Læsetid: 7 min.

LÆSERBREVE

Åbent brev Kære Anders Fogh Rasmussen, jeg foreslår dig, at du som Danmarks statsminister begiver dig til Mekka, affører dig dine sko, knæler på e...
Debat
11. februar 2006

PEN'Shyldest til Rose

Sad forleden i toget fra Odense og læste Jyllands-Postens begejstrede omtale af Dansk PEN's støtte til Muhammedtegningerne. Fik kvalme og besluttede, at så må det være slut med mit medlemskab af den forening.

Da man for nogle år siden behandlede forfatteren Lars Hedegaards ansøgning om medlemskab, ville man ikke have ham på grund af hans hate speach. Jeg mente, han skulle have været tilbudt medlemskab -ikke som en anerkendelse af mandens artikler, men af respekt for hans ytringsfrihed. Fik dengang at vide, at man jo kunne risikere, at han præsenterede sig som medlem af PEN, og det ville være helt forfærdeligt med de holdninger, han går rundt med.

Nu blåstempler PEN en provokation af nedrigste art - ikke mod verdens muslimer, men mod de herboende. For i sin provinsialisme regnede JP ikke med, at verden læste med, eller at nogle her i landet kunne finde på at rekvirere hjælp udefra. Så JP kan med rette hævde, at selv PEN støtter dens generelle, hadefulde nedgørelse af alverdens muslimer.

Tegningerne var uden berettigelse og en forhånelse og spot, som det jo også blev udtrykt.

Den form for udtryk er ikke værd at støtte. At undlade at komme med dem er ikke at undertrykke sin ytringsfrihed, det er at omgås ytringsfriheden på en ordentlig og nænsom måde.

Flere regler og love i Danmark regulerer ytringsfriheden - begrænser den: Medieansvarsloven med dens henvisninger til de presseetiske regler. Love om blasfemi og krænkelse af religiøse og seksuelle minoriteter. Og paragraffer, der begrænser, hvad vi må sige om Dronningen og hendes familie. Hvorfor tager PEN ikke fat på dem? De indsnævrer jo vores ytringsfrihed.

Dansk PEN har ved at udtrykke solidaritet med JP's svinestreg og hyldest til Rose (samme dag, som han blev forhindret i at offentliggøre satire over Holocaust og karikaturer af Jesus) nedlagt sig selv som en betydningsfuld forsvarer af ytringsfriheden.

Prøv selv at læse, hvad de har skrevet på hjemmesiden www. pen.dk. PEN's hyldest til JP er dateret den 8. marts 2006.

Jeg tager gerne sammen med andre initiativet til et alternativt PEN. Det er der åbenbart behov for.

Dan Tschernia
København

Giv ikke køb

Debatten om tegningerne af Muhammed har fået mange til at ryste på hånden i forhold til demokrati og ytringsfrihed. Vel er det uhyggeligt, hvad der foregår i Mellemøsten i disse uger. Og vel er det ubehageligt for virksomheder at miste eksportindtægter. Men får presset os til at give det mindste køb på ytringsfriheden, så har de totalitære og antidemokratiske kræfter vundet.

Ytringsfriheden, som er selve grundlaget for demokratiet, må og skal vi aldrig gå på kompromis med. I den nuværende situation er der som aldrig før brug for, at vi står sammen og viser, at vi ikke lader os kue af ekstreme fundamentalisters vanvittige ideer.

Det er en livsvigtig debat, Jyllands-Posten har rejst med sine tegninger. Og reaktionerne - både fra en række muslimske imamer i Danmark og fra danske erhvervsledere - viser, at det er mere nødvendigt at tage debatten og forsvare ytringsfriheden, end de færreste havde drømt om.

Det handler ikke for fem øre om den i øvrigt hidsige tone i udlændingedebatten i Danmark. Det handler om, at vi aldrig må acceptere, at hensynet til politiske, kulturelle og religiøse dogmer lægger begrænsninger på ytringsfriheden. Giver vi køb på det, giver vi samtidig køb på at være et åbent og demokratisk samfund.

Morten Homann
folketingsmedlem for SF

Den opildnede angst

Hvad er den reelle grund til muslimernes eksplosive frustration? Udenrigs, at Danmark fører krig mod dem i Irak og Afghanistan. Vores ytringsfrihed er vigtigere for os end det, at irakerne bliver torturerede, mister deres olie og ikke engang får regelmæssige vand- og el-forsyninger, som deres del af 'genopbygningen' af deres besatte land. Indenrigs har vores opildnede angst for terrorisme ført indvandrerfjendske partier til magten. Muhammed-tegningerne er bare det seneste eksempel på et udbredt syn på muslimer (og på andre fattige tredje verdens folk) som værende andenrangs mennesker.

Jonah Ohay
foredragsholder

Tankevækkende

Tankevækkende at det selvsamme Information, som er barn af modstandskampen mod den nazityske besættelsesmagt, ikke for længst har markeret sig som den absolutte fortrop i kampen mod islamofascismen.

Det var dog immervæk kampen mod en beslægtet åndsformørket, menneskeforagtende og totalitær ondskab, der overhovedet betingede avisens opståen. Med undren

Thorbjørn Nielsen
København S

En prøvelse

Jeg er netop startet på et prøvetilbud på Jyllands-Posten. Så popper denne debat om ytringsfrihed op via karikatur-tegninger af Muhammed. Nu behøver jeg ikke længere prøvetid. For at blive klar over, at Jyllands-Posten, drevet af en stab med så uintelligent ledelse, ikke er noget for mig. Tak til Uffe Ellemann for at sige de rette ord : Gå af, inden I ødelægger alt for meget.

Ivan abramowitz
Virum

Åbent brev

Kære Anders Fogh Rasmussen, jeg foreslår dig, at du som Danmarks statsminister begiver dig til Mekka, affører dig dine sko, knæler på et bedetæppe i den størst mulige moske, knalder panden i gulvet og udråber følgende:

"Som dansk statsminister ønsker jeg over for muslimer i hele verden på hele det danske folks vegne at undskylde, at det frie og uafhængige dagblad Jyllands-Posten har bragt tegninger, som har krænket muslimske følelser. Undskyld! Gud er stor!"

Verdenspressen skal naturligvis være orienteret i forvejen, inklusive den arabiske m.m.

For denne indsats skal du ikke høre et ondt ord fra mig - jeg vil indskrænke mig til et "herregud".

Jesper Jensen
fri dansk forfatter

Nej til imam-uddannelse

Indgangsbøn: A) Indvandrermiljøerne består af vidt forskellige etniske grupper og mennesker. B) Det er muslimske grupper, der volder problemer. C) Et stort antal muslimer lever isoleret fra dansk sprog og kultur. D) Den manglende integration er ikke først og fremmest et socialt problem, men et kulturelt. Muslimer lever i en klan-kultur, hvor individets personlige frihed er underkastet slægten.

Men selv stærkt troende muslimer må vænne sig til at rette sig efter de gældende love i en retsstat. Derfor skal imamerne ikke have mere plads og sidst af alt en statsstøttet og SU-berettiget universitetsuddannelse. Hvilken retning inden for islam er det for øvrigt lige, der skal statsautoriseres af danske myndigheder, eftersom tolkningsmuligheder og dermed retninger er talrige?

Nej, staten skal af al magt begrænse imamernes indflydelse, fordi imamer rimer på mislykket integration af én meget simpel grund: Hvor integrationen lykkes, har imamerne gjort sig selv overflødige. Så er det nemlig slut med at fungere som rådgivere og fortolkere af Koranens ord - "menige" muslimer kan selv uden at have en mullah ved hånden.

Derfor er imamerne ikke løsningen på den katastrofe, som kæde-indvandring fra muslimske lande har ført med sig - de er en væsentlig del af truslen.

Lone Nørgaard
lektor, cand.mag

Regnestykke

Jyllands-Postens regnstykke for ytringsfrihed kan koges ned til to ligninger: Ytringsfrihed - hensyntagen = 6 millioner j-der fra holocaust. Ytringsfrihed - ingen hensyntagen = 1.3 milliarder muslimer. Er det nogen under at muslimer verden over føler sig gjort til mindre værd af den vestlige befolkning?

Michelle Nielsen
Frederiksberg C

Lille vittighed

En lille vittighed i anledning af diskussionen om religiøs satire: En lille pige gik sig en tur. Pludselig blev hun overfaldet af en bidsk hund. En tilfældig forbipasserende så dette og kastede sig ind i kampen mod hunden for at redde den lille pige. Efter en kort kamp ligger den bidske hund død på jorden. En journalist kommer løbende over: "Fantastisk du er dagens helt. Jeg kan se morgendagens overskrift for mig "Københavner redder lille pige fra bidsk hund", du kan være stolt af dig selv". "Jeg er ikke Københavner," Svarer manden stilfærdigt. "Ok, dansker redder lille pige fra bidsk hund." "Jeg er heller ikke dansker, jeg er palæstinenser," svarer manden. Den næste dag vågnede Danmark op til følgende overskrift· "Islamisk ekstremist dræber uskyldig dansk hund."

Hvornår holder den vestlige presse op med forsøgene på at sælge aviser og trække seertal på frygten for islam? Det er jo netop denne frygt, de få terrorister lever af.

Jarl Quitzau
Radikal Ungdom

Møllestenen i dansk politik

Dansk demokratis største problem er, at magten falder i hænderne på idioter, i bedste fald på middelmådigeden i samarbejde med den højt begavede tåbelighed. Alligevel er demokratiet den mindst ringe styreform. Det er diktatorerne det bedste bevis for. Og oplyst enevælde er det rene hasardspil.

I sit seneste nyhedsbrev optræder Pia Kjærsgaard som raceren spielverderber, idet hun modarbejder regeringens bestræbelser på at bilægge Muhammed-balladen med sine negative udfald mod islam og muslimer. Dansk Folkeparti som støtteparti er blevet regeringen en møllesten om halsen.

Når giganternes kulturkamp - ikke mindst med udenrigsministerens indsats - er kølet ned, gør statsministeren klogt i at udskrive valg med den erklærede dagsorden at finde andre legekammerater end Pia & co. Værre kan det næppe blive.

Bjarne Segefjord
forfatter

Victor-pris absurd

Det er retten på vrangen, når Jyllands-Posten med sine tegninger har misbrugt ytringsfriheden med det resultat, at avisen nu har begrænset den for alle.

Ikke desto mindre tildeles JP nu af Ekstra Bladet årets Victor-pris for sit forsvar af ytringsfriheden. Forstå det hvem der kan.

Den uddeles hvert år for en helt ekstraordinær indsats i medieverdenen. Og den gives som anerkendelse af JP's forsvar af denne hjørnesten i dansk demokrati, som er under pres af både religiøse, politiske og erhvervsmæssige interesser herhjemme og i udlandet, som det hedder i motiveringen fra komiteen bag Victor-prisen.

Knud Held-Hansen
Aalborg

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her