Læsetid: 7 min.

LÆSERBREVE

Debat
14. februar 2006

Ensidige DR

DR har slagside - til højre - bare ikke nok set fra det ekstreme højre hos Jyllands-Posten, Venstre og Dansk Folkeparti.

Jeg synes ikke, at Lisbeth Knudsen har ret, når hun siger, at DR er afbalanceret (Information den 10. februar). DR er ensidigt orienteret - under ingen omstændigheder venstreorienteret, men højreorienteret. Og man kan sagtens være til højre for midten og stadig til venstre for Jyllands-Posten, Venstre og Dansk Folkeparti.

Leif Hartman
Haderslev

Pia og det brændende flag

Nu hvor Jyllands-Postens latterlige tegninger og det brændende danske flag ikke længere har nyhedens interesse, bugner de internationale medier med historier om Danmarks ekstreme højredrejning.

Jeg er vild med ekstrem populisme, der sætter det normale i relief, og jeg nægter at acceptere, at Pia Kjærsgaard er skurken, der har fået Danmark til at fremstå i udlandet som Europas mest højreradikale og småracistiske land. At hun er regeringsgrundlag, og at hver 5. dansker vil stemme på hende, g¢r hende ikke til skurk; det gør bare danskerne til skamme.

Hvad jeg ikke kan fordrage er, når populismens groveste uhyrligheder kryber snigende ind i mentaliteten hos mainstreampolitikere, og dermed står uimodsagt. Regeringens og Socialdemokraternes langvarige leflen for den laveste moralske fællesnævner har givet danskerne en totalt forvrænget og dumsmart selvopfattelse. Måtte Dronningen have mod nok til endnu engang at påpege det.

At muslimer ikke køber Arlas produkter, finder jeg præcis så rimeligt, som da vi ikke købte fransk rødvin. Både Arla og de franske vinbønder var uden skyld. Heldigvis holdt Chirac for en tid op med at sprænge atombomber, og vi k¢bte igen fransk rødvin. Den dag Danmark igen sætter spejle i solen for dem, der bor på skyggesiden, ja så kan det være, at Arla igen kan sælge sine produkter.

Javist skal vi kæmpe for ytringsfriheden. Men højreradikalismen giver mig ingen lyst til at samles med nationen om det brændende flag. Hvor er det dog pinligt at være dansker i udlandet i disse dage.

Uffe Holst Jensen
Bruxelles

Tak Pia Kjærsgaard

Mens hun satte et lille dansk flag op ved indgangen til sit hus sagde Pia Kjærsgaard søndag til DR-nyhederne, at hvis der var noget, der virkelig kunne såre sådan nogen som hende, så var det at se andre mennesker træde på dannebrog.

En mere elegant måde at udtrykke sin forståelse for den sorg, som muslimer verden over må have følt ved at se noget af det, de har allermest kært blive trådt på, kan man dårligt forestille sig. Tak til Pia Kjærsgaard for ad eksemplets vej at anskueliggøre, at det der for nogen blot er en tegning, for andre er noget ganske særligt.

Peter Wandel
stud. mag. nærorientalsk arkæologi, København K

Når ordet er frit

Når DF's ungdom begynder at smadre vinduer i Krystalgade, er grænserne nået for den national-racistiske fundamentalisme af Tidehvervs teologi ("Ordet Frit?" af David Rehling, Information de, 11-12. februar).

Hvis Katrine Winkel Holms "forkyndelse af kristendom" er en uundgåelig krænkelse af muslimer, skal hun - i Kristi navn - holde op med det. Hendes forståelse af en gensidig, uovervindelig konflikt mellem kristendom og islam forklares med påstanden om en sort-hvid og "enten-eller"-modsigelse i deres forståelse af hinanden.

Dette er den rene vrøvl helt i tråd med den incompetance, hvormed Katrine Winkel Holm præsenterer Koranens lære. Hendes påstand om, at "det er løgn, at Muhammed er Guds profet," er dybt ukristeligt, uansvarligt og teologisk uvidenhed. Jøders, kristnes og muslimers tro er tæt beslægtet med hinanden.

Tilsammen har de udviklet en fælles religion og mange af de grundlæggende værdier i vores samfund. At de hver for sig ofte bruger forskellige fortællinger og metaforer for at giver udtryk for denne religion skyldes forskellighederne i geografisk og historisk udvikling af deres kulturer.

Den religiøse fundamentalisme, som Katrine Winkel Holms hadepolitik giver udtryk for, har rod i den bibelske hellig-krigs retorik, som gennemsyrer og forvrænger hver gren af monoteisme. Den trang til at "forkynde" et ekskluderende gudsbegreb i en ubegrænset kamp over modstridende fundamentalismers "sandhed" er at bruge et farligt og dybt misforstået metaforisk sprog som ikke bare krænker dem som kaldes for fjender, men som udtømmer og gør den fælles religion til løgn.

Thomas L. Thompson
professor i Det gamle Testamente, Kbh's Universitet

Jødehadsk propaganda

Jeg er en 1. generations jødisk indvandrer fra USA. Jeg mistede store dele af min familie under nazisternes jødeudryddelse. Derfor opfordrer jeg Dagbladet Information til at bringe ucensurerede tegninger, der gøre grin med holocaust i konkurrencen udskrevet af Irans præstestyre.

Som led i bekæmpelsen af det udbredte jødehad blandt muslimer mener jeg endvidere, at det ville være nyttigt, at danske aviser og fjernsyn viderebringer fyldestgørende dele af den daglige strøm af jødehadske tegninger og filmproduktioner, som fabrikeres med statsstøtte i Mellemøstlige og nordafrikanske lande.

Herbert Rosenbaum
Gentofte

Hvorhen S?

Med det Socialdemokraterne og Christine Antorini er i gang med på folkeskoleområdet kan jeg godt forstå partiet mister vælgeropbakning. Hvordan kan det dog være, at de går på kompromis på et område, der i den grad har været positivt præget af deres syn på mennesker og samfund og viden om uddannelse?
Er det virkelig et udtryk for partiets nuværende syn på undervisning, som man kan se af deres iver efter at lave forlilg med regeringen – eller er deltagelsen begrundet i en viden om, hvordan man laver skole?
Jeg havde tidligere respekt for S' uddannelsespolitik, men må sige, at jeg ikke længere kan finde ud af, hvad det er de vil, for hvis det de er i gang med, er socialdemokratisk undervisningspolitik, må man sige, at de har fjernet sig mere end meget fra det værdigrundlag, jeg troede de stadig stod på.

Hans Houmøller
Rødovre

Sladrehankene

Nu vil Dansk Folkeparti have frataget imamernes statsborgerskab.Så kan de jo smides ud af landet bagefter.
Skulle vi så ikke også smide de 11 ambassadører ud? Man må formode, at de har gjort deres pligt og har meldt tilbage til deres respektive regeringer, at statsministeren ikke ønskede at gå i dialog med dem, da de bad om et møde. Man kan forestille sig, at dette faktum kan have medvirket til at det gik lidt trægt med at forsvare de danske ambassader.
Skal man ikke være lidt forsigtig med hvem man støtter sig til?

Ellen Rohde
Frederiksberg

Smukke ord gør det ikke

Skal Danmark komme af med sit ry som det mest fremmedfjendske land i Europa, er det ikke tilstrækkeligt med undskyldninger, beklagelser og højstemt tale om tolerance og respekt – for fortsat at behandle den del af vore indbyggere, der er af anden etnisk oprindelse, som andenrangsdanskere.
Så – Venstre, konservative og for den sags skyld socialdemokrater – se at komme i gang med at fjerne al den lovgivning, som Dansk Folkeparti har inspireret til: Starthjælp, den absurde prøve for at få dansk statsborgerskab samt forlængelsen af årsmålet, før man kan søge, loftet over kontanthjælp, stramningen af familiesammenføringskravene med videre.
Så længe vi behandler en del af vore medborgere så dårligt, vil faren for konflikt bestå – ikke kun her i landet, men hvor danskere befinder sig i verden. (fork. af red.)

Jo Falk Nielsen
Højbjerg

Placer ansvaret korrekt

Tag et demokratisk ansvar og deltag med mere end tomme fraser uden konsekvens. Ytringsfrihed er under ansvar (jvf. Grundlovens § 77). Ansvaret ligger hos Jyllands Posten, så ønsker du at tage stilling, så boykot Jyllands-Posten.
Vi kunne ikke have forudset så voldsomme konsekvenser, men vi vidste, at der ville komme en reaktion, da diskussionen allerede var startet med Kåre Bluigtens bog. Regeringen står ikke til ansvar for Jyllands-Postens handlinger, da vi har en fri presse; at de ikke levede op til deres diplomatiske ansvar og informerede ambassadørerne om det danske demokratiske system, kan vi ligge dem til last, ved næste valg, men nu handler det om 12 tegninger, som de ikke har ansvaret for.
Så boykot Jyllands-Posten og gør din mening synlig. Placer ansvaret, hvor det hører hjemme.

Mette Aasborg og Julie Wolfsberg
studerende, København

Uvederheftigt

Kathrine Winkel Holm siger i et interview i Information den 11.-12. februar, at hun, når hun forkynder kristendommen, bliver nødt til at krænke muslimerne ved at sige, det er løgn at Muhammed er Guds profet.
En af grundene til, at vi har religionsfrihed i Danmark, er, at ingen ved, hvilken religion, der er den sande; derfor behøver Kathrine Winkel Holm heller ikke "den ubetingede ytringsfrihed" til at beklikke et andet trossamfund. Hun kan jo blot forkynde uden at gejle sig selv op til at tro, at hendes tro er den eneste ene. Enhver bliver som bekendt salig i sin egen tro.

Viggo Kallenbach
Århus V

Man må glædes og ærgres dobbelt

Man kan glæde sig over vores stolte og principfaste statsminister. Såfremt han havde ledet regeringen gennem de fem besættelsesår fra 1940-45, havde regeringen ikke været nær så samarbejdsvillige med den dybt nationalistiske og fremmedfjendske stormagt syd for grænsen, som den daværende regering var.
Det man så kan ærgrer sig over – og i langt højere grad da det lige nu kunne være anderledes – er, at vores stolte og principfaste statsministeren ikke ser noget problem i at samarbejde med de herboende, dybt nationalistiske og fremmedfjendske magter.
Dobbelt ærgerligt er det også, at det nuværende samarbejde med de danske, dybt nationalistiske og fremmedfjendske magter, synes at have en langt mere skadeligt effekt på Danmark end samarbejdet fra 1940-45.
Måske skyldes dette, at de nuværende nationalistiske og fremmedfjendske magter er dyrket i egen have, og at regeringen i stedet for at forsøge at få dem til at visne i skyggen, har givet dem den bedste plads i solen. Det kaster jo nogle lidt anderledes skygger hen over Danmark, end der før er set.

Jacob Nørløv
Frederiksberg C

Sammenstød?

Hvordan kan man tale om civilisationernes sammenstød, når de to parter, der støder sammen er så uciviliserede?

Jakob Johannsen
Kgs. Lyngby

Apropos boykot

I det mindste opretholder vi da eksporten af Dannebrog.

Ole Munk,
København

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her