Læsetid: 8 min.

LÆSERBREVE

24. november 2005

Demokratisering med vold og magt

Vestmagternes forsøg på at indføre et frit marked og demokrati i Irak har nu kostet over 2.000 tapre amerikanske soldater livet.

Det er en høj pris, og det har heller ikke været billigt for irakerne at få besøg af de fredselskende og kristne vestmagter. Landets infrastruktur er ødelagt, og foreløbig har 'befrielsen' kostet 30.000 civile irakere livet.

Hvis ikke Danmark var medlem af NATO og præsident Bush en af vor statsministers bedste venner, ville jeg ikke undlade at omtale Fogh, Blair og Bush som massemordere.

Niels Stubkjær
København Ø

Prygelknabe

Straks jeg i morgenradioen hørte, at Wallait Khan havde ført valgkamp i både København og sit hjemland Pakistan, var jeg klar over, at DF prompte ville reagere. Endnu en kæp til at prygle de fremmede med. Allerede næste nyhedsudsendelse bekræftede dette med en udtalelse fra Poul Nødgaard.

Det er naturligvis især interessant, at det netop er de partier (DF og V), som i Folketinget har medlemmer, der netop har dobbeltmandater enten med kommunalråd eller amtsråd og endda ofte med adskillige udvalgsposter, der kæfter op.

Nå ja, det er noget andet, eller er det? Hvorfor så ikke forbyde dobbeltmandater eller forbyde bestyrelsesmedlemmer at hverve pladser i bestyrelser i andre lande? Ja, der er mange muligheder.

Det der slår mig, er den energi, DF åbenbart er villig til at yde, for at genere de fremmede i forhold til os grisefarvede. Lovgivningsmæssig er det vanvittigt at begynde at ændre på valgloven, bare fordi een indtil nu har opstillet i et fremmed land og endda ikke valgt der.

Bent Brogaard
Galten

Bekræftelse

P. Henriksen undrer sig den 22. november over, at man ikke automatisk udmeldes af folkekirken, hvis man undlader at blive konfirmeret, idet PH forstår konfirmationen som en "højtidelig bekræftelse af trosbekendelsen fra dåben".

Det er der nu ikke noget juridisk mærkeligt i. Det er godt at bekræfte sin kærlighed til sin elskede, men man får ikke automatisk tilsendt udfyldte skilsmissepapirer, hvis man forsømmer det. Kærlighed og konfirmation er nemlig ikke juridiske størrelser, sådan som giftermål og kirkemedlemskab er.

Tolkningen af konfirmationen som "bekræftelse" er i øvrigt upræcis: Af de tre autoriserede udgaver af konfirmationsritualet indgår det kun i én, at konfirmanden svarer ja på et spørgsmål, der indeholder en forkortet udgave af trosbekendelsen.

PH spørger, hvad formålet så er med at undervise de 14-15 årige i kristendom og holde konfirmation? Formålet er i de fleste præsters øjne netop: undervisning. Med efterfølgende festgudstjeneste, som konfirmanderne gerne må opleve som personligt engagerende, men som altså ikke har juridiske signifikans.

Endelig synes PH, at skattevæsenet burde fortælle os, at vi er medlemmer af folkekirken, hvis vi skulle have glemt det. De sker faktisk allerede. Det står i hvert fald tydeligt på den forskudsopgørelse, jeg fik i sidste uge.

Søren Holst
Valby

Apropos billigbøger

Jeg er en af dem, der ikke køber danske bøger, alene af den grund at de er for dyre. Men kunne man få de danske bøger i en rimelig prissat pocketudgave, så var det en helt anden sag. Nu læser jeg dem simpelthen ikke med mindre, jeg har ærinde på biblioteket og lige spotter en omtalt bog på hylden eller en sjælden gang ligefrem bestiller en.

Er aldeles ikke enig med Gyldendals Stig Andersen, der ikke tror på, at markedet rummer så mange nye læsere, at et billigbogsforlag vil kunne betale sig (Information den 19.-20. november). Tværtimod så mener jeg, at der er en stor læserskare herude, som gerne vil købe danske bøger, bare ikke til den nuværende pris.

Som det er i dag, når valget er mellem en dansk bestseller eller to-tre på engelsk til samme pris, så køber jeg de engelske. Jeg er ellers bogkøber og læser, men efterhånden er amazon og andre netboghandler og -klubber blevet mit foretrukne handlested.

Men jeg savner at gå i boghandelen for at bladre rundt og komme ud med en dejlig stor pose med gode bøger til egoistlæsning - og ikke bare med en coffeetable book om dansk design som sidste-øjebliks-hurtig-gave til min venindes mor.

Mischa Birgitta Wraber
Tommerup

Bogmesse

Det må være to forskellige bogmesser, Karen Syberg og undertegnede har været på (jv reportage den 21. november).

For på min bogmesse i Forum optrådte Johannes Møllehave ikke, for han lå syg i England efter et hjerteanfald, og norske Karin Fossum, som jeg skulle have interviewet, havde meldt afbud på grund af influenza.

Men der er jo selvfølgelig så meget sært til i denne verden, meget man kan undres over - altså også over Karen Sybergs oplevelse i Forum i København.

Mette Winge Købenavn

SVAR: Ja, det med Møllehave var en værre en, som jeg beklager. Jeg gør nøjere rede for sagen i min litteratuklumme i morgen. Men jeg skrev nu ikke, at Karin Fossum var til stede på messen, blot at man på messen kunne iagttage noget, der ligner en veritabel en bølge af skandinaviske krimiforfatterinder.

Karen Syberg

Apropos fleksjob

Økonomiske vismænd ser ofte et større problem i, atfolk arbejder for lidt til for høj løn, end at dearbejder for meget til for lav løn.

Helgi Breiner,
København Ø

Muslimsk befolkningstilvækst

I et læserbrev i Information den 8. november skriver Mikkel Madsen, at jeg hævder, at alle muslimske lande har en befolkningstilvækst på 2-3 procent om året. Det er ikke korrekt. Jeg har ikke skrevet, at det er tilfældet i alle muslimske lande.

Derefter påstår MM, at det er forkert, at befolkningstallet i en række muslimske lande fordobles i løbet af 30-35 år. Ifølge FN's befolkningsdatabase (http://esa.un.org/unpp) havde Iran 33,3 mio. indbyggere i 1975. I 2000 var det steget til 66,4 mio. Altså en fordobling af indbyggertallet på kun 25 år.

Noget lignende gør sig gældende for flere andre lande. Helt galt ser det ud i Afrika, hvor befolkningstallet er firedoblet siden 1950, således at der i dag er 812,5 mio. indbyggere. Ifølge FN vil dette tal være fordoblet inden år 2045.

MM argumenterer desuden mod min påstand om skattetrykket som årsag til de få børnefødsler i Danmark ved at henvise til, at lande med mindre udbyggede sociale systemer end Danmark har endnu lavere antal fødsler pr. kvinde. Den argumentation dur da ikke.

Det jeg påpeger, er netop, at i den vestlige kulturkreds får mennesker med små indkomster færre børn. MM's argument bekræfter altså min påstand, som også kan bevises af, at danske familier med høje indkomster gennemsnitligt har flere børn end familier med små indkomster.

Mogens Camre
medlem af EU-parlamentet, DF

Information - aldrig set bedre

Kære Information. Nu kan jeg ikke holde begejstringen for dig tilbage længere. Efter at have læst dig siden kollegietiden (i 30 år) må jeg konstatere, at du aldrig har været bedre, end nu.

Med dit nye format, som jeg i starten var meget trist over (ren nostalgi), må jeg krybe til korset. Du har bredde og dybde, aktualitet og bid, og du er det eneste seriøse alternativ til den borgerlige presse.

Du er ikke længere så skide inforstået. En gang var du til tider for meget i selvsving. Men nu - indhold og form - det hele går bare op i en højere helhed. Godt gået. Fortsæt! Selv Weekendavisen er kørt agterud. Jeg kan slet ikke få armene ned. De allerkærligste tanker

Martha Skrydstrup
Skanderborg

Drop latte-segmentet

At Information udfordrer sine læsere og sin omverden bliver jeg stadig oftere glædeligt overrasket over - det være sig via pirrende afsløringer, vægtige analyser eller dejligt skæve, elitære vinkler (f.eks. Metz eller Lykkeberg).

Overraskelsen indfinder sig dog primært, når stoffet omhandler især politik og filosofi, men også delvist litteratur og teater. Min største anke og gentagne skuffelse igennem mit nu cirka fem-årige abonnement bliver dog til stadighed Informations bemærkelsesværdigt manglende udfordrende niveau, når det drejer sig om omtale af især musik af den mere komplekse og skæve art.

Information har nu fået så blændende en musikjournalist som Ralf Christensen i stald, så brug ham dog til andet, end hvad vi - relativt betragtet - må kalde mainstream-musik.

Caffé-Latte segmentet har brug for at få kaffen galt i halsen, så de eventuelt drejer ned ad en fremmed gade, fra hvis riste der strømmer sært klingende a-til-å-tonalitet og måske også en smule støj fra nedløbsrøret!

Musik og anden kunst i relation til f.eks. globalisering eller eksperiment skal da prioriteres i en avis med udsyn! På med de mere komplekst pluralistisk-klingende ører-bøffer til den ellers så udmærkede 'mindst ringe'.

Magnus Olsen Majmon
stud. mus., Københavns Universitet, Københavns SV

Den lille forskel?

DaSaddam Hussein var diktator i Irak, blev mange tortureret og ydmyget i landets fængsler. Der blev jævnligt slået befolkningsgrupper ihjel, til tider med kemiske våben. Nu er Saddam Hussein i fængsel, og der har været afholdt et frit valg i landet. Alligevel bliver folk tortureret og slået ihjel, til tider med kemiske våben.

Da Saddam Hussein var diktator i Irak, var der ikke bombehuller i vejene, der var broer over floderne, der var vand i vandhanerne, der var elektricitet i husene, og landet havde sit eget politi og sit eget militær. Nu er Saddam Hussein i fængsel, og der har været afholdt et frit valg i landet. Tilmed er der bombehuller i vejene, der er ikke broer over floderne, der er ikke vand i vandhanerne, der er ikke elektricitet i husene, og landet har mistet sit politi og styres af et fremmed militær.

Gud bevare Danmark?

Jacob Nørløv
København N

Vrøvl om eliteuddannelser

Regeringens seneste vildskud i uddannelsespolitikken er forslaget om at satse særligt på 1-200 eliteuddannelsespladser. Det vil være en katastrofal strategi i uddannelsespolitikken.

Vi skal selvfølgelig give gode muligheder for, at også de dygtigste studerende kan få udfordringer og udvikle sig til gavn for dem selv og for samfundet. Men regeringens forslag handler om noget helt andet. Uddannelserne i almindelighed og universiteterne i særdeleshed har oplevet markante nedskæringer de seneste år. Det kan ikke undgå at gå ud over kvaliteten. Regeringens forslag vil betyde, at universitetsuddannelserne generelt vil blive ladt endnu mere i stikken, mens man så satser en større del af puljen på nogle få studerende.

Danmark har ikke brug for at satse på at få nogle få hundrede kloge hoveder. Vi har brug for en fundmentalt ny satsning på at få langt flere til at få en uddannelse i verdensklasse. Regeringen gør det stik modsatte.

Morten Homann
MF, forskningsordfører (SF)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu