Læsetid: 7 min.

LÆSERBREVE

22. november 2005

Foghs mod

Venstre, med Anders Fogh i spidsen, har givet Ayaan Hirsi Ali en frihedspris. I sin tale til Ayaan Hirsi Ali begrunder Anders Fogh tildelingen af prisen med hendes mod. Det vil klæde statsministeren at udvise det samme mod og rette en officiel protest til sin allieret partner i krig, USA, mod deres brug af kemiske våben.

Nok begrunder USA brugen med, at de internationale regler ikke gælder illegale kombattanter, men det er naturligvis bare et spørgsmål om definition. Det er - for at bruge deres egen termonologi- a crime against humanity, hvilket var USA's begrundelse for at fjerne Saddam Hussein fra magten.

Hvis Fogh skynder sig at udvise dette mod, er han muligvis en kandidat til Venstres frihedspris næste år. Det ville være en statsminister værdig.

Michelle Nielsen
Frederiksberg C

Always look on the bright side-

Kære modstandere af Danmarks deltagelse i krigen mod og besættelsen af Irak. Lad nu være med at gå i sort over de allieredes brug af napalm og fosforbomber.

Tænk positivt, og glæd jer i stedet over den gode kemi mellem Anders Fogh Rasmussen og Georg W. Bush. Tag ved lære af Brian og Brian samt den borgerlige presse!

Finn Gemzøe
Fårup

Nysprog

Det officielle USA, som vi ifølge Anders Fogh Rasmussen har så uendeligt meget tilfælles med, afviser kategorisk alle anklager om tortur bl.a. - ifølge Human Rights Watch - under henvisning til, at der slet ikke er tale om tortur, når man eksempelvis (i alt fald, hvis USA og kumpaner står bag) flår negle af folk i levende live uden bedøvelse eller truer med samme.

Jamen, noget må det vel være. Kan der mon i dette tilfælde være tale et eksempel tilhørende kategorien 'moderat fysisk pres', hvormed centrum-demokraten Arne Melchior i sin tid gjorde sig bemærket med at karakterisere den israelske besættelsesmagts forhørsmetoder overfor internerede palæstinensere?

Søren Blaabjerg
Hørning

Dansk medansvar

De krigsforbrydelser, som 'koalitionen' begår i Irak, vil ingen ende tage. 'Befrielsen' af Falluja i november 2004 har nu vist sig at være et kemisk massemord på uskyldige civile.

Regeringen og den socialdemokratisk-radikale 'opposition' vil afvente en undersøgelse fra det irakiske quislingstyre. Også FN's Kofi Annan støtter 'undersøgelsen', hvis resultat USA afgør. FN forsøger dermed at dække over USA's krigsforbrydelser i den FN-stridige krig. Skammeligt!

Men billederne fra Falluja taler for sig selv. I en by på størrelse med Århus blev mænd, kvinder og børn i deres hjem brændt levende af fosforpartiklerne fra amerikanernes brandbomber. Som en del af besættelsesmagten bærer Danmark et medansvar for denne kemiske massakre.

Besættelsespolitikernes verbale kritik af USA's fosforangreb har ingen reel betydning. Tiltro til forsikringer fra den løgnagtige amerikanske regering om, at USA ikke gør noget lignende igen, er naivt. Der er kun ét anstændigt svar: en øjeblikkelig dansk tilbagetrækning fra Irak.

Carsten Kofoed
talsmand for Komiteen for et Frit Irak

Krigsforbrydere

At udrydde mennesker med napalm må være både en krigsforbrydelse og en almen forbrydelse mod medmennesker.

Det er ikke blot en afskyvækkende uhyrlighed, når det - uanset hvilket navn Pentagon giver våbnet - anvendes mod civilbefolkningen, men også anvendt mod 'kombattanter'.

Det er menneskeligt korrumperende at give ordre til eller acceptere denne form for kemisk krigsførelse, som beskrevet i Information. Jeg håber, der er organisationer eller individer, der samler oplysninger om anvendelsen og de ansvarlige for deres brug, med henblik på at få dem anklaget for en hvilken som helst egnet international domstol.

Mit bidrag til sigtede er præsident Bush og hans slæng Tony Blair og Anders Fogh Rasmussen og deres medskyldige i regering og parlament. De bør sidde side om side med Radovan Karadzic og Ratko Mladic, så verden engang kan blive et bedre sted at leve.

Carl Jørn Mathiesen
Herlufmagle

Kynisme

I fjernsynet har vi kunne se rystende billeder af 173 befriede torturerede fanger fra et af det irakiske indenrigsministeriums hemmelige 'opbevaringssteder' for anholdte såkaldte terrorister.

Opdagelsen kom en dag efter en fordømmende FN-rapport om de brutale overgreb i Iraks overfyldte fængsler. For at finde en terrorist anholder myndighederne hundreder af uskyldige mennesker, som tortureres brutalt. Ja, rygterne siger, at nogle af ligene havde huller i hovedet forårsaget af elektriske boremaskiner. Den irakiske indenrigsminister har kynisk udtalt, at der er mange overdrivelser vedrørende torturcentret, og at ingen er blevet halshugget. Det er åbenbart standarden for det irakiske retsvæsen: Tortur tilladt, men halshugning forbudt.

Vi væltede Saddam og har i hans sted fået hundrede mini-Saddam'er. Og med den danske regerings indsats på udviklingen af landets sikkerhedsstyrker har Danmark et uafrysteligt ansvar for udviklingen af 'det ny demokrati' i Irak.

Kai Dalsgaard
De Grønne

Kirkens praksis
Kirkens sprogbrug og praksis er nogle gange ret uforudsigelig. I Information den 19. november skriver Søren Holst, at barnedåben er gyldig, trods barnet har valgt ikke at bekræfte (konfirmere) dåben.
Spørgsmålet til SH er så, hvad formålet er med at undervise de 14-15 årige i kristendom, afsluttende med konfirmationen hvor de højtideligt bekræfter deres trosbekendelsen fra dåben.
Hvordan kirken bruger sit medlemsregister, vil jeg ikke blande mig i. Men da skattevæsnet indkræver medlemsskatter til folkekirken, må det være rimeligt, at vi – når vi bliver myndige – bliver gjort opmærksom på, at vi er medlemmer af folkekirken og derfor vil blive trukket en vis procentdel i kirkeskat fremover. Så kan vi vælge, om vi vil forblive medlem eller melde os ud.

P. Henriksen
Odense C

Vi og jeg
Hr Søren Krarup, vil De være så venlig, når De skriver i min avis, at skrive ’jeg’ i stedet for ’vi’ i deres indlæg, så jeg ikke kommer til at blive inkluderet i de meninger, De har om livets forskelligheder? Jeg er sikker på, at De ikke ville bryde Dem om, at jeg inkluderede Dem i mine holdninger.
Derfor; når De fremover vil belære den danske befolkning om, hvad netop De mener, er danskhed, så vær så venlig at skriv, ’jeg’ i stedet for ’vi’. Så undgår vi begge, at andre kunne forledes til at tro, at vi to mener det samme.

Hans Houmøller
Rødovre

Loyalitet på Syddansk Universitet
Information bragte den 8. november en bemærkelsesværdig artikel om ombudsmandens afgørelse i en uoverensstemmelse mellem professor Christen Sørensen og rektor Jens Oddershede ved Syddansk Universitet.
Det fremgår af artiklen, at rektor Jens Oddershede har udtalt at det er »dybt illoyalt,« at Christen Sørensen har formastet sig til offentligt at kritisere en rapport fra tre medarbejdere ved Syddansk Universitet.
Ombudsmanden fastslog imidlertid at den syddanske rektor med denne udtalelse har krænket en forskers ret til offentligt at kommentere andre forskeres arbejder.
Jens Oddershede er overrasket over, at ombudsmanden har ment, at »hensynet til den ansattes personlige frihed går forud for hensynet til andre ansatte, der kan føle sig krænket af kritikken«. Han mener at »man kunne anlægge et andet synspunkt«.
Med denne særprægede gengivelse af ombudsmandens udtalelse viser Jens Oddershede en fatal mangel på forståelse for et universitets opgaver.
Det er en af de vigtigste opgaver for en videnskabelig medarbejder at analysere og kritisere andre forskeres arbejder – og at publicere analyserne uden hensyn til om det drejer sig om kolleger eller partifæller.
Det er en videnskabelig medarbejders pligt at være loyal mod det, han anser for at være god forskning – ikke i misforstået loyalitet at dække over dårligt arbejde og afstå fra »krænkende kritik«.
Jens Oddershede er for nylig blevet valgt til formand for rektorkollegiet. Det er svært at forstå, at de danske rektorer lader sig repræsentere af en person, der helt åbenlyst tilkendegiver, at kollegial loyalitet går forud for åben videnskabelig kritik.
Kan de med sådan en formand forvente, at vi fortsat skal have tillid til universiteternes uafhængighed og troværdighed?

Leif Klinken
speciallæge, dr. med., fhv. direktør for Københavns Universitets Neuropatologiske Institut

Åndstotalitarisme
Søren Buggeskov finder i et indlæg den 21. november, at det var dårlig forvaltningsskik, at Frederiksberg Bibliotek lagde hus til et arrangement med Informations Forlag og den tidligere efterretningsagent Frank Grevil.
Nu ved jeg ikke, hvor Buggeskov, eller dem der har skrevet dokumenterne til brug for Frederiksberg Kommunes Kulturdirektorat, er blevet udlært i forvaltningsskik. Men jeg kan konstatere at det lader meget tilbage at ønske.
Den tolkning af »partiskhed,« som Buggeskov lægger for dagen, er i bedste fald dræbende kedelig – i værste fald demokratidræbende.
Mig bekendt har Frederiksberg Bibliotek ikke afskåret sig fra at afholde andre arrangementer, som Buggeskov eller andre måtte finde mindre partiske, men har ud fra aktualitetskriterier (læs: ny bog, verserende retssag, principielt emne, megen offentlig debat) afholdt et offentligt møde.
Det må vel også være borgernes ret, at skattefinansierede institutioner, som f.eks biblioteker, tilbyder relevante arrangementer og ikke kun føjer det herskende politiske flertals ønsker om at lægge låg på diskussionen om Irak-krigens grundlag, eller hvornår embedsmænd må bryde tavsheden i demokratiets tjeneste – eller noget helt tredje som måtte hæve sig bare en smule over det seneste feel-good epos.
Det er imidlertid et dybt usmageligt ærinde, Buggeskov er ude i. For han forsøger at intimidere de ansatte på ikke bare Frederiksbergs Bibliotek, men alle landets kulturinstitutioner, til ikke at afholde eller lægge hus til arrangementer, som måtte forholde sig kritisk, skeptisk eller såmænd blot nuanceret til samfundsmæssige forhold.
Med et embedsmandsnotat som argument skal institutionerne kues til selvcensur, så vi fremover kun skal risikere at møde Lise Nørgaard og Jane Aamund, når vi går på biblioteket.

Claus Perregaard
politisk rådgiver i SF

Stå fast, Fogh
Først var det en række muslimske lande, der ville have Fogh til at stoppe tegninger på Jyllands Posten, og nu vil USA og Tyrkiet have Danmark til at lukke den kurdiske TV-station Roj TV, fordi den er mistænkt for at stå i forbindelse med den kurdiske selvstændighedsbevægelse og terrororganisation PKK. Stå fast, Fogh!

Helgi Breiner, København Ø

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu