Læsetid: 8 min.

LÆSERBREVE

Debat
20. december 2005

Det vil altså sige, at de i forvejen evigt forkælede akademikere glubsk holder fast i de goder, der i starten var tiltænkt det arbejdende folk, der var nedslidte fysisk. Det er efter min mening ufatteligt asocialt.

For det første har akademikerne taget en længerevarende uddannelse. Det betyder, at de har været i samfundets forsørgelse en del længere end eksempelvist håndværkerne. Oveni har samfundet betalt uddannelsestedernes drift, hvilket alt i alt løber op i en lille formue.

Når disse dyre mennesker for det andet endelig kommer ud på arbejdsmarkedet, får de et fysisk venligt job og kan udvikle sine interesser og sig selv personligt gennem uddannelsesforløbet. Ja, ville det så ikke være socialt retfærdigt, at arbejde det længere?

Selve arbejdet, en akademiker udfører, bliver han/hun også bedre og bedre til med årene, da åndsarbejde bliver udviklet mere og mere med tiden. Hvorfor i alverden skal vi lade disse dygtige, dyre mennesker gå hjemme og lade sig forsørge, når det netop er nu, at de er på toppen? Hermed en opfordring til akademikerne om at vise sociale hensyn.

Brita Jørgensen,
cand.pæd.fil., Birkerød

Julegaver

Ulykker i Pakistan Ulykker i Guatemala. Sult i Afrika. I Danmark har hjemløse har det svært - stigende ulighed medfører social nød.

Så når du ikke ved, hvad du skal give 'manden der har alt,' 'kvinden der har alt,' og 'børnene der også har alt,' så lav en aftale om, at I skærer ned på julegavebudgettet og i stedet giver et beløb til nogen, der virkelig trænger.

Glædelig jul og et rigtig godt nytår.

Helle og Knud Dalsgaard,
Slagelse

Om køwenhavnere og negre

Jeg er indfødt vendelbo, og jeg har et problem med folk, der er født og opvokset i København. Jeg kan ikke forstå, hvad de siger. De taler så hurtigt og bruger ord, jeg ikke kender. Jeg har også hørt, at de stjæler og ryger hash hele tiden.

Jeg nærmer mig den alder, hvor jeg får brug for en hjemmehjælper; men jeg vil ikke have en 'køwenhavner' inden for mine døre. Kommunen må sende mig en fra Aalbæk. Men det er diskrimination, siger de. Nå, så må jeg jo finde et privat hjemmeservice-firma.

Læseren har sikkert nu forstået ironien. Da min mor var højt oppe i 80'erne, inviterede jeg en dag en stor, sort kvinde, som i embeds medfør var på besøg hos mig fra Lesotho, Sydafrika, til kaffe hos hende. At holde kvindens sorte hånd og opdage, at den var hvid indeni, at se hende spise danske konditorkager med velbehag, det blev en af min mors store oplevelser, som hun snakkede om længe efter. Indtil da var 'negre' ikke rigtigt noget for min mor.

Fordomme skal bekæmpes med møder mellem levende mennesker. Nogen af os må så formidle disse møder. Det kunne f.eks. være en 'hvid' hjemmehjælper, der tager en 'sort' hjemmehjælper med til kaffe hos den gamle dame som modgift mod Dansk Folkepartis hetz mod indvandrere.

Beth Grothe Nielsen,
Aalbæk

Hjemmehjælp

Egentlig er jeg enig med lederen den 16. december om 'hvid hjemmehjælp.' Men hør lige et virkelighedens eksempel:

Et sted i det sydlige Danmark har man haft det problem, at nogle muslimske børnehavemedhjælpere ikke ville skifte ble på børn, der havde spist gris. Problemet blev til en sag om arbejdsvægring - fra arbejdsgiverside var nogle parat til at løse problemet ved at udlevere gummihandsker.

Jeg tvivler på, at Koranen har en specifik regel for situationen, men hvis den har, så er det muslimens sag. Tænk, at være en ældre, der ikke kan holde sig selv ren, og derfor har brug for hjælp. Skulle man så oveni tåle, at hjælperen vender sig bort i religiøs afsky på grund af det, man har spist? Kan toilettet så heller ikke blive gjort rent? Hvad bliver det næste? At bedemænd vil vide, om den døde har levet et anstændigt liv?

Det må da være den ældres ret her at bede om en mere fremkommelig hjælp. At det risikerer at udelukke en muslim er ærgerligt. Men at få sit affald pillet fra hinanden for at se, om det indeholder noget krænkende, er også ydmygende.

Måske er dette den konkrete situation, Villy Søvndal i samme avis er parat til at acceptere? Han skulle i øvrigt lytte lidt mere til, hvad Pia Kristensen siger. Der er et praktisk-etisk problem. Og det rammer på begge sider.

Michael Møllgaard,
Skanderborg

Hvorfor tier I?

Tak til Asger Baunsbak-Jensen for hans kommentar den 14. december og en stor tak til Georg Metz for hans Intermetzo og hans formulering: "En magtarrogant ondskabsfuld følelsesinvalideret skiderik." Rene ord for pengene. Sådan. Hurra fordi I begge to råber vagt i gevær.

Baunsbak-Jensen spørger: Hvorfor tier I derude og samtykker? Jeg vil gerne spørge Bertel Haarder: Hvorfor tier du? Og Connie Hedegaard: Hvorfor tier du? Og Lene Espersen, Leif Mikkelsen og Lars Løkke Rasmussen: Hvorfor tier I? Hvorfor tør I ikke undsige Søren Krarup på hans udtalelse om, at man ikke automatisk erkvalificeret til at være dansk statsborger, fordi man er tortureret? Hvorfor tier gode, danske mænd og kvinder?

Bjarne Holm,
Kolding

Osirak

Uffe Koels Auring (UKA) tvivler den 15. december stærkt på, hvorvidt den irakiske Osirak-atomreaktor, som Israel bombede i 1981, faktisk udgjorde et led i Saddam Husseins atomvåbenprogram. Derfor var det selve den israelske bombning af reaktoren, som skabte Iraks atomplaner - skriver UKA ironisk. UKA baserer sin tvivl på fysikprofessoren R. Wilsons udsagn fra 1983 om Osirak-reaktorens uegnethed til at lave plutonium.

Man kan her fornemme en klar hentydning til to aktuelle situationer: krigen i Irak og den mulige militære aktion mod Irans atomforsøgssteder, måske allerede i marts 2006.

Der er dog andre fakta, som modsiger UKA. Naim Haddad, seniormedlem af Iraks militære råd, havde under et møde i Den Arabiske Liga i 1977 erklæret at: "Araberne skal have atomvåben". Den irakiske olieminister sagde i en tale til OPEC's ministerråd den 23. november 1978: "Irak agter at bruge atomenergi til fredelige formål. Produktionen af atombomber skal være et projekt, hvor alle arabiske stater deltager." Hører de to irakiske udsagn fra 1970erne ikke til fortællingen "Iraks atomplaner"?

Det er ikke alene de fysiske kendsgerninger, som udgør smoking gun-beviser. I den internationale politik kan også de ord og formuleringer, der truer den internationale fred og andre landes eksistens, udgøre smoking gun-beviser.

Leopold Galicki,
København Ø

Demokrati ifølge EU

EU demonstrerer med Solana i spidsen deres opfattelse af frie demokratiske valg ved at presse det palæstinensiske selvstyre før parlamentsvalget i Januar.

BBC-Worlds korrrespondenter har fremhævet, at Hamas er vokset til en troværdig og ukorrupt opposition til det siddende palæstinensiske selvstyre.

EU vil nu trække sin påkrævende økonomiske støtte til det palæstinensiske folk tilbage, hvis de giver deres stemme til Hamas. Det er en uhørt indblanding i palæstinensernes indre anliggender og kan ikke overbevise befolkningen om værdier af vestlig demokrati.

Ulla Jessing,
Virum

Antipsykiatri

Så skal vi til det igen. Hvem har gemt udklippene fra Ronald Laing-debatten i 1970'erne? DR burde tvangsindlægges til til at genudsende Kenn Loach's Family Life i bedste sendetid søndag aften med introduktion af Mette Vibe Utzon. Og stor tak til kronikøren fra den 15. december Inge-Lise Hansen, som mindede os om det næsten forglemte litani, der åbenbart i indviede kredse er holdt i live i alle disse år: Cisordinol, Disipal, Prozil, Alopam, Tegretol, Leponex, Prozil, Disipal...

Hvad med at få ham brændt på Blomstertorvet, ham sexlægen? Redaktør Falbert sætter selv tændstikken til bålet, og folkekommisssær Utzon rapporterer fra begivenheden. Selv fik jeg en cykel stjålet forleden, så jeg kunne tænke mig at få nogle cykeltyve hængt ved samme lejlighed. Misdæderne skal føres til retterstedet af en procession af hvidkuttede overlæger, der fremmumler deres litani: Cisordinol, Disipal, Prozil..... Det bliver et skue, hvilken underholdning, sikke seertal!

Så kan de lære det, der er ingen frelse uden for kirken. Janteloven er god, folk skal dælme ikke tro, de er noget, eller at tænkning er mulig uden for det autoriserede kittelhierarki.

Bent Pedersbæk Hansen,
Hvidovre

En selvudnævnt inkvisition

Det er absurd, at intellektuelle kan mene, at det er berettiget, at nogle muslimer bliver vrede over, at en tegning kæder Muhammed sammen med den terror.

Hvis det provokerer muslimer, at man kæder Muhammed sammen med terror, bør de først tage afstand fra den terror, muslimer begår verden over i Allahs navn. Det er netop den form for formørket hykleri, ytringsfriheden er til for at afsløre og kritisere, uden at kritikeren skal frygte at blive stillet for en domstol eller en selvudnævnt inkvisition, som det skete for muhammedtegnerne, Salman Rushdie, Ayaan Hirsi Ali og den jødiske lektor, der holdt et foredrag om Koranen.

I disse tider, hvor fundamentalister bruger vold, trusler og politisk og økonomisk pression til at prøve at sætte dagsordenen på både politiske og videnskabelige områder, er det vigtigt, at et standpunkt ikke er hævet over kritik eller latterliggørelse, fordi det kaldes religiøst. For næsten alle religioners grundtekster tillader rettroende at begå overgreb mod personer, der opfattes som onde, vantro eller syndere.

Der findes ikke én religion, hvor alle, der opfatter sig selv som rettroende, er enige om, hvad der er den rette tro og praksis, og derfor er det absurd, at en selvbestaltet organisation som IOC hævder at repræsentere alle verdens muslimer.

Jakob Schmidt-Rasmussen,
København S

Næste skridt - 'hvide busser'?

Det var jo ærgerligt, mente Pia K, at en forening sådan skulle blande sig i kommunernes arbejde og finde ud af, at der faktisk foregår racediskrimination i Danmark. Ikke bare kan man sende sine børn til indvandrere-fri skoler, man kan også ringe og bede kommunen om en hvid hjemmehjælper.

De ældre skal føle sig trygge er Pias hovedargument. Dernæst vil man måske foreslå hvide buslinjer og hvide køer i supermarkedet, for mange ældre kan vel føle sig utrygge over at skulle sidde ved siden af farvede, der jo beglor dem og vil stjæle deres håndtasker. Det er skammeligt at tage de mange anstændige ældre som gidsler i en sag, der handler om et klart brud på menneskerettighederne.

Martin Bentzen ph.d.-stud.,
Odder

Præsidentiel humor

"Selvfølgelig er vi nødt til at torturere uskyldige. Vi kan jo ikke finde de skyldige."

Gerorge W. Bush - i skikkelse af stemmeefterligneren Elmar Brandt - i det tyske satireprogram Mitternachtsspitzen

(WDR)

Wild, wild Horsens

Okay! Så får i Stones denne gang, men det betyder ikke, at I skal sende Lars Lilholt.

Ib Jensen,
Søborg

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her