Læsetid: 4 min.

LÆSERBREVE

20. januar 2006

Nedlæg TV-Avisen

Indslag i TV-Avisen den 14. januar om nyt efterlønsudspil fra DF:

Efter nok en gang Kristian Thulesen Dahl (genbrug fra i går), en voxpop med "danskernes" mening og en kommentar fra Radioavisens egen politiske kommentator fortsætter det journalistiske selvsving: Først journalist Thomas Larsen, der siger, at nu skal Helle Thorning lave forlig - hvis hun vil erobre magten. Den politiske smagsdommer har talt. Ingen antaster hans præmis om, at Thornings eneste politiske ambition er at overtage magten sidenhen. Der er måske noget om antagelsen. Men en kritisk journalist udfordrer vel denne magtkalkule?

Det er her, tanken dukker op: Vi skal vel også lige høre Erik Meier Carlsens mening - inden vi får noget, som bare ligner reel politisk debat.

Ja, minsandten. BT's politiske redaktør er næste mand på skærmen, og jeg giver fortabt: Skabelonen er så brugt, at min underbevidsthed kender den.

Jeg er færdig med at tro på kritisk journalistik på DR1 og foreslår derfor: Nedlæg TV-Avisen og fordel dens økonomi på flere livsstilsprogrammer og Deadline på DR2. Det vil være en klar opprioritering af såvel journalistik som underholdning. Journalisterne kan genansættes inden for hvert område efter egne ønsker - så der er arbejde både til mikrofonholderne og dem med faglig stolthed.

Jonas V. Thomsen,
Rødovre

Lad ikke ulven vogte får

Hvorfor siger alle, at der vil blive kaos i Irak hvis Danmark trækker sine sølle 500 soldater hjem? Det var en fatal bommert at føre en ulovlig angrebskrig mod Irak, samt tro at man kan gennemtvinge demokrati ved våbenmagt. Vi burde have en meget dårlig smag i munden, undskylde mange gange, og straks trække vores tropper hjem.

Danmark kan ikke midt i det hele omdefinere sin rolle. Irakerne ser os som en besættelsesmagt, og man skal ikke lade ulven vogte får. Hvis irakerne har brug for sikkerhedsstyrker, så må de henvende sig til lande, der ikke deltog i angrebskrigen.

Carl Bloch,
Tåstrup

Studentikost sludder

Lingvistikstuderende Peter Juul Nielsen beklager sig i Information den 16. januar over, at jeg som lægmand blander mig i en lingvistisk diskussion.

Tillad mig at gøre Peter Juul Nielsen opmærksom på, at ligegyldigt hvor mange gange han hævder, at "perkerdansk-talende" og sorte amerikanere, der taler ghetto-engelsk, er lige så gode mennesker, som folk, der taler almindeligt dansk og engelsk, så kan han ikke komme uden om, at det er socialt stigmatiserende at forvanske sprogene ved at indføje arabiske gloser eller mangle evnen til at tale grammatisk korrekt engelsk.

Det er en omgang studentikost sludder at påstå, at perkerdansk og ghettoengelsk er lige så gangbare sprog som dansk og engelsk, og at det i virkeligheden er alle os, der taler almindeligt dansk eller engelsk, der er galt på den. Det kan man muligvis mene, hvis man sidder i sit afsondrede studerekammer, men hvis man lader sig konfrontere med den virkelig verden, vil man forstå at en sådan indgangsvinkel ikke fører til noget.

Kenneth Kristensen,
landsformand for Dansk Folkepartis Ungdom

EU og den 'progressive' venstrefløj

Storbritanniens tidligere premierminister Margaret Thatchers ånd hviler tungt over EU. Det er Thatcher, der står bag den britiske EU-rabat på i gennemsnit 35 milliarder kroner om året. Dén rabat som ved det seneste topmøde - 26 år efter den blev indført - udgjorde et omdrejningspunkt i striden om EU's budget for 2007-2013.

Det er i sig selv slemt nok, men endnu værre er det, at Thatchers grundlæggende taktik til afmontering af et stærkt EU bliver stadig mere sandsynlig. Det er velkendt, at Thatcher var tilhænger af udvidelsen med de Central- og Østeuropæiske lande. Hendes tese var, at et udvidet EU ville udvande samarbejdet til et frihandelsområde uden politisk overbygning. Fordi det ville vise sig umuligt at supplere udvidelsen i bredden med integration i dybden.

Godt hjulpet på vej af 'progressive' venstrefløjs nej-sigere i Frankrig og andre steder i Europa risikerer vi nu, at Thatchers taktik går i opfyldelse.

Vi er mange der i spænding venter på den gunstige udvikling, som angiveligt skulle følge i kølvandet på de 'progressive' nej-kræfters i Frankrig og andre steder i Europa. Hvis der foreligger en plan, vil vi meget gerne snart høre om den.

Søren Winther Lundby,
Nyt Europa

Vælgeren alene i verdenen

Det kan vel ikke overraske, at vi kan læse i Informations den 17. januar, at en anonym socialdemokrat har udtalt om den socialdemokratiske politik, at "Det er som en gigantisk gætteleg-."

Der er blot tale om den politiske ledelsesstil, som gennemsyrer partierne i Danmark og de øvrige lande i den vestlige verden. En stil vælgerne desværre i stor udstrækning accepterer, og som giver den politiske leder frit spil for tilegning af magt alene for magtens skyld.

Formentlig kender den eftertænksomme vælger følelsen af at være helt alene i verdenen i mere end en forstand, når de står og skal sætte krydset i stemmeboksen.

Hensynet til demokratiet burde få vælgeren til at kræve et politisk grundlag, som muliggør en seriøs stillingtagen i stemmeboksen og samtidig en mulighed for reel bedømmelse og evt. bortdømmelse af politikken. Hvorfor accepterer vi tomme fraser og politikker, som populistisk vis ændres fra dag til dag?

Kurt Loftkjær,
Lyngby

Fogh og Grundtvig

Jeg læste Thue Damgaard Kjærhus kronik den 17. januar om Fogh, Grundtvig og de kulturradikale og kom så til at tænke på Esaias Tegnérs: Det dunkelt sagte er det dunkelt tænkte.

Hans Børsting,
Birkerød

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu