikale arbejdsmarkedsordfører Elisabeth Geday citeres i Information den 27. oktober for "at økonomisk straf ikke får folk i arbejde. Det øger blot fattigdommen i samfundet."

Unge arbejdsløses dagpengesats halveres efter seks måneders ledighed. Det er en økonomisk straf, som i øvrigt blev indført af de radikale og Socialdemokraterne i 1996.

Når de selv samme to partier konstaterer om kontanthjælpsloftet, at det ikke hjælper at straffe folk på pengepungen for at få dem i arbejde, er der vel heller ikke nogen grund til at straffe unge arbejdsløse under 25 år?

Svar udbedes.

Bendt A. Larsen
Søborg

Plame og Fogh

Med Valerie Plames skandale vil det formentligt gå op for de fleste, at angrebet på Irak var bygget på løgn, og magtmisbrug.

Der var ingen masseødelæggelsesvåben, den modbydelige Saddam Hussein udgjorde ingen trussel for os i vesten, og han støttede ikke med Osama bin Laden.

Derfor er det godt timet af Grundlovskomitéen af 2003 at bringe sagen for en domstol nu. Hvis det nu var sandt, at Hussein var i besiddelse af frygtelige våben eller støttede Osama i sin krig mod os vantro, så var det måske til at se igennem fingrene med, at statsministeren vildledte alle og brød grundloven. Men når det kommer frem, at årsagen til krigen var opdigtet i Dick Cheneys hovede, vil Fogh have det svært ved at finde en forklaring på det legitime i at udsætte danske soldaters liv for fare.

Skulle domstolene være i tvivl om, at almindelige borgere har retsinteresse i sagen, er det værd at understrege, at Fogh spiller hasard med vores sikkerhed. Den danske krigsdeltagelse har forøget risikoen for et terrorangreb på os.

Marina Jakobsen
København Ø

Intelligent design

Han har heddet meget gennem tiderne. Sidste skrig er 'Intelligent Design'. Fiks branding. Forslidte og støvede betegnelser som Jahve, Gud og Vorherre droppes. Med 'ID' er man vel pr definition selv intelligent, og med design er man på forkant af udviklingen - og det er jo trøsterigt.

En from biskop håber med denne smarte markedsføring at kunne lokke lidettroende tilbage i folden og videnskaben i dialog - formentlig på et højt intellektuelt niveau. Hvordan dette nye kneb skulle kunne befordre en frugtbar samtale, er mig en gåde..

Uanset betegnelse lukkes der af for nysgerrighed, forskning, kritik, diskussion, idet svaret på forhånd er givet: skaberguden! Nøjagtig samme position som de troende har haft hele historien igennem, og som videnskaben møjsommeligt og ofte farefuldt har viklet sig ud af.

Den Darwin-inspirerede teoridannelse udfordrer modsætningsvis til nye undersøgelser og fortsat raffinering.

Hans Thomassen
Korsør

Skjult racisme på spil

PET og Justitsministeriets opgørelse over racistiske overgreb, refereret i Information den 26. oktober, fortæller langt fra hele sandheden.

En af årsagerne til overrepræsentationen af 'racistiske' overgreb begået af danskere er, at mange udlændinges overgreb mod danskere ikke registreres som racistiske overgreb. Når unge muslimske mænd forulemper danske kvinder med tilråb registreres dette ikke som et 'racistisk' overgreb, selvom det er utænkeligt at forestille sig, at samme muslimer ville have kastet en lignende skidtspand ud over en trosfælle.

Her er det altså danskfjendtlige synspunkter, der er på spil, men ligesom det er tilfældet med §266b, hvor et medlem fra en minoritet (eksempelvis en muslim) ikke kan dømmes for at have forulempet eller truet en dansker, ser det heller ikke ud til, at PET's statistikker levner plads til at registrere muslimers etnisk determinerede overgreb mod danskere.

Voldtægter mod danske piger begået af fremmede registreres heller ikke som 'racistiske' overgreb, selvom mange af disse overfald utvivlsomt er foranlediget af ofrenes danske etnicitet.

Faktum er, at indvandrere og efterkommere er massivt overrepræsenteret i kriminalitetsstatistikkerne.

Dette problem er langt større end de drengestreger, som udgør størstedelen af de "racistisk motiverede overgreb" i PET's rapport.

Kenneth Kristensen
landsformand, Dansk Folkepartis Ungdom

Sammenhæng?

De to lykkelige danskere, Karen Jespersen og Ralf Pittelkow citeres i Information den 31. oktober for, at politikere i de senere år er begyndt at lytte til befolkningen.

Må jeg spørge de lykkelige, hvem i befolkningen, der blev spurgt inden beslutningen om den ulovlige krig i Irak? Hvem blev spurgt, om de ville have små eller store kommuner?

Eller skal befolkningen kun spørges, når den er enig med de to lykkelige forhenværende leninister?

Og kan det tænkes, at man bliver lidt mere lykkelig af at have råd til være en del af folkefællesskabet i Dragør frem for i Mjølnerparken?

Ib Jensen
Søborg

Almene boliger

Kunne man ikke formå Information til at blande sig i den igangværende debat om de almene boliger og regeringens påståede tyveri af lejernes penge? Nu har de almene boligforeninger igennem et stykke tid forsøgt at henvende sig til forskellige politikere med helsides annoncer i andre dagblade, så kære Information: bland dig!

Hans Houmøller,
Rødovre

Dobbeltmoral

FN's Sikkerhedsråd presser Syrien til at samarbejde omkring mordet på Hariri. Hvorfor har den internationale samfund ikke presset USA til at samarbejde i efterforskningen af mordet på den chilenske præsident Allende?

Ulla Jessing,
Virum

Ulandsbistand og landbrugsstøtte

I Steen Gades artikel om WTO-aftalen den 2. november står der, at "EU's landbrugspolitik koster f.eks. hver dansker 3000 kr. årligt. Det er mere end vores ulandsbistand." Det ville være spændende at få dette eksempel nærmere præciseret.

Hvor meget bidrager hver dansk skatteyder med til henholdsvis EU's landbrugsfond og landets officielle ulandshjælp? Måske kan disse tal sammenlignes med antallet af modtagere af EU's landbrugsstøtte i Danmark: Og måske også med antal af indbyggere i de lande, Danmark sender ulandshjælp til.

Jean-Pierre Duclos
Frederikssund

Bøger er en god ting, lektor Skov

Det er måske på kanten at forvente, at lektorer fra Silkeborg kan åbne fremmedordbøger. Nuvel: Lektor Anders Skov beder den 2. november Sarah Cawood og undertegnede om at tale dansk i stedet for at bruge svære ord som "androcentrisk" i vores kritiske kronik om Jørgen Leth.

I sin visdom - og tydeligvis uden brug af bøger - belærer Skov os om, at "androcentrisk" betyder "menneskelig", og morer sig i den forbindelse over vores eklatante idioti.

Fra ringhjørnet kan vi oplyse lektor Skov om, at 'andro' mest af alt betyder 'mand'. At det også betyder 'menneske', præcis som på engelsk og en række andre sprog, hænger sammen med, at mandlighed fra tidernes morgen har været udgangspunkt for begrebsdannelse og verdensforståelse. "Mandlighed som norm", er i al beskedenhed dét, der er vores pointe, når vi taler om seksualitetskulturens androcentrisme. Fremmedordbøger og simpel refleksion er en god ting, lektor Skov.

Anette Dina Sørensen
kønsforsker

Personfnidder

Det har været underligt for mig, som ny BR-kandidat for Socialdemokraterne, at opleve valgkampen til kommunevalget i København. Fokus fra mediernes side, men desværre også fra partiernes og mange kandidaters side, består først og fremmest af at fortælle om, hvem man ikke vil samarbejde med, og om hvad man ikke kan lide ved de andre partiers politik. Næste fokuspunkt går så ud på en masse personfnidder. Hvem er blevet kaldt bøsse? Er Ritt lig med Tollundmanden? Hvem har brugt flest taxaboner? Etc.

Jeg tror ærligt talt, at vælgerne er ret trætte af den form for valgkamp. Jeg har forgæves forsøgt sammen med andre uge kandidater at få rejst en debat i medierne om seriøse emner. Inviteret dem med til de mange debatter vi har deltaget i om trafik, miljø, fixerum, skolemad, integration osv. Dog uden resultat.

Skal man i medierne må man åbenbart være personlig eller fortælle en masse negativt om de andres politik, i stedet for om hvad man selv vil. Valget bør vel handle om, hvilke visioner man har for København, så det bliver en bedre by at bo i. Man kan håbe, at udviklingen vender her i de sidste dage inden den 15. november. Men frygte, at det hele bare bliver meget værre.

Lars Rasmussen
BR kandidat for Socialdemokraterne

Muhammeds billede

Det forlyder, at det ifølge Koranen er forbudt at afbilde Muhammed. Dette gælder naturligvis kun for muslimer, for en religion kan opstille regler for egne medlemmer men ikke for andre. Og dette gælder kun, hvis det ikke er til skade for andre eller i strid med en stats lovgivning.

For 15 år siden blev der udstedt en fatwa mod Salman Rushdie, også ifølge Koranen. Den betød, at alle burde dræbe Rushdie, hvis de traf ham i Danmark, og det ville jo være direkte ulovligt. Derfor må det stå klart, at vi ikke er bundet af krav i Koranen.

Der har været talt om gensidig respekt, men: Hvor er den gensidige respekt, hvis muslimer kræver, at ikke-muslimer ikke må forevige Muhammed, så længe islam ikke vil anerkende Jesus som Guds søn?

Hans Børsting
Birkerød

Ode til Information

Hvad mon der sker i landet her?

Det stander jo i våde!

I morges, da jeg skulle ha'

min grød, jeg overmåde

chokeret blev, og jeg mig nev

i armen, mens jeg flåede

avisen op, men den et flop

var og ku' ikke råde

så jeg skik på verden fik

samt løsning på den gåde,

at i vort land, dér bruger man

fascistiske metoder,

thi fra min vrå i morges så

jeg, mens jeg fik mit foder,

i lygtepæl en vennesæl

person, der sad i Rådet

i vores by, og højt mod sky

har staklen ej undgået,

den lynchning, der nu sket er her.

Hvad er det da for noget!

Hvad sker der mon i vort samfund,

skal pøblens lov nu gælde?

Hvis det er så, vi alle må

de salte tårer fælde!

I min avis jeg sætter pris

på efter morgenvækning,

at kommunalt, regionalt,

får valget fyldig dækning

så derfor skrev jeg læserbrev

i denne morgenbrækning.

Information har den mission

om sligt at informere.

Det er ej hændt, og ufravendt

jeg her må protestere

og gør det ved at true med

ej mer' at abonnere!

Finn Gemzøe
Fårup

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu