Læsetid: 4 min.

LÆSERBREVE

Debat
14. december 2005

Kriminalisering af kunder

Adskillige kvinder har ifølge pressen udtrykt stor tilfredshed med den vaginamassage, de har modtaget hos en københavnsk intimmassør. De burde skamme sig over, at medvirke til at fastholde den stakkels mand i dette nedværdigende erhverv, som han kan være havnet i på grund af dybt tragiske forhold i sin barndom.

Det nytter ikke noget at henvise til, at han er tilfreds med sin metier. Det kan måske gå så længe, han er ung og frisk og fuld af energi. Men når alderen indfinder sig, og forretningen begynder at gå dårligt, så viser utallige undersøgelser, at der venter en deroute med vold, spiritus og stoffer.

Der burde iværksættes en større undersøgelse af, hvad der får kvinder til at købe den slags seksuelle ydelser, og Folketinget burde seriøst overveje at kriminalisere den form for undertrykkelse.

Jan Krag Jacobsen
lektor, Farum

Undskyldning fra Lomborg

Jeg glæder mig i denne tid. Over, at det internationale samfund omsider kan enes om, at menneskelig aktivitet bidrager til global opvarmning, og at omfattende initiativer er nødvendige for at begrænse dens konsekvenser. Tak til Connie Hedegaard og de andre. Desværre tyder meget på, at det hele kommer for sent i gang.

Et andet fænomen i tiden er behovet for kritisk betragtning af historien i bagklogskabens lys og det tilhørende behov for at udpege og udhænge politiske modstandere for i diverse sammenhænge at have stået på den forkerte side.

I forlængelse heraf kan vi lige så godt nu som senere afkræve Bjørn Lomborg en undskyldning for hans uvurderlige bidrag til at forhale den nødvendige internationale miljøindsats - og regeringen Fogh en mindst lige så stor undskyldning for at have sat ham i spidsen for Institut for Miljøvurdering, sideløbende med den øvrige indsats for at demontere Danmarks status som foregangsland på miljøområdet.

Ralf Andersson
Frederiksberg

Grundtvig og Dansk Folkeparti

Søren Krarup tager i virkelighedens navn Grundtvig til indtægt for sit og sit partis syn på danskhed (Informations kronik den 9. december). Men det digt han påberåber, sig vidner imod ham:

Det drejer sig om O deilige Land (ikke Det...., som SK skriver, ligesom det er med tvivlsom ret, han kalder digtet en salme). Det er rigtigt, at her er der en modstlling af utopi og virkelighed, men den ene er ikke mindre dansk end den anden, begge er formninger og virkninger af den himmellængsel - forløsningstrang, ville vi sige - som Grundtvig fandt gik gennem hele det danske folks historie.

Det er den, der udgør dets væsen, ikke "troskab mod en fordring fra evangeliet" (SK) da evangeliet efter sit væsen er universelt og derfor ikke kan danne åndelig basis for nogen enkelt nation.

Omkring Maastricht-afstemningen udtalte Ebbe Reich, at han var ophørt med at bruge Grundtvig i den politiske debat, "for det virkede forkert". Her kunne Krarup lære noget af sin afdøde modstander.

Jørgen Elbek
Odder

Gruppearbejde eller arbejdsdeling ?

Som gammel eksaminator, censor og eksamenstilrettelægger ved såvel ingeniør-, økonomi- og læreruddannelserne undrer jeg mig over Undervisningsministeriets felttog mod gruppeeksamenerne. Det har altid været min opgave ved bedømmelserne at sikre, at de studerende kom hjem med det resultat, de havde fortjent. Cirkulærerne sagde jo meget direkte, at vi skulle evaluere de studerende individuelt - og det er også kun, hvad jeg har erfaring med, der er sket.

Men jeg undrer mig også over, at lektor Hanne Leth Andersen fra Center for Undervisningsudvikling ved Aarhus Universitet (Information den 9. december), kan forsvare gruppeeksamenerne med, at vi jo ved, hvem der skrevet hvad i en projektopgave. Det skal angives. Men det er efter min opfattelse helt uden betydning.

Alle gruppedeltagerne skal kunne forsvare hvert eneste komma i deres fælles opgave. Hvis de studerende kun skal forsvare det, de selv har skrevet, degeneres projektarbejdet til ren arbejdsdeling. Og så har det mistet sin pædagogiske værdi og betydning. Derfor er det vigtigt at fastholde, at samtlige studerende skal stå til regnskab og ansvar for alt i en projektopgave.

Vi må vel regne med, at skolerne også i fremtiden kan fastholde at afvikle gruppeprojektopgaverne med indledende gruppeeksamener - og så afslutte dem med individuelle, supplerende seancer, måske endda skriftlige opgaver for at tilfredsstille undervisningsministeren.

Hans Henning Nielsen
pens. lektor, Rødvig Stevns

Rap og klassisk

I Information den 12. december er Kenneth Plummer på side 12 (endda hele to gange) citeret for at sige: "Jeg spiller computerspil, hører rapmusik..., men samtidig lytter jeg til klassisk musik..."

Lige når man læser det, prøver man jo, om man overhovedet kan forstille sig det lydhelvede, der åbenbart må herske hjemme hos den mand, når de tre ting samtidig prøver at finde vej ud af hans højttalere. Men så kommer man i tanke om, at det vel netop er det kaos, man hører en stump af, hver gang den radio, han er generaldirektør for, skal gøre reklame for en af sine kommende udsendelser.

Georg Galster
Frederiksberg C

Menighedsblade

Morten Andersen er den 12. december utilfreds med, at Information giver så megen spalteplads til Søren Krarup. Jeg synes, han burde være ovenud tilfreds. Information må ikke blive et menighedsblad, hvor de rigtige holdninger holder ordinær generalforsamling hver dag. Havkatten i hyttefadet holder galden flydende.

Bjarne Segefjord,
Øland

Niveauet under populismen

Forståeligt fortvivlet spørger Marianne Jensen den 12. december, hvad det dog er for et demokrati, hvor DF med 13 pct. af stemmerne får så stor indflydelse. Desværre er svaret, at V og K har de samme fremmedfjendske holdninger, men er strategiske nok til at lade DF føre ordet. Så kan de altid sige noget andet, når vinden vender (jvf. EU-Tyrkiet-debatten).

Ib Jensen,
Søborg

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her